| کد مطلب: ۱۰۵۷۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» راهکارهای بالا رفتن مشارکت را در انتخابات پیش رو بررسی می‌کند

با عملکرد فعلی دولت و مجلس نمی‌توان انتظار انتخابات پرشور داشت

انتخابات یکی از ارکان مهم دموکراسی در کشورهاست که نشان دهنده میزان رضایت جامعه از عملکردهای حاکمیت به شمار می‌رود. لذا هر اندازه که انتخابات با مشارکت بالا و حضور بیشتر مردم همراه باشد این رضایتمندی بیشتر و هر اندازه مشارکت حداقلی و حضور مردم در پای صندوق‌های رای کم‌تر باشد مسلما حجم نارضایتی بیشتر بوده که نمود خود را در کاهش مشارکت نشان داده است.

با عملکرد فعلی دولت و مجلس نمی‌توان انتظار انتخابات پرشور داشت

به گزارش آرمان ملی آنلاین از طرفی مساله دیگر بحث رقابتی بودن انتخابات است که هر چند همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوط همواره بر آن تاکید می‌کنند، اما برخی رویه‌ها باعث شده تا کمتر شاهد رقابت‌های پرشور بین جریان‌ها در برخی ادوار انتخاباتی باشیم. قدر مسلم نگاهی به انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 و ریاست جمهوری سیزدهم در خرداد 1400 این نگرش را تایید می‌کند که حداقل در این دو مقطع شاهد رقابت بالایی چنانکه همه جریان‌های سیاسی در آن حضور داشته باشند نبودیم. البته امروز مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص انتخابات و برگزاری با شکوه آن در میان است بحث چگونگی رویکرد مردم به انتخابات و حضور آنها در صحنه است. مساله‌ای بسیار پر اهمیت که به نظر می‌رسد پرداختن به آن ضروری‌ترین امری است که در مسیر انتخابات لازم است.

در همین راستا ماه گذشته احمد وحیدی؛ وزیر کشور در جمعی با اشاره به در پیش بودن انتخابات در پایان سال، پیش بینی 60 درصدی از مشارکت مردم در انتخابات کرده بود. اما در سخنان خود شرایط و ابزار و لوازم برای این مشارکت را بر نشمرده بود. گویی اینکه همه چیز بر وفق مراد جامعه و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به راه است و این مشارکت بالا نیز به دلیل رضایتمندی بالای جامعه از روندها و عملکردهاست. این در حالی است که اگر واقعیت‌های جامعه را در نظر بگیریم و شرایط فعلی را در حوزه‌های مختلف رصد کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که آنچه ماه قبل وزیر کشور از مشارکت 60 درصدی گفته بود  احتمال بر آورده شدنش سخت است.

امری که برخی از کارشناسان جریان‌های مختلف نیز بدان تاکید دارند. پرسش اینجاست؛ آنهایی که در شرایط حاضر بدون تلاشی برای تغییر وضعیت و ترسیم آینده‌ای مطلوب از راه حضور در پای صندوق‌های رای صرفا بر انتخابات با مشارکت بالا تاکید می‌کنند باید بگویند که از اسفند 98 یا خرداد 1400 تا کنون چه میزان شرایط جامعه رو به بهبود رفته و مطالبات مردم مرتفع شده تا جامعه با امید به آینده‌ای مطلوب‌تر و روشن‌تر در پای صندوق‌های رای حاضر شوند؟ آنچه مسلم است برای اقناع جامعه، احیای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی برای مشارکت در انتخابات راه بسیاری در پیش است و اگر قرار بر مشارکت حداکثری است از هم اکنون باید تصمیمات و تدابیر لازم از سوی نهادهای مسئول اتخاذ  شود. 

مفهومی به نام رقابت

هیجان هر انتخاباتی در ایجاد رقابت واقعی در آن انتخابات است و هر اندازه شاهد حضور گسترده همه جریان‌های سیاسی در انتخابات باشیم می‌توان رقابت بیشتری را در آن مشاهده کرد. حال اگر این روند از رقابت میان احزاب و جریان‌های سیاسی به یک رقابت درون گروهی تبدیل شود مسلم است که قابلیت، جذابیت و مفهوم رقابتی بودن را از دست می‌دهد. چنانکه انگار یک حزب انتخابات درون حزبی برگزار می‌کند. از همین‌رو نیز اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی اخیرا گفته « در نظامی که انتخابات در آن برگزار می‌شود اگر آرا به هم نزدیک نباشد، روشن است که رقابت نیست.» این در حالی است که برخی رسانه‌های اصولگرا در انتقاداتی تند به گرامی‌مقدم اظهارات وی را شبهه پراکنی خوانده‌اند و در نوعی فرافکنی خودِ انتخابات را فارغ از چگونگی پراکندگی و آرایش و چینش کاندیداها نوعی رقابت برشمردند.

جالب اینکه گفته شده «وقتی دو یا چند نامزد انتخاباتی ولو با یک خاستگاه سیاسی یکسان در انتخابات شرکت می‌کنند به این معنی است که با یکدیگر رقابت و تفاوت دیدگاه دارند وگرنه بدیهی‌ست که باید به نفع یکدیگر کنار بروند.» نکته اینجاست که این جریان‌ها انتخابات مجلس یازدهم را نیز رقابتی می‌دانند. البته رقابتی میان جبهه پایداری با حامیان قالیباف. تفاوت تفکرشان را نیز می‌توان در نوع عملکرد 3 سال و نیمه مجلس دید. هر چند که اگر بر این منوال پیش برویم انتخابات ریاست جمهوری 1400 و عملکرد دولت نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. نگاه این جریان‌ها نیز آنجایی آشکار می‌گردد که برداشت مشارکت پایین از برخی ادوار انتخاباتی را بیانگر پایین بودن سطح تحلیل سیاسی عده‌ای از افراد، انزوای نخبگان و شیطنت برخی رجال سیاسی می‌دانند و اشاره‌ای به چرایی کاهش مشارکت مردم نمی‌کنند. انتخابات بالذات محلی برای انتخاب افراد در جهت تغییر نوع نگرش‌ها و عملکردها در حوزه‌های اجرایی و تقنینی است. با این تفاسیر باید دید روند انتخابات آتی نیز بر مبنای همان تفکر مجموعه‌ها و رسانه‌‌های اصولگرا پیش خواهد رفت یا اینکه تغییراتی حاصل خواهد شد. 

باید زودتر اقدام می‌شد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در ارتباط با انتخابات پیش‌رو و راهکارهای جلب مشارکت مردم اظهار داشت: برای ایجاد انتخاباتی با مشارکت حداکثری دیر شده و با توجه به شرایط جامعه و سیاست‌های داخلی و نارضایتی‌های اقتصادی باید زودتر از اینها مسئولان امر به فکر این مساله می‌افتادند. مهدی آیتی به «آرمان ملی» گفت: عملکرد مسئولان به ویژه دولت و مجلس در جلوی چشم مردم است و نمی‌توان با چنین عملکردهایی انتظار مشارکت حداکثری داشت. وی افزود: البته مسئولان بسیار اصرار دارند که انتخابات حداکثری و مشارکتی باشد و ماهم دوست داریم که ایران با انتخابات با نصاب بالا همیشه در عرصه جهانی سر بلند باشد. البته راه‌ها و روش‌هایی برای ترغیب مردم در برای حضور در انتخابات وجود دارد اما بهتر آن است که رضایت مردم جلب شود تا خود پای صندوق‌های رای حاضر شوند. 

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار