با ارزش غذايي «حبوبات» بيشتر آشنا شويد
مدير گروه بهبود تغذيه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مزاياي مصرف حبوبات، گفت: حبوبات داراي مقادير بالاي فيبر غذايي هستند و احتمال ابتلا به بيماريهاي غيرواگير از جمله ديابت و انواع سرطان را کاهش ميدهند. مهنوش صاحبدل اظهارکرد: امروزه بيماريهاي غيرواگير از جمله بيماريهاي قلبيوعروقي، سرطانها و ديابت جزو مهمترين علل مرگومير در ايران هستند. وي افزود: متاسفانه در دهههاي اخير سبک زندگي شهرنشيني حتي براي روستاييان و زندگي کارمندي و با عجله، موجب ترويج عادات غلط غذايي و مصرف فستفودها و غذاهاي سرخکردني شده که موجب اضافهوزن و چاقي و بهدنبال آن فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و در نهايت ابتلا به بيماريهاي غيرواگير شده است. صاحبدل بيان کرد: براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماريها، به ايجاد تغيير در سبک زندگي و الگوي غذايي نياز است که احياي مصرف حبوبات بهعنوان يکي از گروههاي اصلي غذايي نقش مهمي در اين خصوص دارد. مدير گروه بهبود تغذيه مرکز بهداشت خوزستان گفت: انواع حبوبات شامل نخود، انواع لوبيا، عدس، باقلا، لپه و ماش است که منبع خوبي براي تامين پروتئين، املاح و برخي ويتامينها هستند. وي افزود: با توجه به اهميت بالاي مصرف حبوبات، اين دسته از موادغذايي بهعنوان جديدترين گروه از هرم غذايي معرفي شدهاند و توصيه ميشود روزانه يک واحد از انواع حبوبات مصرف شود. يک واحد حبوبات شامل يک ليوان حبوبات پخته يا يک چهارم ليوان حبوبات خام است. صاحبدل بيان کرد: در صورتيکه حبوبات با غلات مصرف شود از نظر ارزش غذايي داراي پروتئين همسان با پروتئين گوشت خواهد بود با اين تفاوت که فاقد کلسترول و داراي فيبر غذايي مناسب براي سلامت دستگاه گوارش است. وي با بيان اينکه حبوبات مزاياي بسياري دارند، گفت: کلسيمي که در حبوبات وجود دارد موجب استحکام استخوانها و کاهش خطر پوکياستخوان ميشود. کلسترول موجود در حبوبات در مقايسه با گوشت صفر است، بنابراين مصرف حبوبات نقش مهمي در پيشگيري از بيماريهاي قلبيوعروقي دارد. مدير گروه بهبود تغذيه مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: حبوبات داراي مقادير بالاي فيبر غذايي هستند که احتمال ابتلا به بيماريهاي غيرواگير از جمله ديابت و انواع سرطان را کاهش ميدهند. همچنين منبع غني از آهن هستند و مصرف اين مواد غذايي همراه با يک منبع ويتامين C مانند ليموترش يا نارنج براي پيشگيري از کمخوني و فقر آهن توصيه ميشود. وي با بيان اينکه پروتئين موجود در حبوبات ارزان و در دسترس است، تصريح کرد: با توجه به بحران کمآبي در جهان، توليد حبوبات در مقايسه با ساير پروتئينهاي حيواني نياز کمتري به آب دارد. وجود مقادير خوب فيبر و نبود کلسترول در حبوبات موجب ايجاد سيري و کمک به تثبيت قندخون در سطح مطلوب ميشود و مصرف اين موادغذايي براي افراد ديابتي بسيار مفيد است. صاحبدل افزود: حبوبات سرشار از ترکيبات ضدسرطاني از جمله آنتياکسيدان، فيتوکميکال و فيتواسترول است که در پيشگيري از سرطان موثر است. مدير گروه بهبود تغذيه مرکز بهداشت خوزستان گفت: براي کاهش نفخ ناشي از مصرف حبوبات بايد چند ساعت قبل از پخت حبوبات، خيسانده و دوبار آب آن تعويض شود تا با اين کار مواد نفاخ موجود، بدون اينکه به ارزش غذايي آن آسيب برسد، در آب حل و خارج شود.
ضربه مغزي و فشارخون بالا در فوتباليستها
محققان فشارخون بالا را به فهرست مشکلات مرتبط با ضربهمغزي در بين فوتباليستها اضافه ميکنند. به گزارش مديسن نت، محققان در مطالعه سلامت بازيکنان فوتبال دانشگاه هاروارد، سابقه ضربهمغزي را با افزايش خطر فشارخون بالا در بين بازيکنان سابق فوتبال مرتبط دانستند. نتايج نشان ميدهد که درمان ورزشکاران سابقي که هم فشارخون بالا و هم سابقه ضربهمغزي دارند، ميتواند به محافظت از آنها در برابر زوالعقل، عروق خوني و ذهني کمک کند. «راشل گراشو»، نويسنده اين مطالعه، بيان داشت: «اگر بازيکنان، خانوادهها و پزشکان از اثرات قلبيوعروقي آسيب بهسر آگاه باشند، شانس بيشتري براي محافظت از سلامت قلبيوعروقي و سلامت شناختي بلندمدت آنها داريم. اين يافتهها بر اساس نظرسنجي از بيش از 4000 بازيکن سابق ليگ ملي فوتبال است که جنبههاي مختلف سلامت بازيکنان در طول عمر آنها را بررسي ميکند. بيشتر تحقيقات در مورد زوالذهني در بازيکنان حرفهاي سابق فوتبال بر تخريب عصبي ناشي از ضربههاي مغزي مکرر متمرکز شده است، اما بيماري قلبي علت اصلي مرگومير و ناتواني در بين بازيکنان سابق فوتبال است و فشارخون بالا شايعترين علت اين شرايط است که ميتواند بهتدريج به رگهاي خوني در مغز آسيب برساند و منجر به زوالذهني شود. در اين مطالعه، محققان بازيکنان را از نظر عوامل خطر فشارخون بالا، از جمله ديابت، چاقي، سن و سيگار، و همچنين تعداد فصول بازي، موقعيت زمين، سالهاي پس از بازي و بروز 10 علامت شايع ضربه مغزي مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. به هر بازيکن نمره علائم ضربهمغزي (CSS) داده شد. با افزايش نمرات، احتمال ابتلاي آنها به فشارخون بالا نيز افزايش يافت. حتي تجزيه و تحليل موارد با استفاده از تنها يک علامت شديد ضربه مغزي- از دستدادن هوشياري- بهطور دقيق احتمال ابتلاء به فشارخون بالا را پيشبيني کرد. بر اساس اين مطالعه، احتمال ابتلاي اين بازيکنان سابق به فشارخون با هر ضربهمغزي افزايش مييابد. گراشو بيان داشت: يکي از توضيحهاي احتمالي براي اين ارتباط اين است که ضربههاي مغزي مکرر ميتواند باعث التهاب مزمن شود که باعث افزايش فشارخون ميشود.
مزاياي بينظير «فندق»
فندق بهعنوان يک ميان وعده خوشمزه چندين مزيت سلامتي از جمله دارابودن ويتامين E، چربي سالم، پروتئين و فيبر رژيمي را به ارمغان ميآورد و سبب کاهش سطح کلسترول و بهبود مقاومت به انسولين ميشود. فندق منبع خوبي از فيبر رژيمي است. خوردن مقدار زيادي فيبر، حرکات منظم روده را افزايش ميدهد و باعث جلوگيري از يبوست ميشود. خوردن آجيل و از جمله فندق به برخي افراد کمک ميکند که وزن کمتري داشته باشند.