| کد مطلب: ۱۰۶۲۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی»‌ کناره‌گیری حمید سجادی از وزارت ورزش را بررسی می‌کند

دلیل اصلی استعفای وزیر ورزش چه بود؟ | آسیب‌دیدگی طحال یا کارت زرد مجلس؟

دولت سیزدهم دولت تغییرات گاه و بیگاه است؛ دولتی که در مواجهه با مجلس نیز تا زمانی‌که کار به جاهای باریک و قانونی نرسد بر روند حرکت خود ادامه می‌دهد. در این خصوص شاید اگر بخواهیم نام دیگری را بر مبنای تغییرات بر دولت بنهیم بهترین نام دولت استعفا و استیضاح است. چرا که رکورد تغییرات در دولت در اختیار دولت سیزدهم است و چندین استعفا، یک استیضاح و یک عزل در این دولت به ثبت رسیده و اینطور که از عملکرد وزرای مختلف و مواجهه مجلس با آن پیداست چندان بعید به‌نظر نمی‌رسد که آمار استعفاها یا استیضاح‌ها نیز افزایش پیدا کند.

دلیل اصلی استعفای وزیر ورزش چه بود؟ | آسیب‌دیدگی طحال یا کارت زرد مجلس؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین نخستین استعفا 24 خرداد 1401 انجام گرفت که حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهت فشارهای زیاد در راه استیضاح از سمت خود کناره‌گیری کرد و جای خود را به زاهدی‌وفا در مقام سرپرست داد که با عدم رای اعتماد مجلس به وی صولت مرتضوی با رای مجلس به وزارت کار رسید. اما دومین استعفا در وزارت راه و شهرسازی در آبان‌ماه سال گذشته  صورت گرفت و پس از تشدید بیماری رستم قاسمی وی به جهت بیماری از سمت خود استعفا داد تا مهرداد بذرپاش جای او را در این وزارتخانه بگیرد.

تغییر سوم در اواخر سال 1401 اتفاق افتاد و در پی تاخیر پرداخت حقوق فرهنگیان و تحولات جامعه به ویژه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش از سمت خود استعفا داد تا رضا مراد صحرایی جایگزین وی در آموزش و پرورش شود. هر چند که تغییرات بعدی نیز برکناری سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و جایگزینی محمدعلی نیکبخت و همچنین استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت و جایگزینی عباس علی‌آبادی بود. البته همانطور که گفته شد عملکردهای دولت در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های مختلف اقتصادی باعث شده تا برخی وزرا همچون وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات و حتی وزیر بهداشت نیز در صف تغییرات احتمالی قرار بگیرند. چه اینکه روزگذشته نیز مجلس از توضیحات صولت مرتضوی، وزیر کار قانع نشد تا احتمال مواجهه بیشتر مستاجران بهارستان با پاستورنشینان را افزایش دهد.

 

استعفای وزیر ورزش

عملکرد حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان که اتفاقا با رایی شکننده از مجلس رای اعتماد گرفت، باعث شد تا یکسال پس از روی کارآمدن دولت پروژه استیضاح وی کلید بخورد. چه اینکه 13 دیماه سال گذشته نیز این روند با 50 امضای نمایندگان  و با 4 محور به جریان افتاد  اما در نهایت به جایی نرسید. اما این پایان کار نبود و پس از آن در 3  نوبتی که سجادی به مجلس جهت سوال فراخوانده شد در نهایت 3 کارت زرد از نمایندگان دریافت کرد. اما سانحه سقوط بالگرد حامل وزیر در شهرستان بافت کرمان و خونریزی مغزی و بستری شدن وی باعث تا این مسائل به دست فراموشی سپرده شود و پس از بهبود نسبی سجادی وی به کار خود ادامه دهد، اما روند عملکردی وی به نحوی بود که در چهارمین سوال از وزیر مجلس  چهارمین کارت زرد را نیز به وی داد تا شرایط برای به جریان انداختن استیضاح وی قوت بگیرد.

با این حال از هفته گذشته تاکنون بسیار در رسانه‌ها و فضای مجازی صحبت‌هایی از استعفای سجادی به گوش می‌رسید که با تکذیب وزارتخانه مواجه می‌شد. اما روز گذشته همه تکذیبیه‌ها رنگ باخت و حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان رسما از سمت خود کناره‌گیری کرد. در استعفای وزیر ورزش عنوان شده وی به‌دلیل سقوط بالگرد و شرایط نامساعد جسمانی این تصمیم را گرفته و این استعفا را به دفتر ریاست جمهوری ارسال کرده است. آن طور که رسانه‌ها گفته‌اند سجادی هم اکنون به‌دلیل آسیبی که به طحال وی در همان سانحه هلیکوپتر وارد شده، در بیمارستان در حال درمان است. این در حالی است که وی پیش از این نیز از این سمت استعفا داده بود که مورد مخالفت رئیس‌جمهور واقع شده بود. اما با این شرایط، عملکرد وزیر و مجموعه وزارتخانه و همچنین استیضاح سجادی به‌نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور نیز با این استعفا موافقت کند.

حمید سجادی وزیر ورزش

استعفای پزشکی یا فرار از استیضاح 

کارکرد وزارت ورزش در دوره حمید سجادی با انتقاداتی روبه‌رو شده است از عدم پرداختن به مساله جوانان در این وزارتخانه و پرداختن تام و تمام به ورزش تا عدم توجه یکسان و هماهنگ به تمامی ورزش‌ها و فدراسیون‌ها و مهم‌تر از آن عدم ثبات در باشگاه‌ها به‌ویژه تیم استقلال تهران که طی یکسال اخیر میان وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی دست به دست شده و نتیجه این رویکرد‌های فرافکنانه در نهایت حذف چند باره این تیم پرهوادار صاحب 2 قهرمانی در آسیا از لیگ قهرمانان آسیا و بی‌ثباتی مدیریتی در این باشگاه و از دست رفتن ستاره‌های این تیم در راستای تبدیل آن به یک تیم معمولی بوده است.

این رویکرد ناهمگون و غیر یکسان سجادی نسبت به باشگاه‌ها جایی نمایان می‌شود که وی سال گذشته در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفته شبانه‌روز خود را برای تیم پرسپولیس خواهد گذاشت. اما این تنها مساله در انتقاد به عملکرد وزیر ورزش نبوده چنانکه نمایندگان در 29 خرداد نمایندگان مجلس به علت بی‌عدالتی در توزیع زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی به وی چهارمین کارت زرد را دادند.  در همین راستا نیز روز یکشنبه یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس از تصمیم این هیأت برای اعلام وصول استیضاح وزیر ورزش و جوانان در صحن پارلمان خبر داد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی گفت: با تصمیم هیأت‌رئیسه استیضاح حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان اعلام وصول می‌شود. وی افزود: طبق این تصمیم و با توجه به اینکه حمید سجادی تاکنون ۴ کارت زرد از مجلس دریافت کرده، استیضاحش طبق ماده ۲۰۹ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول می‌شود. حال بسیاری بر این باورند پس از آنکه از چند روز گذشته برای چندمین‌بار خبرهایی مبنی بر به جریان افتادن طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان منتشر شده حمید سجادی از سمت خود استعفا داده است. هر چند  گویی این رویه وزرای دولت  سیزدهم است که پای استیضاح استعفا می‌دهند. با پذیرش استعفای سجادی این پنجمین وزیری خواهد بود که با استعفا از دولت کنار رفته است. حال باید دید در صورت پذیرش استعفا چه کسانی برای تصدی وزارت ورزش گزینه خواهند شد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار