| کد مطلب: ۱۰۷۹۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد

امان‌ا... قرایی مقدم: ذهنیت جامعه برای انتخابات آینده مساعد نیست

در حالی که جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی با چالش کاهش اعتماد اجتماعی مواجه هستند به نظر می‌رسد با انتخابات متفاوتی نسبت به گذشته مواجه خواهیم بود. انتخاباتی که به احتمال زیاد رقابت بین یک جریان سیاسی را تجربه خواهد کرد و میزان مشارکت در آن نیز در وضعیت غیر قابل پیش‌بینی قرار گرفته است.به همین دلیل و برای بررسی جامعه‌شناختی شرایط انتخابات آینده «آرمان ملی»با دکتر امان ا... قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس گفت وگو کرده است.

امان‌ا... قرایی مقدم: ذهنیت جامعه برای انتخابات آینده مساعد نیست

دکتر قرایی‌مقدم معتقد است؛« دیدگاه و ذهنیت فکری مردم در انتخابات تعیین کننده خواهد بود.این ذهنیت فکری مردم است که می تواند مردم را به پای صندوق های رأی بکشاند.

امروز بخشی از جامعه با دیدگاه مثبتی به انتخابات نگاه نمی کنند و آن را ابزاری برای رسیدن برخی به قدرت و ثروت قلمداد می کنند.

مردم تجربه انتخابات اخیر را در ذهن دارند و متوجه این نکته شده اند که کسانی در انتخابات شعارهای پرشور مطرح می کنند پس از انتخابات رویکرد دیگری در پیش می گیرند و بسیاری از شعارها را به فراموشی می سپارند.

مردم این وضعیت را به آینده نیز تعمیم می دهند و گمان می کنند اگر دوباره از افرادی در انتخابات حمایت کنند وضعیت به همین صورت خواهد بود و این افراد دوباره در مسیری گام برخواهند داشت که نمایندگان قبلی برداشته اند.به همین دلیل ذهنیت موجود در جامعه به دلیل عدم تحقق وعده های مسئولان برای انتخابات آینده زیاد مساعد نیست.

تغییر این ذهنیت نیاز به زمان و تغییر رویکرد مسئولان جامعه دارد. اگر مسئولان تلاش کنند مشکلات مردم را حل کنند و به وعده هایی که در انتخابات به مردم داده اند عمل کنند این ذهنیت تغییر می کند.در غیر این صورت تغییر این ذهنیت منفی به یک ذهنیت مثبت به راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند پروسه ای طولانی و سخت خواهد بود. حضور در انتخابات و نتیجه آن برای مردم به یک تجربه اجتماعی تبدیل شده است.مردم مسئولانی را به چشم دیدند که وعده های زیادی به آنها دادند اما به آنها عمل نکردند. به همین دلیل باور مردم به نتیجه انتخابات به سختی تغییر خواهد کرد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار