| کد مطلب: ۱۰۶۴۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد

بررسی رویکرد صداوسیما در مساله انتخابات

رادیو و تلویزیون در تلاش برای گرم کردن تنور انتخابات؛ مردم فعلا بی‌تفاوت

شش ماه تا آغاز انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه سال جاری زمان باقی است و در این راستا همه دستگاه‌ها از اجرایی و نظارتی در تلاشند تا بتوانند این انتخابات را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند. در این میان صداوسیما نیز که در جایگاه رسانه‌ای شاخص در سطح کشور قرار دارد نه تنها درصدد است تا لحظه به لحظه فرایند انتخابات را پوشش دهد؛ بلکه به نظر می‌رسد از هم اکنون به دنبال آن است که با تولید برنامه‌های انتخابات محور و دعوت از کارشناسان و تحلیلگران مختلف و بعضا شناخته شده به جهت رسانه‌ای نیز تنور انتخابات را داغ کند و به نوبه خود جامعه را به حضور و مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات مجلس ترغیب کند.

رادیو و تلویزیون در تلاش برای گرم کردن تنور انتخابات؛ مردم فعلا بی‌تفاوت
به گزارش آرمان ملی آنلاین، کاری که معمولا در ادوار انتخاباتی دو تا سه هفته پایانی منتهی به انتخابات صورت می‌پذیرفت. این در حالی است که اساسا نگاه بی‌تفاوت  بخشی  از جامعه به مسائل دیگری بازمی‌گردد که اگر آن مسائل مرتفع شود؛ قدر مسلم با انتخاباتی بسیار  پرشورتر و مشارکتی‌تر از انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 مواجه خواهیم بود. در این میان شاید بتوان مهم‌ترین مساله را بحث اعتماد و امید نسبت به روندها ، عملکردها و اقدامات دستگاه‌های مسئول از جمله دولت دانست. به عبارت دیگر شرایط به نحوی پیش رفته که بخشی از جامعه برایشان چندان تفاوتی نمی‌کند که چه اتفاقی در دولت می‌افتد یا انتخابات مجلس چگونه برگزار می‌شود  و چه کسانی به مجلسی دوازدهم راه خواهند یافت.
این رویکرد نیز از این مساله نشأت می‌گیرد که بخشی از جامعه به این نتیجه رسیده که تجربه دولت‌ها و مجالس قبلی نشان می‌دهد که رای مردم چندان تاثیری در تغییر رویه‌ها ، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات به نفعشان ندارد و گویا هر مجموعه‌ای که وارد دولت یا مجلس بشوند باید در مسیری خاص پیش بروند و شعارهای پیرامون حل مشکلات مردم و تحقق مطالبات جامعه نیز صرفا تا دم در پاستور و بهارستان کار می‌کند. از سوی دیگر وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی مردم، افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها از گرانی گوشت و مرغ و سایر  اقلام و مایحتاج زندگی مردم و عدم تلاش در جهت بهبود این شرایط و مرتفع نمودن مشکلات؛ جامعه را نیز از مشارکت برای تغییر  دلسرد کرده است.
لذا به نظر می‌رسد رسانه‌ای مثل صدا وسیما اگر می‌خواهد به مساله مشارکت و حضور گسترده مردم بپردازد باید ابتدا منتظر عملکردهای موثر دولت در راستای حل مشکلات و کاهش نارضایتی مردم  باشد و آن زمان از لزوم حضور حداکثری و مشارکت بالا سخن بگوید و برنامه‌سازی کند. اگر نه چندین و چند برنامه هم برای لزوم حضور و مشارکت مردم در انتخابات ساخته شود نیز کارگر نخواهد بود و در بهترین شرایط شاهد تکرار انتخابات مجلس یازدهم در انتخابات مجلس دوازدهم خواهیم بود. 
با این رویه رویکردهای صدا وسیما  جواب نمی‌دهد
یک کارشناس رسانه در خصوص نوع مواجهه صداوسیما با مساله انتخابات پیش‌روی مجلس اظهار داشت: با توجه به آنچه که از عملکرد صداو سیما در مورد انتخابات مشاهده شده به نظر می‌رسد که اگر این رسانه بخواهد همین رویه فعلی را در خصوص برنامه‌های انتخاباتی تا پایان ادامه دهد  در جذب مردم برای صندوق‌های رای  موفق نخواهد بود. مصطفی ایزدی به «آرمان ملی» گفت: غیر از خود آقای جبلی که رسانه‌ای بوده بقیه افرادی که آمدند با رسانه بیگانه‌اند و فکر می‌کنند که هر چه بیشتر و طولانی‌تر تبلیغات کنند با مردم مصاحبه کنند و زمان برنامه را اضافه کنند موفقند. تجربه انتخابات گذشته و تجربه شخصی من در رسانه نشان می‌دهد که این رویکردها به طور کل نتیجه‌ای ندارد. جرا که اساسا نمی‌دانند شیوه تبلیغ چگونه است و با آن آشنا نیستند.  وی افزود: بخشی از مردم نیز نگاهی به انتخابات ندارند. با این شرایط اگر صبح تا شب هم صدا وسیما تبلیغات کند و مردم را به حضور در انتخابات فرابخواند هیچ تاثیری ندارد. صداو سیما برای خود 15 درصد مخاطب تعریف کرده که آنها را داشته باشند و در پرتو آن افراد خاکستری جامعه را نیز برای مشارکت جذب کنند ولی ناموفق خواهند بود.  
اتاق شیشه‌ای که پرده ندارد
رئیس سازمان صداوسیما درباره برنامه‌سازی صداوسیما در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس و این‌که چقدر این سازمان در این ایام فراجناحی عمل خواهد کرد و آیا برنامه‌های مناظره‌محور ساخته می‌شود، اظهار داشت: بله، ما در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی برنامه‌هایی که منجر به رقابت در انتخابات و سپس مشارکت گسترده شود را در دستور کار قرار داده‌ایم.
پیمان جبلی با بیان این‌که مقام معظم رهبری روی ۴ راهبرد به صورت جدی برای انتخابات تاکید فرمودند، عنوان کرد: راهبرد رقابت، مشارکت، امنیت و سلامت را ایشان برای انتخابات بیان کردند که ما مسئول و مخاطب مستقیم راهبردهای مشارکت و امنیت در این تاکیدات هستیم و در راهبردهای امنیت و سلامت، دستگاه‌های دیگر مسئول هستند، اما این ۲ راهبرد را در دستور کار جدی قرار داده‌ایم. وی افزود: امسال با پیش‌ثبت‌نام کاندیدای نمایندگی مجلس عملاً زودتر فرآیند انتخابات شروع می‌شود. همکاران‌مان در سازمان تلاش جدی دارند که در برنامه‌سازی‌ها به گونه‌های مختلف افراد را تشویق به ثبت‌نام و مشارکت کنند. افرادی را تشویق کنند که خودشان را برای ورود به دستگاه قانونگذاری کشور توانمند احساس می‌کنند، این افراد بیایند خودشان را عرضه و ثبت‌نام کنند. از شروع ثبت‌نام تا پایان هم حتماً به طور محسوس این تلاش رسانه ملی را در ثبت‌نام انتخابات خواهید دید.
جبلی در خصوص فعالیت فراجناحی صداوسیما در زمان انتخابات بیان کرد: همه دستگاه‌ها می‌توانند اقداماتی که طبق قانون بر عهده‌شان است را انجام دهند از نقد منصفانه هم همیشه استقبال می‌کنیم ولی اینکه  ادعایی مطرح شود که قرار است فلان شود و گفته می‌شود نکند یک وقت این اتفاق بیفتد، ما در مورد همه دستگاه‌ها و همه رسانه‌ها می‌توانیم این حرف را بزنیم. وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌هایی که می‌کنیم کاملا روشن و شفاف است، صداوسیما اتاق شیشه‌ای است که همه مشاهده می‌کنند و قابل قضاوت است و این چیز پشت پرده‌ای ندارد و در نهایت همه چیز روی آنتن می‌آید و همه مشاهده و قضاوت می‌کنند.
رئیس سازمان صداوسیما در خصوص رصد رسانه‌های خارج از کشور در زمان انتخابات تاکید کرد: طبیعتاً یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم، رصد فضای رسانه‌ای رسانه‌های خارجی و معاندین است که متناسب با آن تبیین و روشنگری داشته باشیم عملا هم داریم این کار را انجام می‌دهیم. نوآوری‌هایی را هم در این ماه‌های اخیر داشتیم که اساسا با همین هدف است.
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار