| کد مطلب: ۱۰۶۴۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

آغاز ماراتن انتخابات | استقبال از ثبت‌نام الکترونیک در روز اول

پیش ثبت‌‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از 8 صبح روز گذشته آغاز شد. براساس تغییراتی که در قانون انتخابات به‌وجود آمده در انتخابات مجلس آینده روند ثبت‌نام در انتخابات دو مرحله‌ای است. به‌طوری‌که در مرحله اول یا پیش ثبت‌نام، اشخاصی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس را دارند باید ابتدا اقدام به بارگذار مدارک شناسایی خود در سامانه تعریف شده، زیر نظر وزارت کشور کرده تا پس از پایان موعد قانونی مسئولان امر استعلام‌های لازم از دستگاه‌های مختلف را اخذ کنند.

آغاز ماراتن انتخابات | استقبال از ثبت‌نام الکترونیک در روز اول

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در مرحله بعد با اعلام وزارت کشور افراد می‌توانند در روزی که این وزارتخانه اعلام می‌کند، اقدام به ثبت‌نام در انتخابات به صورت الکترونیک کرده تا هیات‌های نظارت و اجرایی بررسی صلاحیت نامزدها را آغاز کنند. بر اساس اطلاعاتی که در مصاحبه مسئولان برگزاری انتخابات منتشر شده، تمامی اصول امنیتی برای حفظ اطلاعات افراد در این سامانه رعایت شده است. به‌گونه‌ای که اطلاعات وارده به سامانه در لحظه ورود به کد تبدیل شده و این کدها بعد از دریافت از سیستم وزارت کشور در فضایی که به اینترنت متصل نیست، به‌صورت الکترونیک بازخوانی خواهد شد و به شکل مکتوب درمی‌آید.

چه میزان در پیش ثبت‌نام شرکت کردند؟

هرچند اولین باری است که ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود اما گویا به‌رغم اینکه هنوز فضای کشور انتخاباتی نیست استقبال خوبی از سوی نامزدها از پیش ثبت‌نام در انتخابات صورت گرفته است. بر اساس آمارهای اعلام شده در روز اول بیش از 6 هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت‌نام و حدود 12000 نفر به سایت مراجعه کرده‌اند که با توجه به اینکه در ایران همواره نامزدها در روزهای آخر نسبت به ثبت‌نام در انتخابات‌های گوناگون اقدام می‌کنند، آمار قابل توجهی است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده تعداد بیشتری اقدام به پیش ثبت‌نام در انتخابات مجلس نمایند.

امکان ثبت‌نام از خارج کشور وجود ندارد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از استقبال گسترده متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس در روز نخست پیش ثبت‌نام‌ها خبر داد و گفت: امکان ثبت‌نام غیرحضوری الکترونیکی متقاضیان خارج از کشور وجود ندارد و افراد باید به نمایندگی‌های ایران مراجعه کنند. وی افزود: براساس توافقی که با وزارت امور خارجه انجام شده، قرار است متقاضیان داوطلبی نمایندگی برای پیش ثبت‌نام به کنسولگری یا سفارتخانه یا نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی خارج از کشور مراجعه کرده و ثبت‌نام خود را به‌صورت حضوری انجام دهند و برای کسانی‌که طی این هفت روز خارج از کشور هستند، امکان ثبت‌نام غیرحضوری الکترونیکی وجود ندارد. وی تاکید کرد براساس قانون از دیروز به مدت هفت روز از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر پیش ثبت‌نام انجام می‌شود.

استعلام از 6 دستگاه بعد از پیش ثبت‌نام

 اسلامی ادامه داد: پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، وزارت کشور بر اساس قانون موظف است مدارک ثبت‌نام‌ کنندگان را برای ۶ دستگاه از جمله ثبت احوال، وزارت امور خارجه، دادستانی کل، فراجا، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه‌های علمیه و سازمان امور استخدامی ارسال کند. وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و حوزه‌های علمیه مدارک تحصیلی متقاضیان را بررسی و تاییدیه صادر می‌کنند، اظهارداشت: این دستگاه‌ها تا یکماه فرصت دارند پاسخ ستاد انتخابات را در مورد مدارک متقاضیان بدهند. متقاضیان داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره­ مجلس شورای اسلامی از روز دوشنبه ۱۶ /۵ /۱۴۰۲ تا روز یکشنبه ۲۲ /۵ /۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۸ جمعا به مدت ۷ روز، از طریق پنجره واحد وزارت کشور به آدرس keshvar. moi. ir  به لینک «ثبت درخواست متقاضیان داوطلبی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» وارد و با تکمیل اطلاعات و مدارک مورد نیاز به شرح زیر در مهلت یاد شده، درخواست خود (پیش ثبت‌نام) را ثبت کنند.

الف - تکمیل فرم اطلاعات درخواست شده؛ 

ب - بارگذاری تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر. 

ج - بارگذاری تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی و یا کارت معافیت دائمی برای آقایان با سن کمتر از ۵۰ سال (در صورت عدم دریافت برخط پاسخ استعلام)

د - بارگذاری تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.

نکته: متقاضیان در خارج از کشور با مراجعه به سفارتخا‌نه‌ها، کنسولگریها یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، به ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.

مدارک و شرایط لازم برای ثبت درخواست داوطلبی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

۱-  داشتن حداقل سن (۳۰) سی سال و حداکثر (۷۵) هفتاد و پنج سال تمام؛ 

۲-  داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن؛ 

۳-  ممنوعیت ثبت درخواست توسط اتباع ایرانی که اقامت دائم کشور دیگری را دارند؛ 

۴-  ممنوعیت ثبت درخواست توسط اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را داشته یا دارند؛ 

۵-  ممنوعیت ثبت درخواست برای افرادی که تابعیت ایرانی کسب نمود‌ه‌اند.

نکات قابل توجه:

کلیه­ جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و رزمندگانی که حداقل شش ماه سابقه­ حضور در جبهه را دارند، از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌گردند.

هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معادل یک مقطع تحصیلی محاسبه می‌شود.

* عدم اقدام در موعد تعیین شده مانع ثبت‌نام نهایی خواهد شد. 

* فرایند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با دستور وزیر کشور به فرمانداران و بخشداران سراسر کشور آغاز شد. 

* همچنین متقاضیان می‌بایست ثبت‌نام خود را طی ۷ روز از تاریخ ۲۷ مهرماه امسال نهایی سازند.

* انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند امسال برگزار خواهد شد. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار