| کد مطلب: ۱۰۸۳۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد

تصویب آتش بس در مجمع عمومی سازمان ملل

تاکید کشورهای جهان برتبادل اسرا

آرمان ملی – احسان اسقایی: مجمع عمومی سازمان ملل که بیان کننده خواست واحد ملت‌های جهان است در جلسه اضطراری خود بدون(حق وتو) و بر اساس رای جمعی به قطعنامه فوری در ارتباط با لزوم آتش بس فوری در غزه رای داد.

تاکید کشورهای جهان برتبادل اسرا

قطعنامه‌ای که متاسفانه الزام‌آور نیست. چرا که زمانی سازمان ملل متحد می‌تواند در ارتباط با آتش بس و پایان جنگ رای الزام‌آور بدهد که درشورای امنیت قطعنامه‌ای به تصویب برسد. با این وجود این دومین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارتباط با لزوم انقطاع جنگ و آتش بس فوری رای می‌دهد و متاسفانه رژیم صهیونیستی این بار هم احتمالا با توجه به مخالفت‌های کشورهای غربی از جمله آمریکا و متحدانش به جنگ علیه غزه ادامه خواهد داد و وقعی به این قطعنامه نمی‌گذارد.

* قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور اما شادی‌آور

 هرچند جنگ‌ها در دنیا جز خون و خونریزی هیچ دستاوردی برای ملت‌ها ندارند اما آزادی‌خواهان و ملت‌هایی که از جنگ آسیب می‌بینند، بلافاصله بعد از هر اقدامی در جهت پایان جنگ ابراز شادی می‌کنند. بعد از تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل گروه‌های حامی فلسطین شادی کردند به طوری که همزمان با تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، حامیان فلسطین که هفته‌هاست همسو با مردم دیگر کشورهای جهان خواستار آتش بس فوری در غزه هستند، در خارج از سازمان ملل به شادی پرداختند. اقدامی که نشان داد که در پایتخت مخالفان صلح و آتش بس(آمریکا) هم هستند افرادی که به رغم مخالفت ایالات متحده نظرات خود را اعلام می‌کنند.

*لزوم تبادل اسرا

۱۵۳ کشور از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه و نیز آزادی فوری و بدون قید و شرط همه  اسرا رای مثبت داد. ۱۰ عضو سازمان ملل رای منفی دادند و ۲۳ عضو نیز رای ممتنع دادند و به این ترتیب اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل در برابر آمریکا و رژیم اسرائیل ایستادند. درگذشته نیز مجمع قطعنامه مشابهی را به تصوب رسانده بود با این وجود در روزهای قبل، آتش بسی کوتاه مدت بین طرفین درگیر در غزه ایجاد شد و تعدادی از زندانیان فلسطینی در برابر  اسرا اسرائیل آزاد شوند. در همان زمان اسرائیل اعلام کرد که بعد از تبادل اسرا به جنگ ادامه خواهد داد و مشخص شد که آنها به دنبال پایان جنگ نبودند. از این رو حماس هم از ادامه تبادل اسرا سر باز زدند و بنا بر آنچه در رسانه‌ها آمد تعداد قابل توجهی از نظامیان و شخصیت‌های امنیتی اسرائیل هم اکنون در مخفیگاه‌های حماس در تونل‌های غزه هستند و این جنبش صراحتا اعلام کرده است تنها در برابر پایان جنگ حاضر است که اسرای اسرائیلی را به سرزمین‌های اشغالی بفرستد. موردی که در معنای مخالفت با قطعنامه دیروز مجمع عمومی سازمان ملل نیست چرا که آتش‌بس فوری در برابر آزادی گروگان‌ها خواست حماس است.

* مخالفان و تلاش برای تغییر قطعنامه

پاراگوئه و اتریش در زمره مخالفان قطعنامه مجمع عمومی بودند که به آن رای منفی دادند. انگلیس مهم‌ترین متحد آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، هلند و اوکراین نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند. این قطعنامه که از سوی گروه کشورهای عربی و اسلامی ارائه شده است، از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین ابراز نگرانی شدید می‌کند و بر محافظت از جمعیت غیرنظامی باید مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید می‌کند و خواستار آتش بس فوری بشردوستانه است. تلاش آمریکا وکشورهای غربی برای تغییر قطعنامه و معرفی حماس به عنوان گروه تروریستی با مخالفت کشورهای عضو و با عدم کسب حدنصاب آرای لازم برای دومین بار با شکست مواجه شد. پیش از این رای گیری این قطعنامه، اصلاحیه‌هایی مطرح شد که هیچ یک به تصویب نرسیدند. از جمله اصلاحیه‌ای به رهبری ایالات متحده در مورد پیش نویس قطعنامه بحران غزه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب نشد. این اصلاحیه فقط ۸۴ رای کسب کرد و نتوانست اکثریت دو سوم آرای اعضای سازمان ملل را به دست آورد.

*موافقان و مخالفان قطعنامه چه گفتند

گیلعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل که از طرح این قطعنامه و تصویب آن عصبانی بود، پیش از رای گیری در سخنانی با در دست گرفتن تصویر «یحیی سنوار» رئیس جنبش حماس گفت: اگر آتش بس واقعی می‌خواهید با حماس تماس بگیرید و یحیی سنوار را بخواهید. سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل مدعی شد: آتش بس به معنای بقای حماس است. این دیپلمات اسرائیلی مدعی شد: به حماس بگویید سلاح‌های خود را زمین بگذارد، خود را تسلیم کرده و گروگان‌ها را برگرداند. آنگاه آتش بس واقعی خواهید داشت که برای همیشه ادامه خواهد داشت. اما ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل تصویب این قطعنامه را تاریخی خواند. دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: آنچه در غزه شاهد هستیم، قتل و کشتار غیرنظامیان و نقض صریح قوانین انسانی بین‌المللی است. وی تصریح کرد: ۷۰ درصد از قربانیان جنگ در غزه زنان و کودکان هستند. اسامه عبدالخالق سفیر و نماینده دائم مصر در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: شرایط در غزه خطرناک است و پیامدهای زیادی بر امنیت و صلح جهانی به دنبال خواهد داشت و تنها راه نجات جان غیرنظامیان در غزه آتش‌بس فوری است. او هشدار داد: ادامه جنگ در غزه، منطقه را به سوی یک جنگ تمام عیار پیش می‌برد. سفیر مصر با انتقاد از حامیان رژیم اسرائیل گفت: حامیان اسرائیل استانداردها در قبال بحران غزه استانداردهای دوگانه و سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کنند.

*ادعای آمریکا برای صلح پایدار

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه واشنگتن با برخی مفاد قطعنامه تهیه شده موافق است، مدعی شد آمریکا تمرکز خود را بر ایجاد «صلح پایدار» گذاشته است. سفیر آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد که واشنگتن از برخی مفاد این قطعنامه حمایت می‌کند. وی مدعی شد، موافقیم که وضعیت بشردوستانه در غزه وخیم است و نیازمند توجه فوری و مداوم است و غیرنظامیان به آب و غذا، سرپناه و مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. او در عین حال بر آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها تاکید کرد. این ادعای آمریکا از خواست اسرائیل سرچشمه می‌گیرد. چرا که اسرائیل این روزها بلایایی را تجربه می‌کند که هیچگاه در مورد آن خیال هم نمی‌کرد یک شب در حالی حاکمان تل‌آویو از رختخواب‌های خود برخاستند که ظرف چند دقیقه حماس هزاران راکت را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده بود کیلومتر‌ها به درون این سرزمین‌ها نفوذ کرده بود. چتر بازان حماس از دیوار امنیتی اسرائیل عبور کردند و برخی سران امنیتی اسرائیل را از طریق تونل‌هایی که زیر شهرک‌های آنها بوده به غزه منتقل کردند و براساس آخرین اخبار حجم قابل توجهی از اطلاعات امنیتی و طبقه بندی شده را هم به غزه آورده که چالش بزرگ امنیتی اسرائیل همین اطلاعات در آینده خواهد بود. از این منظر آمریکا جز به انحلال حماس و یا در نهایت بر زمین گذاشتن اسلحه توسط گروه‌های جهاد اسلامی در برابر آتش بس به چیز دیگری نمی‌نگرد و به نظر تا در این ارتباط نتواند به دستاوردی برسد اسرائیل دست از سر آمریکا بر نمی‌دارد و باید شاهد ادامه جنگ باشیم.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار