| کد مطلب: ۱۰۵۳۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد

ترک تحصیل در انتظار دانش‌آموزان استثنایی

وسیله حمل و نقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به مدارس استثنایی، یکی از نیازهای ضروری این قشر برای ادامه تحصیل و انگیزه‌مندی خانواده‌ها و استقبال آن‌ها از فعالیت‌های آموزشی این دانش‌آموزان است. دور از ذهن نیست که نبود وسیله ایاب و ذهاب یا همان سرویس مدرسه چالش‌های والدین یک کودک معلول را بیشتر می‌کند؛ خلل در رفت و آمد چنین دانش‌آموزانی به مدارس که غالبا دچار معلولیت‌های جسمانی هم هستند، می‌تواند برنامه‌ریزی یک خانواده را به هم بریزد و در این وضعیت وقوع معضلاتی از جمله ترک و بازماندگی تحصیلی محتمل است.در همین راستا، حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به ایلنا گفت: تامین حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی مصوبه شورای شهر بوده و منابع لازم در اختیار شهرداری‌ها گذاشته شده است و یک بخشی از آن هم به صورت علی‌الحساب به مدارس داده شده بود و قرار بود بقیه مبلغ نیز در اختیار مدارس قرار بگیرد. تیپ قراردادی مد نظر مسأله‌ای داشت و شرکت‌ها قرار بود پای کار بیایند و امور سرویس مدارس استثنایی را شهرداری‌ها پیگیری کنند.طریفی حسینی ادامه داد: اینکه شهرداری بگوید سرویس مدارس استثنایی و حمل و نقل معلولان تکلیفی است که اگر توانستیم آن را انجام می‌دهیم، درست نیست به این دلیل که قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شهرداری‌ها را مکلف به این کار کرده است و از سوی دیگر در قانون بودجه ۱۴۰۲ که مجلس آن را مصوب کرده، در تبصره پنج، بند د گفته شده است که ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی برعهده شهرداری‌هاست و منابع این کار در سال جدید را نیز از محل انتشار اوراق به میزان ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت توسعه حمل و نقل درون شهری در اختیار شهرداری‌ها قرار داده‌اند که بحث ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی در کنار همین موضوع دیده شده است.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآوری کرد: پس شهرداری باید این خدمت را ارائه کند و منابع مالی آن در اختیارش قرار گرفته است. در سال تحصیلی گذشته یعنی از ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ منابع لازم در اختیار شهرداری بوده یعنی مشکل شهرداری قراردادی بوده نه‌ عدم وجود منابع مالی و تا جایی که خبر داریم، مشکل قرارداد حل شده بود.
طریفی حسینی اضافه کرد: ظاهرا برخی راننده‌های سرویس با توجه به افزایش هزینه‌ها، دستمزدی بیش از آنچه روز اول با آن‌ها طی شده بود، مطالبه می‌کنند و مسأله بیشتر از سوی رانندگان سرویس‌ها مطرح است. شرکت تاکسیرانی باید خودش با رانندگانش وارد مذاکره شود و اگر می‌بیند رانندگان فعلی کار را با حقوق مقرر انجام نمی‌دهند، با رانندگان دیگری قرارداد ببندد. این اقدامات باید تسریع شود تا دانش‌آموزان ما در این بین ضرر نکنند.او تاکید کرد: رانندگان فکر می‌کنند مبلغی که در قرارداد نوشته شده صرفه اقتصادی ندارد و این به تعامل تاکسیرانی و رانندگانی که به کار گرفته برمی‌گردد تا بر سر تعهدی که داده‌اند تا آخر سال تحصیلی جاری باقی بمانند. مدت زیادی از سال تحصیلی باقی نمانده و امیدواریم مشکل حل شود.
طریفی اظهار داشت: ما در این مدت با وزارت کشور نیز رایزنی‌هایی انجام می‌دهیم تا با قانون بودجه امسال که منابع خوبی هم در اختیار شهرداری‌ها قرار داده، بتوانیم طرح سرویس رایگان مدارس استثنایی از سوی شهرداری‌ها را در کل کشور اجرایی کنیم.
او با تاکید بر اینکه موضوع حمل و نقل افراد دارای معلولیت و دانش‌آموزان استثنایی که گروهی از این افراد هستند، برعهده شهرداری‌هاست، تصریح کرد: قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده که حمل و نقل مناسب‌سازی شده، در دسترس و ایمن را در اختیار این افراد قرار دهند.
طریفی ادامه داد: اگر شهرداری‌ها نمی‌توانند شرایط حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی را فراهم کنند باید تمهید دیگری بیندیشند، گفت: دانش‌آموزان یک بار به مدرسه می‌روند و یک بار به خانه خود برمی‌گردند، شهرداری‌ها یا باید وسیله حمل و نقل مناسب را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند یا هزینه این رفت و آمد روزانه در سطح شهر را به مدارس بپردازند تا خودشان وسیله تهیه کنند چراکه بحث رفت و آمد دانش‌آموزان استثنایی توسط شهرداری قانون است و باید اجرا شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار