| کد مطلب: ۱۱۰۴۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از دشواری فعالیت تولیدکنندگان داخلی پوشاک در مواجهه با قاچاقچیان گزارش می‌دهد

پوشاک قاچاق و استوک؛ میداندار بازار

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: همزمان با نوشدن سال و آمدن فصل بهار به رسم یک سنت دیرینه خانواده‌ها نیز درصدد نوکردن لباس و خرید پوشاک برای افراد خانواده‌ها به ویژه کودکان هستند.

پوشاک قاچاق و استوک؛ میداندار بازار

انتشار خبر شناسنامه‌دار شدن پوشاک داخلی ایران در ماه‌های اخیر، روزنه امیدی برای تولیدکنندگان صنعت این پوشاک روشن کرد که شاید تا فاصله ای که زمان رونق بازار یعنی همین روزها مانده تا پایان سال، ایجاد شود و بازار کاسبان فعال در این صنعت نیز بهتر شود، اما با وجود تاکید مسئولان ذیربط بر نظارت بازار و ممانعت از فروش پوشاک قاچاق باز هم شاهد عرضه پوشاک با برندهای ممنوعه در ویترین مغازه‌ها در خیابان و پاساژهای شهرهای مختلف هستیم که باعث گمانه زنی‌های بسیاری در این خصوص شده است. کارشناسان معتقدند؛ قاچاق پوشاک از راه‌های مختلفی چون؛ کالای همراه مسافر، آنلاین شاپ و واردات ممنوع از طریق مرزهای آبی و خاکی و ... صورت می‌گیرد که فقط شناسنامه‌دار کردن پوشاک بدون نظارت بر عرضه پوشاک اعلام شده قاچاق ره به جایی نمی‌برد.

پوشاک استوک و تهدید تولیدکنندگان داخلی پوشاک

مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه پوشاک با تایید این موضوع به «آرمان ملی» گفت: آنچه که تولید و تولیدکنندگان را به خطر می‌اندازد، ورود قاچاق کالای استوک و دست دوم است که مسلما وقتی این کالاها وارد کشور می‌شود، قیمت واقعی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود و این در حالی است که قیمت آن هزینه‌های مواد اولیه را هم در بر نمی‌گیرد و این کالاها در بازارهای خودشان که معمولا در دبی، بنگلادش و کشورهای مختلف است، عرضه می‌شوند. این کالاها پس از جمع‌آوری از کشورهای مختلف، به صورت کیلویی در بازار فروخته می‌شود و از آنجا که خریدار و چه بسا فروشنده این کالا در جهت نفع هستند، آن را تهیه می‌کنند. او در ادامه علت گرایش برخی افراد برای خرید لباس‌های استوک گفت: خرید افراد براساس نیاز است و خریدار تلاش می‌کند نیاز خود را با کمترین هزینه تهیه کند در نتیجه به سمت بازارهای ارزان قیمت می‌رود؛ به طور مثال اگر قیمت شلوار لی با قیمت تعیین شده در بازار عرضه شود در حالی که خریدار آن می‌تواند کالای خود را در بازار استوک با چندین برابر قیمت پایین‌تر تهیه کند که اگر چه به نفع خریدار است اما به ضرر تولیدکننده و فروشنده داخلی است.

شناسنامه‌دارشدن پوشاک به تنهایی کافی نیست

نایب رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به طرح شناسه‌دارشدن پوشاک برای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق گفت: اجرای این طرح در دست اقدام است و به شرکت‌ها مهلت داده شده تا شناسه کالا بگیرند اما شرط آن این است که اجرای این طرح اصولی انجام شود و فقط به دنبال اینکه شرکت‌ها یک شناسه بگیرند، نباشد؛ بلکه باید بحث نقل و انتقال پول، صندوق‌های مکانیزه و شفافیت اقتصادی و ... در تمام بخش‌های زنجیره انجام شود تا بتوان این موضوع را کنترل کرد. او افزود: مبارزه با قاچاق در هر زمینه‌ای نیازمند نظارت‌های شفاف و همچنین حمایت از تولیدات داخلی کشور در سطوح مختلف دارد درباره صنعت پوشاک نیز این امر صدق می‌کند و نیازمند حضور جدی در بخش نظارت و بازرسی و حمایت سازمان‌های ذیربط در بخش اقتصادی دارد، در حال حاضر صنعت پوشاک کشور با وجود تحریم‌ها و مشکلات مختلفی که تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف به منظور تامین ماشین‌آلات و تهیه قطعات و ... با آن مواجه هستند تا حد زیادی در صدد تولید محصولات باکیفیت و عرضه آن در بازار هستند، این در حالی است که هر روز توانِ ادامه مسیر برای آنها با توجه به موانعی چون؛ افزایش قیمت اجاره کارگاه‌های تولیدی، افزایش دستمزدها، قطعی مستمر برق و گاز در تابستان و زمستان کاهش می‌یابد، اما از سوی دیگر قاچاق پوشاک از کانال‌های مختلف مانند کالای همراه مسافر، آنلاین شاپ‌ها از بستر فضای مجازی و واردات غیررسمی در سطح وسیع‌تر افزایش می‌یابد.

معضلی به نام پوشاک قاچاق

مجید افتخاری؛ عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات درباره معضل پوشاک قاچاق گفت: پوشاک از سبد مصرف پنج دهک پایین حذف شده و آن‌ها فقط در شرایط اضطرار پوشاک می‌خرند، دهک ۹ و ۱۰ هم خیلی از خرید پوشاک داخلی استقبال نمی‌کنند و در مورد سایر دهک‌‌ها که عموماً کارمند هستند و پس‌انداز دارند هم، دولت حالا در حساس‌‌ترین زمان ممکن پس‌انداز آن‌ها را با عرضه اوراق ۳۰ درصدی جذب کرد تا بتواند نرخ ارز را مدیریت کند. در ماه‌های گذشته هم اعتراض تولیدکنندگان نسبت به افزایش سهم قاچاق بالا گرفته و با برگزاری نشست‌های مختلف از ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز خواستند به این موضوع ورود کند. هرچند با توجه به اینکه محاسبه دقیق آمار کالای قاچاق ممکن نیست و صرفاً برآوردهایی در این زمینه وجود دارد، عموماً در برخی حوزه‌ها بر سر آمار قاچاق اختلاف‌نظر وجود دارد. در همین رابطه، حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ایسنا، گفت: در همین هفته تا ساعات پایانی روز گذشته به صورت ویژه مزون‌هایی که از سوی بخش‌های اطلاعاتی شناسایی شده بودند برخورد صورت گرفت و نکته جالب این بود که رسیدهایی که به مشتری داده شده بود، براساس یورو بود و همانجا تبدیل به ریال می‌شد و گاهی هم مشتری با پرداخت ارز تسویه می‌کرد.

خرید لباس با دلار و یورو

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در همین هفته تا ساعات پایانی روز گذشته به صورت ویژه با مزون‌هایی که از سوی بخش‌های اطلاعاتی شناسایی شده بودند برخورد صورت گرفت. نکته جالب این بود که رسیدهایی که به مشتری داده شده بود براساس یورو بود و همانجا تبدیل به ریال می‌شد و گاهی هم مشتری با پرداخت ارز تسویه می‌کرد. به گفته این مقام مسئول فقط از یکی از این مزون‌‌ها نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد. تمامی نشانه‌های محرز قاچاق ایتالیایی و فرانسوی، هم کالای اصل و هم جعلی در این کشفیات وجود داشت. این فروشگاه‌ها، شعب هم داشتند و برای مثال یک کمربند مردانه به قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید و همانجا با ارز یا معادل آن پرداخت می‌شد که از وجه مبارزه با قاچاق ارز هم قابل پیگیری است.

جدال نابرابر پوشاک داخلی با قاچاق

بر اساس این گزارش؛ صنعت پوشاک ایران در تکاپوی رونق برای بازار خود است، اما قاچاق پوشاک راه را برای آنها سد کرده به طوری که گرایش مردم به سمت کالاهای خارجی ارزان سبب شده این صنعت رو به کسادی و ورشکستگی تولیدکنندگان و فروشندگان آن در کشور شود. در این میان اما فروش محصولات استوک به خصوص البسه که اخیرا به وفور دیده می‌شود علاقه مردم به خرید این محصولات را بیشتر کرده است؛ زیرا هزینه کمتری برای خرید کالای باکیفیت و بعضا برندهای معتبر می‌پردازند، این در حالی است که تولیدکنندگان در صنعت پوشاک تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند کسب‌وکار خود را حفظ کنند و محصولات خود را در بازارهای ایرانی به فروش برسانند اما ورود این لباس‌های استوک و ارزان در بازار ایران به کسب و کارشان لطمه زده و تاکنون هیچ اقدام نظارتی و مقابله‌ای با این موضوع نشده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار