| کد مطلب: ۱۰۶۱۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد

نفی خشونت لازمه جامعه‌ای سالم

بر اساس تئوری چرخش در خشونت، از رفتار توام با خشونت تنها خشونت خارج می‌شود. خشونت هم تنها پرخاشگری نیست. برخی اقدامات که موجب بر هم ریختن ذهن‌ها شود خود اقدامی در جهت تولید خشونت است. تحقیقات روانشناسان و جامعه‌شناسان نشان می‌دهد زمانی که جامعه خشن باشد، شیر دادن مادر به فرزند هم با خشونت صورت می‌گیرد و آن بچه هم در نتیجه این نوع شیردادن زمینه‌های خشن شدن را در ذات خود دارد.

نفی خشونت لازمه جامعه‌ای سالم

به گزارش آرمان ملی آنلاین امان‌الله قرائی مقدم، جامعه‌شناس نوشت: عکس این موضوع هم مورد بررسی قرار گرفته است. در یک قبیله بررسی شده است مادرانی که برای شیر دادن فرزندان خود وقت می‌گذارند و با آرامش به آنها شیر می‌دهند فرزندانی غیر خشن را تربیت می‌کنند. از این جهت همه روانشناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان معتقدند هر اقدامی که در جامعه موجب ترویج خشونت شود، مردود است و اگر لازم است با یک پدیده غیرقانونی و ناهنجار در جامعه برخورد صورت گیرد نباید این برخورد با توسل به خشونت باشد چرا که ممکن است نتیجه نامطلوبی را همراه بیاورد.

کدام جامعه توانسته است قواعد، هنجارها و قوانین را با توسل به سختگیری جا بیندازد. امروز برخی در جامعه به صورت ناخودآگاه اعمال خشونت می‌کنند. برخی خبرگزاری‌ها، گویندگان خبر، برخی فیلم‌ها و حتی برخی کتاب‌ها به توسعه خشونت در جامعه دامن می‌زنند و وظیفه دستگاه‌های مختلف توجه به عدم توسعه وجوه مختلف خشونت در جامعه است. حتی جامعه‌شناسانی که به برخی کیفرها در جامعه معتقدند اعتقاد دارند سطح برخوردها نباید به گونه‌ای باشد که خشونت ناشی از آن وارد یک چرخه شود. برخوردها باید توام با مهربانی و تشویق افراد باشد.

در این صورت نه تنها چرخ خشونت راه نخواهد افتاد بلکه چرخه خشونت نیز متوقف خواهد شد. باید در این زمینه تلاش کرد چرا که ایجاد یک جامعه خشن، عدم توجه به متوقف کردن توالی خشونت و... موجب خواهد شد جامعه‌پذیری یک قاعده عرفی هم زیر سوال رود. آرامش، شادی و نشاط سه مفهوم مهم هستندکه دلسوزان با توجه به آن می‌توانند نیازهای فرهنگی جامعه را با این موارد برطرف کنند. از سوی برخی تصمیمات در برابر ناهنجاری‌ها هم خود می‌تواند دامن زدن به خشونت باشد. با آرامش و مهربانی است که فرهنگ یک کشور از ناهنجاری‌ها فاصله می‌گیرد. خشونت را باید نفی کرد نه اینکه اقداماتی برنامه‌ریزی شود که اجرای آن موجب ترویج خشونت ولو به مقدار کم شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار