| کد مطلب: ۱۰۹۴۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد

طرح‌های معطل مانده مجلس

شفافیت قلب ماهیت شد؛ لایحه حجاب بی نتیجه

آرمان ملی- سهیل ثابت: نمایندگان مجلس طی 4 سال گذشته طرح‌های مختلفی را مطرح کردند که شاید 2 محور از این طرح‌ها بیش از دیگر طرح‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شفافیت قلب ماهیت شد؛ لایحه حجاب بی نتیجه

نخست طرح شفافیت سپس طرح عفاف و حجاب که بعدها به لایحه تبدیل شد. در خصوص اولی که کاندیداهای انتخابات مجلس در همان ایام تبلیغات انتخاباتی که به مردم وعده و وعید می‌دادند، «وعده شفافیت» را در صدر وعده‌ها نشانده بودند اما بعد از آنکه پایشان به بهارستان باز شد و طرح در دستور کار قرار گرفت نتوانست حد نصاب دوسوم رأی نمایندگان را بدست آورد و رد شد. هر چند که سرانجام بعد از مدت‌ها بی‌خبری از سرنوشت این طرح، در جلسه علنی نوبت عصر یکشنبه ۸بهمن ماه، طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها که اعاده‌شده از شورای نگهبان بود، در دستور کار قرار گرفت و برای تامین نظر این شورا، نمایندگان با اصلاح مواد ارجاع شده موافقت کردند. اما در قبال لایحه عفاف و حجاب همچنان ان‌قلت‌هایی وجود دارد و این لایحه هنوز هم با توجه به تاکیدات بسیار به نتیجه نرسیده است.

*از شفافیت فقط یک اسم مانده است

به نظر می‌رسید که طرح شفافیت با همه تبلیغاتی که پیرامون آن می‌شود نهایتا راه  به جایی نبرد. چنانکه رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در خصوص اصلاحیه طرح شفافیت و جزئیات آن اظهار داشت:‌ طرح شفافیت از موضوعاتی بود که از آغاز مجلس یازدهم مطرح شد که ما خواهان شفافیت و روشن شدن آرا هستیم، زمانی که این طرح در کمیسیون بررسی شد؛ ما مشاهده کردیم که به دنبال شفافیت واقعی نیستند و این طرح بیشتر شبیه یک رفع تکلیف است. غلامرضا نوری قزلجه گفت: ما یک سری پیشنهاد به طرح شفافیت اضافه کردیم، مانند شفاف شدن قوای سه‌گانه، یا زمانی که مجلس یک قانونی را وضع می‌کند، آیین‌نامه آن در دولت چطور وضع می‌شود، قانون چگونه اجرا می‌شود، یا منابعی که تخصیص داده می‌شود، در سازمان برنامه و بودجه چطور تخصیص می‌شود. از این پیشنهادها مطرح کردیم که اگر بنابر شفافیت باشد، بسم‌ا......، این شفافیت است. وی افزود:‌  در زمان بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم، طرح شفافیت هم در دستور کار قرار گرفت و مشاهده کردیم، همان ته‌مانده‌ شفافیتی که از مراجع تصمیم گیر باقی مانده بود، با اصلاحیه کمیسیون کان فیکون و بی اساس شده است.

* دستکاری در لایحه حجاب

لایحه حجاب که رفت و آمدهای بسیاری را تجربه کرده هنوز نتوانسته نتیجه خاصی حاصل کند. هر چند که طی چند وقت اخیر صحبت‌هایی از دستکاری در این لایحه نیز به میان آمده بود  و تکذیب شد؛ اما  عمر تکذیب دستکاری پنهانی لایحه عفاف و حجاب زود به پایان رسید سه‌شنبه ، خبر دستکاری پنهانی لایحه عفاف و حجاب محور بحث قالیباف و شخص غضنفرآبادی در صحن مجلس بود. در اظهارات بین رئیس مجلس و رئیس کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب در مورد زمان اجرایی شدن لایحه کار به تخلفات این کمیسیون و تذکرات معاونت قوانین پیرامون دستکاری لایحه عفاف و حجاب رسید و غضنفرآبادی گفت که خارج از نظر شورای نگهبان تغییراتی در لایحه صورت نگرفته و در مقابل قالیباف گفت که « تغییر مصوبات تاییدشده توسط شورای‌نگهبان خلاف قانون اساسی است. با شورای‌نگهبان نیز صحبت کردم که مجدد تأکید کردند هر گونه تغییر بندهای تاییدشده توسط شورای‌نگهبان غیرقانونی است و قبول نکردند.» در این راستا حسن نوروزی، عضو کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب گفت: «قضیه این است که فردی خود را به عنوان مشاور قالیباف جا زده و در کار لایحه عفاف و حجاب که کمیسیون ما بر روی آن کار می‌کند، دخالت می‌کند. عضو کمیسیون حقوقی بیان کرد: به عبارت دیگر این فرد که خودش عمل خلاف قانون انجام داده و به عبارتی خیانت کرده و دو نصفه خط به لایحه اضافه کرده و در نتیجه ما و رئیس را مقابل هم قرار داده است.  نوروزی تصریح کرد:  واقعیت امر این است که وقتی بنده از دستکاری لایحه خبر دادم، قالیباف به من گفت که از شما شکایت می‌کنم و من هم گفتم شکایت بفرمایید. در حالی که مشاور او این اقدامات را انجام می‌دهد در صورتی که نه نماینده مجلس است و نه رئیس مرکز پژوهش‌ها.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار