| کد مطلب: ۱۰۵۷۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد

دشواری مهاجر بودن

افغانستانی‌ها از ملت‌های مسلمانی هستند که اگر بخواهیم آنها را به واسطه بحران‌هایی که طی کرده‌اند، نامگذاری کنیم، باید نام ملت مظلوم افغانستان را بر آنها بگذاریم. ده‌ها جنگ از زمان اشغال این کشور توسط شوروی سابق و آمریکا در افغانستان به وجود آمده است و این ملت مظلوم افغانستانی بودند که تنها آسیب‌دیدگان این وقایع بوده‌اند.

دشواری مهاجر بودن

آرمان ملی آنلاین: ملت ایران با وجود برخی اختلافات فرهنگی همواره پذیرای برادران و خواهران مسلمان خود از افغانستانی‌ها بوده‌اند و سال‌ها دو ملت در کنار هم در حالت زیست مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند. نزدیکی این دو ملت در ایران به حدی است که حتی ازدواج‌بین مردان و زنان ایرانی و افغانی متداول شده است. تا جایی که قانونگذاران در ایران اجازه داده‌اند فرزندان افغانستان در ایران تحصیل کرده و همچون ایرانی‌ها از امکانات آموزشی در ایران برخوردار شوند.

امروز فرزندانی که از یک پدر و مادر ایرانی و افغانی متولد می‌شوند می‌توانند حتی اوراق شناسایی ایرانی دریافت کنند و تمام این موارد نشان می‌دهد که هر دو ملت توانسته‌اند به رغم برخی اختلافات به اشتراکاتی با هم دست یابند. اخیرا برخی که البته و احتمالا با دردهای ملت مظلوم افغانستان آشنا نیستند اعلام کرده‌‌اند که ایران می‌تواند در برابر عدم ارائه حقابه خود از هیرمند توسط طالبان نسبت به خارج کردن اتباع افغانستانی اقدام کند.

به نظر می‌رسد چنین اظهار نظرهایی بلوف‌های سیاسی بیش نیست و اعلام کنندگان چنین مباحثی از خدمات افغانستانی‌ها در ایران باخبر نیستند. امروز افغانستانی‌ها در بسیاری از رسته‌های شغلی که ایرانی‌ها به علت تحصیلاتی که کسب کرده‌اند دیگر حاضر نیستند آن کارهای سخت را انجام دهند، در حال ارائه خدمت به ایران و ایرانی هستند. کارهای صنعتی سخت، رشته‌های شغلی ساختمانی و بسیاری از رشته‌های خدماتی امروز در ایران توسط افغانستانی‌ها انجام می‌شود.

6 میلیون نفر افغانستانی در ایران به صورت رسمی زندگی می‌کنند و وابستگی خانوادگی به ایرانی‌ها پیدا کردند. در فرض اینکه این پیشنهاد اجرایی شود! آنگاه بسیاری از این رسته‌های شغلی که امروز تنها افغانستانی‌ها حاضر به فعالیت در آنها هستند با کمبود نیرو روبه‌رو خواهد شد. لذا چنین تصمیمی بیش از اینکه سودی برای ایران داشته باشد به ضرر بخش صنعت، تولید و خدمات ایران است.

امروز برخی از کارگران ایرانی دیگر تن به کارهای سخت و درجه پایین نمی‌دهند به همین علت مردم رسما در بسیاری از کارها از کارگران افغانستانی استفاده می‌کنند. لذا حتی فکر کردن به اجرای این سیاست منطقی نیست چرا که ملت مظلوم افغانستان همواره در برابر خدماتی که ایران به آنها می‌دهد، خدماتی به ایرانی‌ها داده‌اند.

 

نویسنده : امان‌الله قرایی‌مقدم

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار