| کد مطلب: ۱۰۶۸۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد

اتحاد عربستان و آمریکا علیه اردن

اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا بار دیگر اردن را دور می‌زنند، چون مسایلی که به فلسطینیان مربوط می‌شود از نگاه آنها هیچ ارتباط به اردن ندارد.

اتحاد عربستان و آمریکا علیه اردن

یک رسانه اردنی با استناد به اظهارات یک روزنامه نگاری صهیونیست اعلام کرد، محمد بن سلمان به دنبال به دست گرفتن نقش اردن در قدس است و همین امر اردن را نگران کرده است.

 هفته نامه اردنی المجد در گزارشی با استناد به مقاله زئیفی برئیل در روزنامه عبری زبان هاارتص اعلام کرد، تحرکات محمد بن سلمان حتی عبدالله دوم پادشاه اردن را هم نگران کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است، روزنامه هاارتص به سخنان عبدالله دوم استناد می‌کند که تاکید دارد، حتی کشورهایی که توافق‌های ابراهیم را هم امضا کرده‌اند باز هم در تحرکات علنی خود در این رابطه دچار مشکل هستند تا زمانی که مشکل فلسطین حل نشود هیچ صلح واقعی در کار نخواهد بود.

نویسنده همچنین تاکید می‌کند روند سیاسی و مسئله فلسطین اصلی‌‌ترین چالش‌های سازش عربستان با اسرائیل است و غنی سازی اورانیوم چندان در این زمینه مشکل ساز نیست.

در بخش دیگری از این مقاله هم آمده است: اردنی‌ها از سازش اسرائیلی سعودی نگران هستند، زیرا بر این باورند که هدف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان آن است که در آینده لقب خادم الحرمین الشریفین در عربستان بعلاوه قدس را یدک بکشد و این توصیف جایگزین خادم الحرمین الشریفین شود که هر دوی آنها در داخل مرزهای کشورش قرار دارند.

در ادامه هم تاکید می‌کند: آیا اسرائیل به عربستان چنین جایگاه رسمی در حرم شریف (مسجد الاقصی) خواهد بخشید، و آیا با این کار خود اردن را از قیمومیت بر حرم شریف که در توافق صلح مربوط به این کشور با اسرائیل به آن داده بود، برکنار خواهد کرد؟ این در حالی است که منابع اسرائیلی تاکید دارند، مسئله اماکن مقدس هم در کانون و مرکز مذاکرات با ریاض قرار دارند.

یک منبع آگاه در وزارت خارجه هم به هاارتص خبرداد: اسرائیل همچنان به تعهدات خود در رابطه با مسئولیت‌های اردن پایبند خواهد بود، و در ادامه می‌افزاید: با این حال معمولا وعده‌های مطرح شده در میز مذاکرات را علنا جار نمی‌زنند، از اینرو نگرانی اردن از این مسئله است که تعهدات مذکور به تدریج در سایه انفعال و انگیزه‌های تحقق سازش جدید، متلاشی شوند.

به اعتقاد نویسنده هاارتص با توجه به تجارب تلخ گذشته، عبدالله دوم نگران تکرار فرایندی است که پیش از توافق قرن دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به وجود آمد و باعث شد اردن به جای یک طرف فعال به حاشیه برده شود.

اکنون نیز اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا بار دیگر اردن را دور می‌زنند، چون مسایلی که به فلسطینیان مربوط می‌شود از نگاه آنها هیچ ارتباط به اردن ندارد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار