| کد مطلب: ۱۰۵۹۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

روایت آرمان‌ملی از شایعه استعفای سلاح‌ورزی از اتاق بازرگانی

پیام مهم اتاق بازرگانی به رسانه‌های اصولگرا: موضوع تمام شده؛ سلاح‌ورزی رئیس است

روز گذشته برخی از کانال‌ها از استعفای سلاح‌ورزی خبر دادند. خبرگزاری دولت دراین باره نوشت: «حسین سلاح‌ورزی که هفته گذشته با حواشی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شده بود، از این سمت کنار رفت» اما سلاح‌ورزی با انتشار توییتی ضمن تکذیب خبر‌های منتشر شده مبنی بر استعفای خود نوشت: «دوستان متعددی می‌گویند که ایرنا خبری زده با این مضمون که سلاح‌ورزی برکنار یا استعفا داده است. ضمن تکذیب موضوع به نظر می‌رسد یا خبرگزاری رسمی دولت هک شده، یا بازیچه افراد شده‌اند و شاید هم مثل دفعات قبل نهایتا خبر را از خروجی‌خود حذف کند.»

پیام مهم اتاق بازرگانی به رسانه‌های اصولگرا: موضوع تمام شده؛ سلاح‌ورزی رئیس است

به گزارش آرمان ملی آنلاین همچنین سایت خبری اتاق بازرگانی در این ارتباط نوشت: «حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق ایران به همراه شش عضو دیگر هیات رئیسه با پشتوانه رای قاطع نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

ماجرای انتخاب سلاح‌ورزی و حاشیه‌ها

هیات نمایندگان اتاق ایران در تاریخ 28 خرداد با 265 رأی معادل 62.2 درصد آرا، حسین سلاح‌ورزی را برای 4 سال به ریاست اتاق ایران برگزید اما در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها با ایجاد حاشیه برای انتخابات حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات بخش خصوصی ایران نشدند. این در حالی است که طبق نظر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، این انتخابات در چارچوب قانون و آیین‌نامه انتخاباتی اتاق ایران انجام‌شده است.

همچنین اسناد تأیید این انتخابات طبق آیین‌نامه انتخاباتی اتاق ایران به شورای عالی نظارت اعلام‌شده است. محمد سروش، نماینده معاونت حقوقی اتاق ایران در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های سراسر کشور هم چند روز پیش به «خبر آنلاین» گفته است: «هیچ مقرره و فرآیندی برای ابطال انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران وجود ندارد. اسناد صحت این انتخابات به وزارت صمت ارسال و موضوع خاتمه یافته است.» با این وجود مخالفان سلاح‌ورزی معتقدند مراحل قانونی استعلام وی از نهادهای نظارتی طبق قانون انجام نگرفته است و با در نظر گرفتن اینکه رئیس اتاق بازرگانی در سمت مهمی قرار می‌گیرد و در جلسات متعدد حضور به عمل می‌رساند و از اطلاعات اقتصادی زیادی برخوردار است سلاح‌ورزی نمی‌تواند رئیس اتاق شود چرا که وی در حوادث سال گذشته عملا رویکرد موافق با آن حوادث داشته است!

از این رو نمی‌توان فرض را بر آن گذاشت که سلاح‌ورزی از سوی وزارت اطلاعات تایید شده است. برخی از خبرگزاری‌های نزدیک به طیف اصولگرا با انتشار مدارک و اسنادی مدعی شده‌اند که نهادهای بررسی کننده صلاحیت روسای اتاق بازرگانی وی را رد صلاحیت کرده‌اند. با این وجود برخی معتقدند این اوراق مربوط به حراست وزارت صمت است و وزارت اطلاعات در این ارتباط اظهار نظر نکرده است. روزنامه جوان در ارتباط با انتخاب سلاح‌ورزی نوشت: «جایگاه ریاست اتاق ایران به دلیل دسترسی به اطلاعات بالای اقتصادی کشور آن هم در اثنای جنگ اقتصادی- روانی غرب، از حساسیت بالایی برخوردار است و باید در اختیار کسی باشد که ضدیتی برای نظام سیاسی حاکم ندارد، ولی سلاح‌ورزی یکی از آتش‌بیاران فضای مجازی در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ بود و طبعاً صلاحیت تکیه بر کرسی ریاست اتاق ایران را ندارد.» 

سلاح‌ورزی تابع قانون است

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در ارتباط با شایعاتی در مورد عدم تایید صلاحیت سلاح‌ورزی گفت: با توجه به آزادی بیانی که در کشور وجود دارد، هر رسانه‌ای می‌تواند نظراتش را بیان کند و برای آن هم بدون محدودیت تیتر بزند اما به نظر من فضاسازی علیه انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران با هدف جذب مخاطب انجام شده است. احمدرضا فرشچیان درباره رئیس منتخب اتاق ایران گفت: آقای سلاح‌ورزی با توجه به شرایط و در فضایی که هیات نظار حضور داشت، وارد رقابت شد و رای آورد. در هیات نظار نمایندگانی از قوه قضائیه، دولت و اتاق بازرگانی حضور داشت و آن‌ها هم انتخابات را تایید کرده‌اند. ممکن است در روزهای آتی، به هر دلیلی حاکمیت یا نهادهای نظارتی یا قوه قضائیه تصمیم بگیرند انتخابات را باطل کنند. در این‌صورت همه تابع هستند و فکر می‌کنم خود آقای سلاح‌ورزی هم از این رای تبعیت کند. بحث این است که تیتر رسانه‌ها مبنای عمل ما نیست. 

 در نهایت

 به نظر می‌رسد به رغم ادعای برخی خبرگزاری‌ها هنوز خبری از نظر نهادهای مربوطه در ارتباط با صلاحیت سلاح‌ورزی نیست و تنها نهادهای مربوطه در وزارت صمت در مورد صلاحیت سلاح‌ورزی اظهار نظر کرده‌اند و برخی با توسل به اظهار نظر این نهادها انتخابات اتاق را باطل می‌دانند. با این وجود هم مجلس و هم قوه قضائیه احتمالا در این ارتباط در آینده اظهار نظرخواهند کرد. با این وجود ذکر این نکته قابل اهمیت است که برخی از ابتدای انتخابات تمایل نداشتند که انتخابات اتاق خرم‌آباد برگزار شود و با دخالت معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صمت و تذکر جدی به استاندار انتخابات اتاق خرم‌آباد برگزار شد و سلاح‌ورزی به عنوان عضو هیات نمایندگان رای آورد.

سلاح‌ورزی از 96 به این سو رئیس اتاق خرم‌آباد است. از طرف دیگر بنا به دلایلی از جمله رد صلاحیت‌ها و مطلوب نبودن فضا بسیاری از چهره‌های شاخص هم تمایلی به شرکت در این دوره از انتخابات اتاق نداشتند اما سلاح‌ورزی از قدیمی‌های اتاق بازرگانی است و حدود 20 سال است در اتاق فعالیت می‌کند و در ده سال گذشته نایب‌رئیس اتاق و رئیس اتاق استانی هم بوده است و با این سوابق به بدنه موثر اتاق تبدیل شده. سلاح‌ورزی در حوزه صنعت، معدن، بازرگانی و استارت‌آپ‌ها به شدت فعال است. با این وجود بر اساس توئیت یکی از اعضای اتاق مخالفتی با در معرض انتخاب قرار گرفتن سلاح‌ورزی از سوی دولت وجود نداشته است اما اکنون مخالفت‌های شدید با حضور سلاح‌ورزی در ریاست بر اتاق بازرگانی وجود دارد . ضمن اینکه اگر سلاح‌ورزی متخلف است چرا پرونده قضائی علیه او شکل نگرفته است؟. سلاح‌ورزی سرمایه‌گذار بزرگی در این کشور است که به رشد تولید و تولید سرمایه و ایجاد اشتغال می‌اندیشد که همه این موارد به نفع  کشور است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار