| کد مطلب: ۱۰۶۴۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

پلن‌های‌ خاورمیانه‌ای آمریکا

اینکه بعضا مطرح می‌شود توافق ایران و آمریکا در خصوص تبادل زندانیان و آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران می‌تواند جدای از این مساله زمینه‌ساز دیگر مسائلی مثل از سرگیری مذاکرات احیای برجام باشد بیشتر حدسیات و گمانه‌زنی است. اکنون باید شرایط را در نظر گرفت. از طرفی زمان بندی‌های آن توافق برجام گذشته و اگر قرار است که توافقی هم بین طرفین صورت بگیرد برجام می‌تواند پایه این توافق باشد، اما هر چه باشد توافق جدیدی خواهد بود.

پلن‌های‌ خاورمیانه‌ای آمریکا

به گزارش آرمان ملی آنلاین، قاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه نوشت: بر اساس آن سیاست‌هایی که آمریکایی‌ها نیز اعلام کردند فقط به توافق هسته‌ای اکتفا نخواهند کرد. آنچه به طور طبیعی مطرح بوده مساله آزادی زندانیان آمریکایی است و چون جنبه افکار عمومی دارد و باعث افزایش محبوبیت رئیس‌جمهور حاضر آمریکاست و از آنجا که انتخابات آمریکا نیز در پیش است طبیعتا جمهوری‌خواهان و رقبای آقای بایدن در انتخابات سعی می‌کنند با نقد، مخالفت و بی‌اعتبار کردن این اقدام دولت آمریکا آثار مثبت این اقدام را برای بایدن از بین ببرند.

از سوی دیگر اینکه صحبت از توافق بزرگ هم می‌شود شرایط و زمان خیلی خوبی برای این کار نیست چرا که آمریکا یک سال با انتخاباتش فاصله دارد و اگر قرار به توافقی باشد باید کنگره نیز این توافق را بپذیرد، اما طبیعی است که در این شرابط کنگره نمی‌پذیرد که توافق جدیدی با ایران صورت پذیرد و حداقل تا سال 2025 خیلی مشکل است که توافقی انجام شود؛ غیر ممکن نیست، اما بعید است که آمریکایی‌ها در این شرایط خواسته باشند وارد این توافق شوند.

البته مسائل خاورمیانه به هم پیوسته است و فکر می‌کنم پروژه و برنامه بزرگ آمریکایی‌ها در حال حاضر تا قبل از انتخابات سال آینده آمریکا که در افکار عمومی و جناح‌های سیاسی آمریکا خیلی تاثیر خواهد داشت موضوع عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل خواهد بود. بنابر این در این مدت حتما علاقه‌مند هستند همان‌طور که عربستانی‌ها به سمت احیای روابط با ایران قدم برداشتند ؛ آمریکایی‌ها نیز در این مدت سعی می‌کنند که تشنج‌ها را با ایران کاهش دهند تا آن توافق به انجام برسد چون از نظر آمریکا آن توافق بسیار بزرگ است. اگر روابط اسرائیل و عربستان به طور کامل برقرار شود سایر کشورهای عربی نیز به دنبال عربستان وارد این پروسه خواهند شد که اثرات زیادی برای رئیس‌جمهور آمریکا خواهد داشت و می‌تواند یک موفقیت بزرگی در انتخابات باشد و رقبای خود را دچار مشکل کند.

همان کاری که ترامپ سعی داشت با طرح صلح ابراهیم، کلینتون با طرح اسلو یا کارتر با طرح کمپ دیوید موقعیت خودشان را در داخل آمریکا بهبود ببخشد. لذا آمریکایی‌ها در مسائل خاورمیانه خود چند مساله را با هم دنبال می‌کنند که مهم‌ترین این مسائل بحث امنیت اسرائیل و پیشبرد طرح صلح اعراب و اسرائیل است. طبیعتا یکی از مسائلی که مربوط به آن است امنیت آبراه‌های بین‌المللی، کشتیرانی و اینکه در این مدت بحرانی به‌وجود نیاید.

حال شاید مساله اوکراین نیز مد نظر باشد که در حال حاضر سایر مسائل و مناطق را کنترل کنند تا بتوانند بخش مهمی از توجهات خود را روی جنگ اوکراین و روسیه بگذارند تا آن جنگ را از طریق دیپلماتیک یا نظامی از حالت بن بست در آورند. بنابر این این مساله نیز می‌تواند بخشی از پلن بزرگ آمریکایی‌ها در منطقه باشد. چرا که آنها چندین مساله را با هم در منطقه دنبال می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها مهار برنامه هسته‌ای ایران است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار