| کد مطلب: ۱۰۶۲۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد

بایدن به دنبال سرنگونی نتانیاهو

سرانجام پس از یک سری اختلافات داخلی بین جریان‌های سیاسی رژیم اسرائیل لایحه کابینه نتانیاهو در خصوص کاهش نفوذ و اختیارات قوه قضائیه و اصلاحات قضائی از سوی کنست اسرائیل تصویب شد و این مورد باعث ایجاد شکاف و تشدید بحران داخلی چه سیاسی و چه اجتماعی در اراضی اشغالی شد.

بایدن به دنبال سرنگونی نتانیاهو

به گزارش آرمان ملی آنلاین  حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب نوشت: در طول روزهای گذشته بیش از 500 هزار نفر از مخالفان کابینه بنیامین نتانیاهو و مخالفان اصلاحات قضائی در تل‌آویو تجمع  کرده و علیه نتانیاهو شعار دادند و این بزرگ‌ترین تجمع یهودیان در تل‌آویو در طول 7 دهه گذشته تلقی می‌شود. در این تجمع و تظاهرات درگیری‌های شدیدی بین پلیس و یهودیان شکل گرفت و این درگیری‌ها نشان دهنده ورود اسرائیل به چرخه بحران سیاسی  است.

از آنجا که در طول 7 ماه گذشته و بعد از انتخاب بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر و ورود 5 چهره منفور و افراطی به کابینه نتانیاهو یک سلسله اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها بین گروه‌های سیاسی اسرائیل شکل گرفت و علت نیز آن است که این کابینه در طول ماه‌های مختلف دستور حمله به فلسطینیان در جنین و غزه و شرق بیت‌المقدس را صادر کرده که تمامی این حملات به شکست رسیده است و ناامنی‌هایی در این رژیم به وجود آمد. اقدامات تهاجمی غیر قابل توجیه کابینه بنیامین نتانیاهو علیه فلسطینیان نارضایتی‌ها را در سطح جهانی تشدید کرد حتی کار به جایی رسید که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به شدت از رفتارهای تهاجمی بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و این مورد نشان می‌دهد تل‌آویو هم در سطح داخلی و هم در سطح منطقه و هم در سطح بین‌المللی با یک هویت بحرانی دست و پنجه نرم می‌کند و این امکان وجود دارد که بنیامین نتانیاهو تحت فشار کشورهای اروپایی و آمریکایی مجبور به استعفا شود.

شرایط در اسرائیل ناپایدار است و تظاهرات و موج مهاجرت معکوس به سمت آمریکا و اروپا آغاز شده. قطب‌بندی‌های جدیدی میان صهیونیست‌ها به وجود آمده که این قطب‌بندی موجب شده تاکنون بیش از 10 هزار نفر از نیروهای احتیاط ارتش اسرائیل از ارتش خارج شده و استعفا داده‌اند و این مورد تهدید داخلی جدی برای اسرائیل است. به نظر می‌رسد با توجه به شکاف‌های سیاسی و ناامنی‌ها در این رژیم؛ اولا کابینه نتانیاهو نتواند به کار خود ادامه دهد و دوما  پس از آن اسرائیل وارد یک چرخه فروپاشی تدریجی خواهد شد و برآیند گزارش‌ها و انتقادهای رهبران اسرائیل نشان می‌دهد که اوضاع در اسرائیل کاملا بحرانی است.

آمریکا و تیم جو بایدن به این نتیجه رسیده‌اند که وجود چهره‌های افراطی مانند نتانیاهو و وزیر امنیت داخلی و تهاجمات غیر قابل توجیه ارتش علیه فلسطینیان هزینه‌های حیثیتی بالایی برای آمریکا و غرب به دنبال دارد. به نظر می‌رسد تصمیم تیم بایدن آن است که کابینه بنیامین نتانیاهو استعفا دهد و کابینه توافقی و ائتلافی با حضور احزاب چپ تشکیل شود تا بتواند نوعی همکاری بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به وجود ‌آید چرا که در حال حاضر این تشکیلات نیز حاضر نیست با کابینه نتانیاهو وارد مذاکره شود.

به نظر می‌رسد پشت‌سر تظاهرات اخیر اسرائیل هم برخی چهره‌های کاخ سفید که مایل نیستند کابینه بنیامین نتانیاهو در اراضی اشعالی به کار خود ادامه دهد، قرار دارد. و در یک کلام تیم بایدن به دنبال سرنگونی کابینه نتانیاهوست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار