| کد مطلب: ۱۰۶۳۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد

باز هم فعالیت مخالفان برجام در صداوسیما! | پیمان جبلی به فکر انتخابات است

صداوسیما مدتی است در چند جبهه مشغول مخالفت و منتقدآفرینی است و توجهی به ریزش مخاطبانش ندارد. این نهاد در یکماه با وزارت ارشاد، مجلس و دولت قبل دچار چالش بود و از سوی دیگر رئیس جام‌جم به انتخابات می‌اندیشید. روز گذشته عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث مهم این روزها بین وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما درباره صدور مجوزهای صوت و تصویر فراگیر و تبلیغات، تاکید کرد که تعارض منافع در این موضوع باید جدی گرفته شود.

باز هم فعالیت مخالفان برجام در صداوسیما! | پیمان جبلی به فکر انتخابات است

به گزارش آرمان ملی آنلاین، سازمان صداوسیما چه در حوزه صوت و تصویر و چه در موضوع تبلیغات و بازرگانی، ذینفع است و نمی‌تواند ناظر و یا مرجع صدور مجوز باشد. احمد نادری با بیان اینکه در موضوع «تبلیغات» قانون و مصوبه شورای انقلاب به درستی تمام اختیارات را متوجه وزارت ارشاد کرده، از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و لایحه ارسالی دولت برای برنامه هفتم انتقاد کرد و گفت: گلوگاه‌های اقتصادی نیازمند نظارت است و بهترین ناظر در حوزه‌های فرهنگ و هنر، وزارت ارشاد است. سازمان صداوسیما در موضوع تبلیغات اولا نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد است و ثانیا مجریان بازرگانی در صداوسیما نیز نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد هستند.

نادری در موضوع «فضای مجازی» و با اشاره به اینکه صداوسیما به‌عنوان رقیب کانون‌های تبلیغاتی، مجاری تبلیغی گسترده در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و تولید محتوای ویژه، نمی‌تواند همزمان ناظر این فضا نیز باشد، ابراز امیدواری کرد که «مجلس با دقت ویژه، موضوع صوت و تصویر فراگیر و تبلیغات را در لایحه پیشنهادی برنامه هفتم مورد بررسی قرار دهد.» البته 5 تیر هم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود: «امروز مرجعیت رسانه‌ها از مکتوب به مدرن تغییر کرده است و به‌دلیل حجم بالای رقبای داخلی و خارجی در حوزه رسانه و تولید محتوا، صداوسیما در حال از دست دادن مرجعیت خود است.» وی با اشاره به اختلافات موجود برسر نظارت بر شبکه نمایش خانگی افزود: «شبکه نمایش خانگی بخش قابل‌توجهی از اوقات فراغت مردم را تشکیل می‌دهد. در این دو سه سال که بر سر نظارت بر تصویر بین ما و صداوسیما اختلاف هست آپ‌های معمولی هم دارند فیلم می‌گذارند. آیا می‌شود به روش سابق تنظیم‌گری کرد؟»

مخالفان برجام فعال هستند

 در بخش دیگر صداوسیما مخالفان برجام و دولت قبل حضور دارند. مذاکره  غیر مستقیم دولت رئیسی با آمریکا که شش ماه بعد از انتخابات۱۴۰۰ آغاز شد با موانع جدی از سوی جریانات تندرو در داخل کشور مواجه بود تا اینکه بعد از حمله روسیه به اوکراین، به‌دلیل اینکه ایران با واسطه روسیه، مذاکرات را ادامه می‌داد، عملا شروع جنگ در اروپا، پایانی بود بر هر گونه مذاکره غیرمستقیم با آمریکا. مذاکراتی که برجسته‌ترین مخالفانش را جریان سیاسی تشکیل می‌داد که مرجعیت فکری آن در قم و مشهد و بازوهای اجرایی آن در تهران بودند.

تندروهایی که سوابقی از جمله حمله به سفارت عربستان و قطع ارتباط دیپلماتیک هشت ساله ایران و عربستان را در کارنامه خود دارند و اگر سیاست کلان حاکمیت برای بهبود روابط با عربستان نبود، نواختن بر طبل تندروی علیه عربستان را از تریبون‌های رسمی ادامه می‌دادند، اما حالا و بعد از آنکه علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و از دیپلمات‌های برجسته وزارت خارجه، در پیشنهادی به دولت رئیسی، مذاکره مستقیم با آمریکا را برای رفع مخاصمات مطرح کرد، یکی از مجریان شبکه سه با تکرار بیانیه‌ای سیاسی که مسئولیتی در برابر معیشت و اقتصاد مردم را متوجه خود نمی‌کرد، فضایی آرمانی را تصویر کرد که در آن فضا، جدال و ستیزی همیشگی و ابدی بین ایران و امریکا برقرار است. او خطاب به علی‌اکبرصالحی گفته بود «آمریکایی دوست هستید یا منافع‌تان با آمریکا است؟»

جبلی در اندیشه انتخابات است

اما رئیس صداوسیما بی‌توجه به این چالش‌ها در اندیشه‌ دیگری است یعنی انتخابات مجلس دوازدهم ! پیمان جبلی تاکید کرده است: «هیچ‌کس نمی‌تواند با استناد به اینکه من به مقام معظم رهبری نزدیک هستم، بگوید نظر ایشان این است. نه، مقام معظم رهبری نظر خود را صریحا و علنا در مورد چهار راهبرد انتخابات گفتند. رئیس صداوسیما تصریح کرد: ستاد انتخابات این سازمان، چهار راهبرد رهبر انقلاب مبنی بر مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت را الگو قرار می‌دهد و سازمان زیرمجموعه‌اش برای تحقق راهبردهای رقابت و مشارکت نقش مستقیم دارد. جبلی خاطرنشان کرد: در همه دوره‌های انتخابات در صداوسیما این بحث وجود داشته که آیا نتیجه انتخابات برای این رسانه اهمیت دارد تا مجلس همسو بیاید یا اینکه مشارکت مردم بالا باشد؟

مقام معظم رهبری روی بالاترین میزان مشارکت تأکید داشته‌اند و صرف اجرای قانون و با ورود افراد تأیید صلاحیت شده، انتخابات باید با بالاترین مشارکت برگزار شود. رئیس سازمان صداوسیما از مسئولان این سازمان خواست در برنامه‌هایشان، فضای رقابت گفتمانی را در مسائل اساسی کشور برای نامزدهای انتخابات فراهم کنند و برای این هدف، از امکانات رسانه‌ای صداوسیما در فضای مجازی هم استفاده شود. پیمان جبلی یادآور شده است که «نمایندگان مجلس تا آخرین روز نمایندگی، حق استفاده از امکانات را در رسانه‌ملی دارند.»

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار