| کد مطلب: ۱۰۵۶۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد

بررسی تنش‌های اخیر میان مقامات ایران و طالبان

طالبان خمار جنگ با ایران!/ یک نماینده مجلس: رئیس‌جمهور اخطارش را به طالبان عملی کند

حاکمان امروز افغانستان به رغم اینکه همواره ایران در کنار مردمان آنها ایستاده و شهرهای مختلف ایران مانند وطنی دوم میزبان افغانستانی‌ها بوده؛ آداب همسایگی، مسلمانی و برادری را رعایت نکرده و هر از گاهی با ادبیات خشن مبتنی بر اندیشه پیکارجویانه با حاکمان ایران سخن می‌گویند. در خاطر داریم زمانی‌که آمریکایی‌ها خاک افغانستان را ترک کردند، این ایران بود که به مامنی امن برای افغانستانی‌هایی که از فقدان ثبات در کشورشان در رنج بودند، تبدیل شد. آن روزها تصاویر مختلف نشان می‌داد که افغانستانی‌ها فارغ از نژاد و مذهب به مرزهای ایران سرازیر می‌شدند.

طالبان خمار جنگ با ایران!/ یک نماینده مجلس: رئیس‌جمهور اخطارش را به طالبان عملی کند

 

آرمان ملی آنلاین: در طول تاریخ هر بار که افغانستان دچار بی‌ثباتی شده است، شهروندان این کشور چه بعد از ورود نیروهای ورشو، چه بعد از حضور طالبان، چه بعد از حضور آمریکایی‌ها و چه بعد از تحولات اخیر این کشور هر بار که کشورشان دچار بی‌ثباتی شد به ایران آمده و به زندگی مشغول شدند. بنابر آمارهای رسمی و غیر رسمی هم اینک نیز با وجود اینکه بعد از تشنج‌ها در افغانستان کاهش پیدا کرد و تعداد قابل شماری از مهاجران افغانستانی به کشورشان بازگشتند، چندن میلیون افغانستانی به صورت رسمی و چند میلیون افغانستانی به صورت غیر رسمی و بدون مجوز در ایران ساکن هستند.

نگاهی به چهره برخی از شهرهای حاشیه‌ای تهران و مشهد و سایر شهر‌ها خود موید فراوانی آماری حضور افغانستانی‌ها در ایران است. از سوی دیگر بعد از تحولات افغانستان و خروج آمریکایی‌ها از این کشور ایران با برخی مقامات طالبان دیدار داشت که این دیدارها موجب شد که محمد جواد ظریف هم از نقد در این ارتباط مصون نماند. هرچند ایران به صورت رسمی اعلام نکرده که حاکمان طالب را به رسمیت می‌شناسد اما به منظور برقراری روابط کنسولی اجازه داده است که فرستادگان طالبان به جای سفرای سابق این کشور در سفارتخانه افغانستان در ایران فعالیت کنند.

با تمام مدارایی که ایران با افغانستان و افغانستانی‌ها در طول دهه‌های گذشته داشته است اما اخیرا شاهدیم که بعد از اینکه رئیس جمهوری اعلام کرد که طالبان باید به سهم ایران را از آب هیرمند بر اساس توافقات دو جانبه بپردازد، آنها خواستار عدم تکرار این درخواست شده و بعضا کلیپ‌هایی از سوی برخی نظامیان محلی در افغانستان منتشر شد که مناسب با اصل حسن همجواری ایران و افغانستان و دوستی دو ملت مسلمان منطقه نبود. 

طالبان خمار جنگ علیه ایران

بعد از بیانیه غیردیپلماتیک افغانستان علیه اظهارات رئیس‌جمهور ایران در ارتباط با حقابه هیرمند و انتشار کلیپی از یک فرمانده نظامی طالب علیه این درخواست رسمی ایران اخیرا نیز یک فرمانده تاجیک زبان طالبان در توئیتی اظهاراتی را در ارتباط با ایران اعلام کرده است که کاملا غیرسازنده و غیردیپلماتیک است. وی در این توئیت آورده است: «خیلی وقت است جنگ نکردیم خمار خمار هستیم، یکبار لطف رب العالمین شود که همراه نسل زرتشت روبه‌رو شویم در میدان نبرد. باز درس عبرت برایشان خواهیم داد. کشورهایی که از شکست غرب پند نگرفتند باید برایش درس عبرت داد.»

واکنش‌های داخلی به طالبان

در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیات‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند. سیستان از خشکسالی رنج می‌برد. ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.

یک دیپلمات طالبان البته واکنش نامناسبی به این توئیت وزیر خارجه ایران نشان داد و نمایندگان مجلس نیز در واکنش به اظهارات غیر دیپلماتیک مقام افغانستانی، دست به توئیت شدند و در صحن علنی مجلس علیه طالبان اظهارنظر کردند. قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در این رابطه گفت: لازم است درباره مسأله حقابه هیرمند عرض کنم که توافق درباره این حقابه، بخشی از تاریخ بلند همسایگی دو کشور و دو ملت ایران و افغانستان و غیرقابل خدشه است. اجرای کامل ‌و دقیق این توافق به نفع هر دوملت و تضمین کننده منافع متقابل و همچنین محافظ وضعیت اقلیمی، جغرافیایی و مردمی بخش‌های بزرگی از غرب افغانستان و شرق ایران است. این یک مسأله حیاتی است و درباره آن اغماضی وجود نخواهد داشت. از مسئولین افغانستان می‌خواهم به اراده مثبت جمهوری اسلامی در این باره پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد، از ایجاد یک مشکل جدی در روابط دوکشور پیشگیری کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به طالبان نوشت: ادبیات و رفتار گروهک طالبان قابل پیش بینی بود. بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی در ذات این تربیت یافتگان سرویس‌های امنیتی غرب است؛ نه ما اشرف غنی هستیم و نه نیروهای ما سربازان فراری آمریکا؛ به طالبان هشدار می‌دهیم در قبال ملت ایران دچار اشتباه نشوند و صبر ما را آزمایش نکنند.» همچنین نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به بیانیه هیات حاکمه افغانستان نسبت به اظهارات آقای رئیسی در مورد حقابه ایران از هیرمند، گفت: طالبان بیش از این از نجابت جمهوری اسلامی سوءاستفاده نکنند. شهریاری افزود: اکنون سیستان وضعیت بسیار نامناسبی دارد و حاکم بودن چنین شرایطی بر استان، ظلم در حق مردم است.

اکنون ما از رئیس‌جمهور می‌خواهیم اخطارهایی که داده است را عملیاتی کند. نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به بیانیه هیات حاکمه افغانستان نسبت به اظهارات آقای رئیسی در مورد حقابه ایران از هیرمند، گفت: ما مانند سایر کشورها اصلا دولت حاکم بر افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم. بهتر است طالبان به جای انتقاد به صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران، مشکلات داخلی و مسائل حقوق بشری خود را حل کنند و بیش از این از نجابت جمهوری اسلامی سوءاستفاده نکنند که قطعا برایشان گران تمام خواهد شد. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار