| کد مطلب: ۱۰۷۹۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد

ایراد شرعی بر مصوبه بازنشستگی!

مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی درباره سن جدید بازنشستگی در ایران، ابهامات متعددی دارد که ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است.

ایراد شرعی بر مصوبه بازنشستگی!

یکشنبه ۲۸ آبان ماه بود که مجلس شورای اسلامی مصوبه ای را درباره سن جدید بازنشستگی در ایران به تصویب نمایندگان رساند. در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند الحاقی بند خ و بند ز ماده ۲۹  لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و براساس آن سن بازنشستگی بیمه شدگان برای گروه های مختلف جامعه در صورت تصویب شورای نگهبان افزایش خواهد یافت.

 

براساس این مصوبه مجلس قرار است تغییرات ذیل شامل بازنشستگان و بیمه پردازان شود:

۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.

۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

۳‌. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد.

در پی این مصوبه مجلس، ابهاماتی برای بیمه شدگان و افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند ایجاد شده که این ابهامات را در پویش فارس من و بخش نظرات در این گزارش به آنها خواهیم پرداخت.

آیا بیمه شدگان ۱۲ سال بیشتر کار می‌کنند؟

براساس مصوبه مجلس، سن بازنشستگی در مردان به حداکثر ۳۵ سال با ۶۲ سال رسیده است اما در زنان این سن متفاوت است، به طوری که حداکثر سقف سنی بازنشستگی برای زنان،به ۵۵ سال رسیده است. با این حال این شایعه که برخی از رسانه ها عنوان کردند که «سن بازنشستگی ۱۲ سال افزایش پیدا کرده است» درست نیست.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این حاشیه سازی‌ها، گفت: «ورودی‌های ۱۴۰۳ حتما باید با ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن بازنشسته شوند که این میزان برای خانم‌ها ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال سن است».

 تکلیف بازنشستگی پیش از موعد

یکی دیگر از ابهامات مربوط به تکلیف بازنشستگی پیش از موعد بود.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در این باره گفت: افرادی که مایل به بازنشستگی زودتر از موعد هستند، می‌توانند اعلام بازنشستگی کنند.

البته با توضیحات زنگنه هنوز مشخص نیست که شاغلان بیمه شده از چه سنی می توانند درخواست بازنشستگی پیش از موعد خود را اعلام کنند.

 

زمان و چگونگی اجرای مصوبه 

نکته دیگری که مخاطبان درباره آن ابهام داشتند مربوط به چگونگی اجرای مصوبه تغییر سن بازنشستگی بود.

محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص این موضوع عنوان کرد مجلس افزایش سن بازنشستگی مبنی بر افزایش سن بازنشستگی را اصلاح و آن را به صورت پلکانی تصویب کرد، به گونه‌ای که فردی که به تازگی مشغول کار شده باید برای بازنشستگی ۳۵ سال سابقه خدمت داشته باشد اما مدت زمان خدمت برای بازنشستگی فردی که اکنون ۲۰ سال سابقه دارد، کمتر از ۳۵ سال است.

 سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه همچنین درباره زمان اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی، بیان کرد: در صورت تصویب در شورای نگهبان این مورد «از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود.»

زمان  بررسی مصوبه در شورای نگهبان

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان  درباره زمان بررسی این مصوبه گفت: تاکنون ۱۵ جلسه غیررسمی را در شورای نگهبان برای بررسی مصوبه‌های اخیر مجلس برگزار کرده‌ایم اما هنوز در شورای نگهبان مورد این مصوبه مورد بررسی قرار نگرفته و طبیعتاً نظر شورای نگهبان در خصوص آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ایراد شرعی بر مصوبه بازنشستگی

دربخش نطرات اخبار مربوط به مصوب بازنشستگی، نکته پرتکرار  ایراد شرعی و غیرقانونی بودن این مصوبه است، موضوعی که جواد نیک بین نماینده مجلس هم گفت: «مجلس نباید قانون را به گونه ای تصویب کند که عطف به ماسبق شود. قانون بازنشستگی که برای مستخدمین جدید بعد از تصویب قانون است، باید سنوات خدمتش بیش از ۳۰ سال مصوب شود، نه این که عطف به ماسبق شود و بگوییم کسانی که سال های گذشته استخدام شده اند مشمول خدمت سنوات شوند»

نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز  می‌گوید: کارگران یک قرارداد نانوشته سی ساله با تامین اجتماعی دارند؛ تغییر سن بازنشستگی غیرشرعی و حرام است.

اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اعتراضات درباره خلاف شرع بودن افزایش سن بازنشستگی، عنوان کرد: چنین بحثی مطرح نیست و این موضوع باید توسط علما و شورای نگهبان تشخیص داده شود.

 بیمه بازنشستگان روستایی چه می‌شود

یکی دیگر از ابهامات این مصوبه این است که آیا افزایش بازنشستگی شامل کشاورزان، روستائیان و عشایر هم می‌شود؟

حداکثر سن برای عضویت در صندوق نیز۵۰ سال و سن بازنشستگی نیز ۶۵ سال است و بیمه شدگان باید تا همان ۶۵ سالگی بماند تا بازنشسته شود. اما علی حیدری، کارشناس حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی‌ هم می‌گوید بر اساس مصوبه جدید، سابقه بیمه‌پردازی روستاییان و عشایر کاهش می‌یابد؛ اینها با بند اصلاحات پارامتریک نمایندگان در خصوص افزایش سن بازنشستگی و ایجاد سنوات اشتغال در تناقض است.

* تکلیف مشاغل سخت و زیان آور چیست؟

کاربران بسیاری این سوال را مطرح کردند که تکلیف کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور با مصوبه جدید چه خواهد؟

 

*  ۳۵ سال کار، دریافتی ۳۰روز؟

یکی دیگر از ابهاماتی که مردم مطرح کردند و پاسخ دقیقی درباره آن داده نشده این است که اگر شخصی ۳۵ سال کار کند و در نتیجه سی و پنج سال حق بیمه و بازنشستگی بپردازد، آیا به او در زمان بازنشستگی ۳۰ روز حقوق پرداخت می‌شود؟

 

منبع : فارس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار