| کد مطلب: ۱۰۷۴۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

سخنان حسن نصرا... ماهیت جنگ را تغییر داد

«آرمان ملی»- احسان انصاری: از زمان عملیات طوفان الاقصی در جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که ۱۴۰۰ صهیونیست کشته شدند ، اسرائیل با هدف آنچه «نابودی» حماس عنوان شده، شمال نوار غزه را هدف حملات هوایی و زمینی خود قرار داده که تا کنون براساس گزارش مقام‌های بهداشتی غزه بیش از ۱۰ هزار فلسطینی شهید شده‌اند که بسیاری از آنها کودک و زن هستند .هر دو طرف اسرائیل و حماس درخواست‌ها برای توقف درگیری‌ها را رد کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید ابتدا باید اسرا آزاد شوند.

سخنان حسن نصرا... ماهیت جنگ را تغییر داد

 حماس هم می‌گوید تا زمانی که غزه تحت حمله است آن‌ها را آزاد نخواهد کرد و حملات خود را نیز متوقف نمی‌کند.از سوی دیگر پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با برگزاری نشستی غیرعلنی بار دیگر در تلاش خود برای دستیابی به توافق بر سر تصویب قطعنامه‌ای در ارتباط با جنگ حماس و اسرائیل شکست خوردند.اعضای شورای امنیت پیش از این در دوهفته گذشته چهاربار برای تصویب چنین قطعنامه‌ای تلاش کرده‌اند. مانع اصلی، توافق بر سر اعلام درخواست آتش‌بس و یا توقف بشردوستانه برای ارسال کمک‌ها به نوار غزه است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مدعی است: «آتش‌بس عمومی تلاش‌ها در جریان جنگ را مختل می‌کند اما توقف جنگ به دلایل بشردوستانه، ایده‌ای است که توسط متحد بزرگ اسرائیل یعنی ایالات متحده نیز حمایت می‌شود و همچنان حسب شرایط مورد بررسی قرار خواهد گرفت».«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی آخرین تحولات جنگ اسرائیل و حماس با دکتر حشمت ا... فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه و تحلیل گر روابط بین الملل گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

*جنگ اسرائیل و حماس با چشم‌انداز نامشخصی مواجه شده که هر احتمالی می توان درباره آینده آن مطرح کرد.چرا این اتفاق رخ داده است؟

در شرایط کنونی وضعیت فلسطین یک تابلو مشخص دارد که تقلای بین جنگ و دیپلماسی است.در چنین شرایطی از یک طرف اسرائیل و حامی اصلی آن یعنی آمریکا موضوع جنگ را دنبال می‌کنند و به دنبال جنگ هستند و حاضر نیستند یک آتش بس موقت و انسان دوستانه را اعلام کنند و از طرف دیگر کشورهای دیگر قرار دارند که به دنبال این هستند که این مسأله با دیپلماسی و آتس بس حل شود.هدف این گروه از کشورها نیز این است که وضعیت غزه از این بدتر نشود.نتانیاهو رویکرد همیشگی خود را یعنی تحمیل سلطله صهیونیسم به همه منطقه را دنبال می کند. صهیونیسم ارضی در خاک فلسطین و صهیونیسمی که بتواند به پشتوانه آمریکا از نظر سیاسی در خاک خود دنبال کند.این واقعیتی است که در شرایط کنونی وجود دارد و هر کدام نیز دارای ابزارها و محدودیت هایی در این زمینه هستند.مهم ترین محدودیتی که امروز آمریکا با آن مواجه است این است که شرایط امروز با شرایطی جنگ33 روزه و یا جنگ های قبلی با حماس متفاوت شده است. در واقع روایت گری جنگ از دست بسیاری از رسانه های بزرگ جهان خارج شده و امروز ما با روایت گری قربانیانی مواجه هستیم که در شرایط جنگی به سر می برند و روز به روز تعداد قربانیان آنها بیشتر می شود.این وضعیت اثری است که فضای مجازی علیه جنگ ایجاد کرده است.در گذشته در حدود85 درصد رسانه های جهان تحت مدیریت صهیونیسم جهانی بودند امروز نمی توانند انحصارگری روایت گری جنگ را برعهده داشته باشند.در چنین شرایطی مشاهده می کنیم که بیشترین فشار به ارتش آمریکا از درون آمریکا شکل گرفته است.از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز مواضع متفاوتی نسبت به آمریکا دارند. این در حالی است که حتی کشورهای منطقه نیز تحت فشار مردم خودشان قرار دارند.نتیجه این وضعیت نیز صهیونیست ستیزی در جهان امروز است.این وضعیت حتی اگر به شکست نتانیاهو نیز منجر شود باعث شکل گیری گروه های مبارزه‌تر از حماس خواهد بود.

*چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟

دلیل این وضعیت این است که در شرایط کنونی اغلب مردم فلسطین اعضای خانواده و یا دوستان و نزدیکان خود را از دست داده اند و نفرت و انتقام بین مردم فلسطین فراگیر شده است.برخلاف برخی تحلیل گران که اتفاقات رخ داده را براساس نظام بین الملل و منافع کشورها تحلیل و ارزیابی می کنند پرهیز و فرار نتانیاهو از سرنوشت شومی است که در انتظارش است. نتانیاهو به شدت از درون اسرائیل تحت فشار است. این در حالی است که در شرایط کنونی تردیدهایی که درباره حادثه یازده سپتامبر مطرح بود امروز برخی درباره یوم الکیفور نیز مطرح می‌کنند. تنها در یک شرایط نتانیاهو می تواند ادعای پیروزی کند و آن زمانی است که جنگ را فراگیرتر کند.به خصوص اینکه جنگ را به جنگ ایران و آمریکا تبدیل کند.

*چرا نتانیاهو به دنبال تنش بیشتر بین ایران و آمریکاست از این اتفاق چه سودی می برد؟

واقعیت این است که نتانیاهو فرمانده لشکر آخرالزمانی افراطی حریدی در اسرائیل امروز است.جریانی که بر این باور است که تنها جنگ تعیین کننده آخرالزمان است و به همین دلیل از هرگونه جنایتی نیز ابایی ندارند.نتانیاهو نیز در پوشش چنین شرایطی با بی رحمی که مورد نیاز این آرمان یهودیت است اقدامات خود را پیش می برد.هر اتفاقی نیز که در غزه رخ بدهد اهداف جریان افراطی و نتانیاهو را تأمین نمی کند مگر اینکه این جنگ را به جنگ بین ایران و آمریکا تبدیل کند. تنها در چنین شرایطی است که نتانیاهو به اهداف خود دست پیدا می‌کند.

در شرایط کنونی هر چه زودتر این جنگ به پایان برسد بیشتر منافع ایران و کشورهای همسو با ایران را تأمین خواهد کرد.به همین دلیل بهترین تصمیم از سوی ایران در شرایط کنونی پرهیز از جنگ است.در واقع هر چه به سمت مدیریت تنش در جنگ میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطینی حرکت کنیم منافع فلسطین بیشتر حفظ می‌شود. حتی اگر اسرائیل حماس را از بین ببرد جریان‌هایی به مراتب پیچیده‌تر و قوی‌تر از حماس شکل خواهد گرفت. امروز علیه یهودی‌ها کمپین‌های قابل توجهی در سراسر دنیا شکل گرفته است و این کاری است که نتانیاهو خودش عامل آن شده است. جنگ هر نتیجه‌ای داشته باشد نتانیاهو قربانی آن است

 

*در چنین شرایطی بهترین موضع ایران چه باید باشد و ایران باید در این زمینه چه رویکردی در پیش بگیرد؟

اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم ایران نیز در این زمینه غافلگیر شد.شرایط به شکلی بود که بسیاری از رهبران حماس نیز از اتفاقاتی که رخ داد غافلگیر شدند.انرژی اصلی اتفاقی که در غزه رخ داد بغضی بود که از زندان غزه شکل گرفته بود.این اتفاق حتی نوعی اعتراض به برخی از رهبران فلسطینی بود که واقعیت ها را درک نمی کردند و بیشتر درگیر مذاکرات دیپلماتیک بودند.در همان ساعات ابتدایی که این اتفاقات رخ داد من در یک مصاحبه عنوان کردم که ایران غافلگیر شده و شرایط در راستای اهداف نتانیاهو پیش رفته است.در واقع نتانیاهو که به دنبال کشاندن ایران و آمریکا به جنگ است در مواضع برخی مقامات ایران این خواسته را مشاهده کرد.پس از آن ایران تلاش کرد در کانون دیپلماسی قرار بگیرد و این رویکرد را ادامه دهد.

*مواضع سید حسن نصرالله به چه میزان در چشم انداز آینده جنگ اسرائیل و حماس تأثیرگذار خواهد بود؟

صحبت های حسن نصرا... احتمال جنگ را از بین نبرد اما ماهیت جنگ را تغییر داد.حسن نصرا... به خوبی می داند که اگر اعلان جنگ کند حتی این احتمال وجود دارد که در درون لبنان نیز همراهی لازم را به دست نیاورد.به همین دلیل موضع جلوگیری از بحران را در پیش گرفت.در شرایط کنونی حتی اگر جنگی نیز بین حزب ا... و اسرائیل شکل بگیرد مردم لبنان نیز می دانند که حزب ا... بانی جنگ نبوده است.نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که کانال اصلی کشاندن پای ایران و آمریکا به جنگ غزه حزب ا... لبنان است.کانال دوم نیز رفتارها و اقداماتی است که برخی گروه های مقاومت انجام می دهند. هر گونه فراگیرتر شدن جنگ به سود نتانیاهو است.این در حالی است که در شرایط کنونی هر چه زودتر این جنگ به پایان برسد بیشتر منافع ایران و کشورهای همسو با ایران را تأمین خواهد کرد.به همین دلیل بهترین تصمیم از سوی ایران در شرایط کنونی پرهیز از جنگ است.در واقع هر چه به سمت مدیریت تنش در جنگ میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطینی حرکت کنیم منافع فلسطین بیشتر حفظ می‌شود. حتی اگر اسرائیل حماس را از بین ببرد جریان‌هایی به مراتب پیچیده‌تر و قوی‌تر از حماس شکل خواهد گرفت. امروز علیه یهودی‌ها کمپین‌های قابل توجهی در سراسر دنیا شکل گرفته است و این کاری است که نتانیاهو خودش عامل آن شده است. جنگ هر نتیجه‌ای داشته باشد نتانیاهو قربانی آن است و متهم است به کشتار علیه بشریت. او تنها امیدش این است که به هر شکلی ایران و آمریکا را بر سر مساله فلسطین به جان هم بیندازد.

معتقدم ایران هر چه به سمت مدیریت تنش برود در راستای منافع فلسطین است. آمریکا نیم بند در جنگ است. در اوج این تنش آمریکایی‌ها مجبورند واقعیت بازیگری ایران در موضوع فلسطین و دیگر مسایل منطقه‌ای را بپذیرند و در این شرایط دیپلماسی مهم و موثر است.با همه این اوصاف معتقدم اگر تحولات در سرزمین‌های اشغالی به سمت آرامش و صلح برود به نفع مردم و منطقه است.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار