| کد مطلب: ۱۰۹۱۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» موشک پراکنی تهران علیه تروریست‌ها را بررسی می‌کند

انتقام کوبنده؛ دیپلماسی هوشمندانه

آرمان ملی– احسان اسقایی: تهران تصمیم خود را گرفته است. تصمیم این است: «کوبنده و ویرانگر در برابر ایجاد ناامنی در داخل بعد از هرحادثه تروریستی و به خطر افتادن منافع ایران پاسخ می‌دهیم.»

انتقام کوبنده؛ دیپلماسی هوشمندانه

پاسخ هم سریع، درکمترین زمان اما با تدبیر است. تروریست‌ها اعم از دولت تروریستی اسرائیل با ترور فرمانده عملیاتی ایران در سوریه زمینه‌های لازم برای ورود ایران به معرکه‌ای که طراحی کرده بودند فراهم آوردند اما تهران نه تنها در  زمین بازی‌ای که آنها چیده بودند نیفتاد بلکه تماما به قدرت سخت خود و البته به صورت هوشمند پاسخ تک‌تک تروریست‌هایی که به دنبال ایجاد نا‌امنی در ایران بودند و فرمان حمله را هم از تل‌آویو و مخالفان غربی ایران دریافت کرده بودند را داد و هم انتقام گرفت و هم انتقام سخت بود و هم اینکه وارد بازی سازی صهیونیست‌ها که حتی آمریکایی‌ها در مورد آن هشدار داده بودند نشد. به نظر می‌رسد دستگاه نظامی و امنیتی ایران در بالاترین سطح از رشدیافتگی تاریخی است. چرا که در برابر هر سناریویی ، طرح خود را می‌ریزد و با تمام قدرت آن را اجرا کرده و چنان ضرب شستی به دشمنان نشان می‌دهد که آنها حتی از طراحی برای آینده مسیرخود باز می‌مانند. به طوری که عملا واکنشی غیر از واکنش دیپلماتیک به تهران انجام نمی‌دهند.

*درگیری با تروریست‌ها در خاک پاکستان

 شب گذشته خبرگزاری تسنیم نوشت: دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش العدل (جیش الظلم) در خاک پاکستان منهدم شد. پیگیری‌ها حاکی از آن است که این مقر‌ها توسط موشک و پهپاد مورد اصابت قرارگرفته و منهدم شده است. در پی این اقدام، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور روز چهارشنبه سفیر خود را از ایران فراخوانده است. پاکستان همچنین مانع از بازگشت سفیر تهران به اسلام‌آباد شد. ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: نقض بی‌دلیل و آشکار حاکمیت پاکستان توسط ایران در شب گذشته نقض قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل است.

*اول دیپلماسی بعد حمله

امیرمحمدرضا آشتیانی وزیردفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه مواضع داعش و موساد تاکید کرد: این همان دفاع مشروع است که حق انجام آن را داریم. به گزارش انتخاب، وی افزود: اگر از هر ناحیه‌ای مورد تهدید واقع شویم بایستی از تمامیت ارضی، منافع ملی و مردم خود حفاظت کنیم و در صورت وجود هرگونه تهدید حتماً به آن عکس العمل نشان خواهیم داد. وزیر دفاع در پایان خاطرنشان کرد: البته پیش از انجام هر اقدامی تذکر می‌دهیم و از مسیر‌های دیپلماسی، گفت‌وگو و مذاکرات مرزی استفاده می‌کنیم. اما اگر نتیجه‌ای نگرفتیم حتماً اقدام خواهیم کرد که الان هم شاهد این اقدام هستیم.

* صبر و مدارا و دیپلماسی  هوشمند

 البته غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها در برابر اقدامات تهران منفعل نخواهند ماند آنها وزنه تهران را در آینده در ارتباط با مدیریت امنیت در منطقه خواهند سنجید اما اینکه تهران اینچنین هوشمندانه پاسخ‌های سخت خود را ترتیب می‌دهد احتمالا برای تین تنگ‌های آمریکایی نیزجای بررسی و سوالات فراوان دارد که آیا می‌توانند اقدامات آینده تهران را هم در ارتباط با هر عملیات تروریستی در درون مرزهای ایران و به خطر انداختن منافع تهران در بیرون مرزها را پیش بینی کنند؟ از این روست که تهران احتمالا بعد از این عملیات‌ها که ویران کننده هم بوده است، دیپلماسی صبر و مدارا را پیش خواهد گرفت تا غربی‌ها از  تهران یک نیروی تهاجمی و عملیاتی برای به خطر انداختن امنیت منطقه و جهان در نزد ایران هراسان نسازند.  لذا شاهد هستیم ساعاتی بعد از عملیات موشکی ایران علیه مقرهای تروریست‌ها در پاکستان وزیرخارجه ایران با وزیر امور خارجه پاکستان وارد مذاکره شده  و بر اساس آنچه رسانه‌ها نوشتند هر دو کشور بر سر مبارزه مشترک با تروریسم در منطقه و در مرزها به رایزنی می‌پردازند و از سوی دیگر اخباری  از سوی مقامات نظامی ایران و پاکستان مخابره می‌شود که  قرار است مانور مشترکی  بین نیروهای نظامی امنیتی ایران و پاکستان برگزار گردد.

  *مانور مشترک ایران و پاکستان

 روابط عمومی ارتش روز گذشته نوشت: تمرین مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، با مشارکت ناوهای موشک‌انداز و شناورهای رزمی نیروی دریایی دو کشور، در تنگه هرمز و خلیج‌فارس برگزار شد. بر اساس این گزارش ناوگروه صلح و دوستی نیروی دریایی پاکستان که به مدت سه روز، با هدف افزایش سطح تعاملات آموزشی و ارتقای مراودات نظامی، همچنین دیدار فرماندهان پاکستانی با مقامات نیروی دریایی ارتش به استعداد دو ناو رزمی آموزشی، در منطقه یکم امامت نداجای بندرعباس پهلوگیری کرده بود، هم‌زمان با خروج از بندرعباس، با مشارکت ناوهای موشک‌انداز و شناورهای رزمی و یک فروند بالگرد SH نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اقدام به برگزاری تمرین مشترک دریایی، در محدوده آب‌های تنگه هرمز و خلیج‌فارس کردند.

* تمام مسیر از مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد

 به نظر می‌رسد مسیری که تهران آغاز آن را از مدت‌ها قبل اعلام کرده و اکنون  بخشی از آن  در مبارزه چند وجهی علیه تروریسم را شاهد هستیم از یک مسیر اصلی می‌گذرد. تهران خواهان لغو تحریم‌های خود است. تهران با عربستان بر سر امنیت منطقه مذاکره کرده است. تهران با اصل حکومت قانونی در عراق هیچ مشکلی ندارد و در ارتباط با گروه‌های  مقاومت در منطقه نیز صراحتا اعلام کرده که آنها علیه اسرائیل مستقلند و فرماندهی ایران در اقدامات آنها علیه تل‌آویو جز توهم آمریکایی‌ها و اسرائیل نیست.  روزگذشته وزیر امور خارجه آمریکا نکته‌ای را در مورد ایران اعلام کرد که شاید دوباره شنیده نشود. بلینکن در اجلاس امنیتی داووس گفت: «پاره کردن برجام اشتباه بزرگی بود؛ اکنون در نقطه‌ای هستیم که نمی‌خواستیم باشیم» آنتونی بلینکن اظهار داشت: ما برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده بودیم. از زمانی که توافق پاره شد، از آن محدودیت، گریخت. وی افزود: پایان‌دادن به توافق هسته‌ای ایران اشتباه بزرگی بود. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ما اکنون در جایی هستیم که نمی‌خواستیم در آن نقطه باشیم و این بدین خاطره است که توافق با ایران سر جایش نیست. تمام این داده‌ها نشان می‌دهد  آمریکا دقیقا در شرایط گیج کننده‌ای از سوی ایران قرار گرفته است. چرا که تروریست‌ها علیه تهران با جلیقه ضد گلوله عملیات انجام می‌دهند تا ایران را نا امن نشان دهند اما تهران در برابر یک مقر تروریست‌ها و یک مقام امنیتی اسرائیل را  منهدم می‌کند. حال با این شرایط در حالی که اسرائیل روزگاری بخواهد علیه برنامه هسته‌ای ایران وارد عملیات نظامی شود برای آمریکا قابل تصور نیست لذا تمام این مسیر و اعتراف وزیر امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد آمریکا هیچ چاره‌ای جز برداشتن تحریم‌های ایران ندارد. چرا که ایران در آستانه هسته‌ای است و ایران هسته‌ای شده به شدت برای  آمریکا خطرناک‌تر است. لذا بهترین مسیر برای آمریکایی‌ها برای خاموش کردن قدرت عملیاتی موشکی ایران نه از مسیر تحریم‌ها و برخورد نظامی بلکه از مسیر دیگری یعنی لغو تحریم‌های ایران  می‌گذرد تا در مرحله بعد شراکت تهران در امنیت منطقه بر اساس منافع همه  اتفاق افتد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار