| کد مطلب: ۱۰۶۵۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

توضیحات جهانگیری در مورد دستکاری آمار تورم در دولت قبل | عارضه تحریم است و...

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی درباره موضوع دستکاری آمار و نرخ تورم در دوره‌ای که خودش مسئولیت داشت توضیح داد.

توضیحات جهانگیری در مورد دستکاری آمار تورم در دولت قبل | عارضه تحریم است و...

‌به گزارش آرمان ملی آنلاین، اسحاق جهانگیری در این گفت‌وگو با اشاره به برخی اتهامات مسئولان کنونی به دولت روحانی درباره دستکاری آمار، گفت: آمار از مراجع رسمی کشور منتشر می‌شود و باید به آن اعتماد کرد.

این بخش از گفت‌وگوی جهانگیری با روزنامه شرق را می‌خوانید:

نرخ تورم در دولت روحانی دستکاری می‌شد؟ آیا تحویل کابینه با تورم 65‌درصدی صحت دارد؟

وقتی گفته می‌شود آمار دستکاری می‌شود و آمار مراجع رسمی ایراد دارد و بازیچه دولت‌هاست، آمار خودشان هم زیر سؤال می‌رود. در کشور دو مرجع آماری رسمی وجود دارد که یکی مرکز آمار است و دیگری بانک مرکزی. ما آنچه را که این دو دستگاه همین الان در همین دولت می‌گویند، قبول می‌کنیم؛ چرا‌که از نظر ما نمی‌شود به آمار رسمی کشور خدشه وارد کرد.

اینکه هر دولتی بخواهد یک چیزی علیه دولت قبل بگوید، این هم طبیعی است. البته من فکر می‌کنم تا یک سال بعد از دولت قبلی می‌شود قصور را گردن دولت قبل انداخت و این با ملاحظاتی پذیرفتنی است، اما از یک سال بیشتر عِرض خود می‌برند.

‌البته گزارش آماری بسیاری از داده‌های اقتصادی از‌جمله فروش نفت مشخص نیست... .

همین مسئله یکی از عارضه‌های بزرگ تحریم است. اگر یادتان باشد، من یک موقعی مصاحبه کردم و گفتم ما فکر نمی‌کردیم دیگر هند هم نفت از ما نخرد یا حتی چین حاضر نیست یک بشکه نفت را به صورت رسمی از ایران بخرد. خب ما اینها را می‌گفتیم... الان ممکن است دولت ادعاهایی داشته باشد، اما حتما بعد از این دولت رو خواهد شد که شما هر بشکه نفت را چقدر فروختید؟ آقای رئیسی در دوره‌ای به من تلفن زدند و گفتند فلانی! به ما مشورت بده. گفتم موضوع مشخص کنید.

ایشان موضوعی مشخص نکردند و خواسته‌شان کلی بود. بعد از آن هم آقای مخبر همین مطلب را تکرار کردند. من در نامه اولی که در مهرماه 1400 به ایشان نوشتم، به موضوع فروش نفت اشاره کردم؛ چون دغدغه‌ام این بود که «بابک زنجانی»هایی دوباره شکل بگیرند. زمانی که در دوره مسئولیتم درباره این فساد صحبت می‌کردم، یکی از بزرگان گفت این چه حرفی بود شما زدید؟ گفتم من الان هم معتقد هستم بابک زنجانی بزرگ‌ترین فساد قرن جهان بوده است؛ دومیلیارد‌و 700 میلیون دلار پول شوخی نیست که یک نفر ببرد؛ مگر یک ریال، دو ریال است؟

این پول در بسیاری از کشورها خرج پروژه‌های زیرساختی بزرگی می‌شود، نه اینکه به جیب یک نفر برود. تازه به‌جز نفت خام به این آقا پول دلاری هم داده‌اند. بنابراین من برای اینکه این اتفاق هم در دوره خودمان نیفتد، وقتی ترامپ تحریم کرد، سعی کردم جلسه بگذارم و از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بخواهم به ماجرا ورود کنند. الان هم می‌گویم واقعا نفت جزء مسائل مهم است؛ هم فروش آن، هم درآمدش، هم میزان تخفیف آن، هم نحوه پس‌گرفتن پول آن. چون این شرایط غیرشفاف است، پس خطرناک است و هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار