| کد مطلب: ۱۰۵۴۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد

اخبار کوتاه

هدیه رئیس جمهور به فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: هدیه‌ای از طرف رئیس‌جمهور به همه فرهنگیان داده خواهد شد. به گزارش مهر، رضا مراد صحرایی در حاشیه برنامه پاسخگویی برخط سرپرست آموزش در حوزه ارتباطات مردمی دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران با تبریک هفته معلم گفت: یک هدیه از طرف رئیس جمهور به همه فرهنگیان داده خواهد شد؛ این هدیه شاید ارزش مادی چندانی که در شأن فرهنگیان باشد نداشته باشد اما اینکه رئیس‌جمهور در چنین روزی این تصمیم برای هدیه دادن را دارند؛ ارزشمند است.صحرایی با بیان اینکه برای اولین بار سرانه مدارس مستقیم از خزانه به حساب مدارس پرداخت می‌شود؛ گفت: اقدام دیگری که به تازگی آن را انجام دادیم؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در بودجه امسال به صورت جداگانه یک ردیف را برای آن در نظر گرفته شده است.وی با بیان اینکه امسال بودجه پرورشی را نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داده‌ایم؛ گفت: موضوع ورزش مدارس هم چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی رشد قابل قبولی داشته است همچنین مدارس شبانه روزی را از نظر تعداد و عدالت آموزشی به بخشیدیم.

انتقاد از ساخت وساز غیرمجاز دانشگاه تهران
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران ازساخت و ساز غیر قانونی و ناایمن دانشگاه تهران انتقاد کرد. مهدی عباسی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران، ضمن انتقاد از بی‌توجهی دانشگاه تهران به قانون، گفت: بر اساس گزارش‌های شهروندی متوجه شدیم که دانشگاه تهران در یکی از زمین‌های مجاور خود اقدام به ساخت و ساز کرده است که بررسی بازرسان کمیسیون شهرسازی شورای شهر نشان داد که این ساخت و ساز فاقد مجوزهای شهرداری و طی کردن تشریفات قانونی است. وی با بیان اینکه در شرق این ملک نیز یک گذر بوده که دانشگاه تهران آن را تصرف کرده است، ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان داده که ملک در حال ساخت که ستون‌های همکف آن نیز نصب شده است نه تنها تشریفات قانونی را طی نکرده و مشکلات قانونی دارد؛ بلکه مستحکم نیست و دارای اشکالات اجرایی است.
وی با طرح این سوال که شهرداری کجا بوده که یک ساختمان ناایمن غیر قانونی در حال ساخت است؟ گفت: از دانشگاه تهران متعجبم که دانشگاهی که دارد نسل‌های آینده را تربیت می‌کند چطور می‌تواند این حجم بی‌قانونی را انجام دهد.

امکان پیش‌بینی وقوع زلزله وجود ندارد
مهدی زارع استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی در گفت‌وگو با ایلنا درباره پیش‌بینی وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ در مناطقی از غرب کشور توسط یک دانشمند هلندی در فضای مجازی گفت: امکان پیش‌بینی زلزله چیزی است که بشر به دنبال آن است، اما تا به امروز تعیین زمان وقوع آن هم در یک زمان نزدیک اتفاق نیفتاده است و اگر هم اتفاق افتاده باشد مانند پیش بینی این آقای هلندی که در خصوص زلزله 6 فوریه در جنوب ترکیه صورت گرفت تک مورد بوده است و این در واقع یک مورد منحصر به فرد بود.
وی ادامه داد: ایشان بلافاصله بعد از آن اتفاق در اوایل اسفندماه سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که در منطقه ایذه نیز یک زلزله بزرگ اتفاق خواهد افتاد در حالی که چنین زلزله‌ای رخ نداد. استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی تصریح کرد: متدولوژی وی ربطی با علم زلزله‌شناسی ندارد و از داده‌‌ها و رخداد زمین‌لرزه‌ها و گسل‌ها استفاده نمی‌کند و براساس سیارات و کره ماه موقعیت‌سنجی کرده و در یک موقعیت‌ خاصی ظاهرا پیش‌بینی می‌کند که در کدام نقطه زلزله اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه این کار ربطی به علم زلزله‌شناسی ندارد نکته دیگر این است که نتایج پیش‌بینی‌های آن نیز اکثرا غلط است و صرفا پیش‌بینی صحیح او یک تک مورد بوده است. زارع تصریح کرد: در دنیا هیچ امکانی برای تعیین زلزله در زمان کوتاه نداریم و حتی اگر یک ساعت دیگر زلزله بیاید ما سند یا شاهدی نداریم که بتوانیم آن را قبل از وقوع پیش‌بینی کنیم. وی یادآور شد: اینکه در مناطق مختلف کشور زلزله‌هایی به وقوع می‌پیوندد مانند خوی که از شهریور سال 1401 تاکنون بارها لرزیده و تاکنون نیز 6 لرزه با بزرگی 5 و 6 این منطقه را لرزانده است، اما حتی برای خوی و استان آذربایجان غربی هم ما شاهدی نداریم که اعلام کنیم که یک هفته یا دو هفته دیگر یک زلزله اتفاق می‌افتد.
استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی خاطرنشان کرد: البته با توجه به فعالیت‌های لرزه‌ای که در گسل‌ها مشاهده می‌شود می‌توانیم در خصوص زلزله تخمین بزنیم اما نمی‌توانیم روز مشخصی را برای وقوع آن در نظر بگیریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار