| کد مطلب: ۱۱۰۱۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

تلاش قطر و مصر برای تشکیل دولت تکنوکرات فلسطین

حسام زوملوت، سفیر فلسطین در بریتانیا، گفت که تشکیل یک دولت تکنوکرات جدید فلسطینی با کمک قطر و مصر انجام خواهد شد و مستلزم رایزنی با همه جناح‌های سیاسی فلسطین از جمله حماس است.

تلاش قطر و مصر برای تشکیل دولت تکنوکرات فلسطین

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از اکو ایران؛به نوشته گاردین، به نظر می‌رسد این اقدام بخشی از تلاش برای نشان دادن این باشد که یک دولت موقت اصلاح شده فلسطینی که ریشه در کل جنبش فلسطین دارد، آماده است تا بلافاصله پس از هر آتش بسی، حکومت غزه و کرانه باختری را در دست بگیرد.

زوملوت تاکید کرد که حماس هیچ عضوی در دولت تکنوکرات جدید نخواهد داشت، اما این واقعیت که با این گروه مشورت خواهد شد نشان می‌دهد که تلاش‌هایی برای بررسی اینکه آیا وحدت فلسطین بین حماس و فتح قابل دستیابی است یا خیر، در جریان است.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین و دولت او روز دوشنبه به طور دسته جمعی استعفا کردند، و بدین صورت تأیید کردند که تلاش‌های اخیر آن‌‌ها برای اصلاحات داخلی به اندازه کافی گسترده نبوده است.

از زمانی که حماس جنبش فتح را در سال 2007 از غزه بیرون راند، بین این دو جناح فاصله بوده است. زوملوت تاکید کرد که این یک دولت صرفا تکنوکراتیک بدون جناح بندی خواهد بود و گفت: «این دولت برای متحد کردن فلسطینیان، جغرافیا و سیاست آن‌ها طراحی شده است.»

او افزود: «چشم انداز سیاسی تغییر کرده است. اکنون زمان شنیده شدن صدای مردم ما است و نه زمان جناح بندی‌های سیاسی. ما موظفیم دولتی را ایجاد کنیم که بتواند مردم خود را تامین کند، مردم و نظام سیاسی ما را متحد کند. وظیفه دوگانه دولت ارائه حمایت‌های بشردوستانه و آماده سازی برای انتخابات و همچنین اصلاحات اقتصادی است.»

گفت و گوها در مورد روابط بین جناح‌ها (حماس و فتح) قرار است این هفته در مسکو آغاز شود.

زوملوت گفت که امیدوار است پس از التیام زخم‌ها، با تشکیل دولت تکنوکرات، هر دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری فلسطین برگزار شود. او جدول زمانی دقیقی را برای این هدف جاه‌طلبانه تعیین نکرد، اما گفت که این موضوعِ چند ماه خواهد بود نه چند سال. فلسطین از ژانویه 2006 تاکنون انتخاباتی برگزار نکرده است و ایالات متحده اصرار داشته است که باید انتخابات جدیدی به عنوان بخشی از یک دولت احیا شده فلسطین برگزار شود که در آن محمود عباس، رئیس جمهور فعلی، کنار برود.

در حال حاضر، نظرسنجی ها نشان می دهد که حماس به جای فتح، حزبی که زوملوت با آن در ارتباط است، برنده خواهد شد، اما سنجش نظرات در حال حاضر دشوار است و ممکن است بستگی به چگونگی دستیابی به آتش بس داشته باشد.

زوملوت گفت پیشرفت ممکن است بستگی به میزانی داشته باشد که دست راستی‌های کابینه اسرائیل به دولت تکنوکرات اجازه می‌دهند که حکومت کند -با محروم نکردن آن‌ها از درآمدهایشان و اعمال محدودیت حرکت در کرانه باختری.

استراتژی توافق شده گسترده‌تر

زوملوت که از او به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر آینده نام برده می‌شود، تشکیل دولت تکنوکرات فلسطین را برای کل سرزمین‌های اشغالی به عنوان بخشی از یک استراتژی توافق شده گسترده‌تر عنوان کرد، از جمله شامل: آتش بس فوری و دائمی که امکان مبادله اسرا، خروج اسرائیل از هر وجب از خاک فلسطین، آغاز برنامه بازسازی غزه، رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از به رسمیت شناختن کامل فلسطین توسط سازمان ملل، کنفرانس صلح بین المللی برای توافق بر سر جدول زمانی کوتاه برای تشکیل دو کشور از جمله ترتیبات امنیتی و ایجاد پاسخگویی برای جنایات جنگی علیه فلسطینی‌ها.

بعید است که این خواسته‌های گسترده به طور کامل برآورده شود و به هر حال یک آتش بس موقت شامل مبادله اسرا و زندانیان قرار است پیش از چنین مرحله‌ای انجام شود.

زوملوت تردید داشت که حماس و اسرائیل با آتش بس بر اساس جدول زمانی سریعی که رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، دوشنبه شب تعیین کرده بود، موافقت کنند.

وی گفت: «بنیامین نتانیاهو تا به اینجا پایان این تجاوز را پایان کار سیاسی خود می‌داند. او فخرفروشی می‌کند و در دیگران شک ایجاد می‌کند. او در مورد توافقات احتمالی صحبت می‌کند و فقط در حال خریدن زمان است. او می‌داند که چگونه بازی فریب و کلامی انجام دهد و در سرزنش هم خوب است. عناصر حکومت او به پاکسازی قومی علاقه دارند و آن را پنهان نمی‌کنند. آنها برنامه دارند و منتظر لحظه مناسب برای اجرای این طرح بوده‌اند.»

زوملوت گفت که با توجه به سطح ویرانی و وضعیت قحطی، «احتمال دارد 10،000 فلسطینی دیگر جان خود را از دست بدهند، حتی اگر آتش بس در حال حاضر محقق شود».

او گفت که حمله زمینی اسرائیل در رفح «تلفات و رنج بی‌حسابی به همراه خواهد داشت. در هر کیلومتر 6000 نفر وجود دارند. اگر اسرائیل این کار را به همان روشی که در شمال غزه انجام داد پیش ببرد، ده‌ها هزار نفر را خواهد کشت و ما فکر می‌کنیم رفح آخرین قدم برای اخراج دسته جمعی است. به همین دلیل باید جلوی آن گرفته شود و در اینجا آمریکا نباید حرف‌های خود را زیر پا بگذارد.»

وی گفت: «تنها راه متوقف کردن نتانیاهو این است که آمریکا و انگلیس از ارسال تسلیحات به اسرائیل خودداری کنند.»

دستیاران او از این بیم دارند که برخی از عبارات بیان شده از سوی مقامات امنیتی ایالات متحده حاکی از آن است که واشنگتن، علیرغم هشدارهایش، به تهاجم زمینی در رفح چراغ سبز نشان می‌دهد، بر این اساس که اسرائیل طرحی معتبر ارائه کرده است که یک بار دیگر پناهندگان را در غزه جابجا می‌کند و ظاهراً حماس را در معرض آخرین حملات اسرائیل قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار