
گزارش «آرمانملی» از چالشهای چندوجهی تصادفات جادهای و شهری در ایران
تصادفات همچنان قربانی میگیرند
آرمان ملی – گروه اجتماعی: طبق گفته پلیس راهور، در سال گذشته حدود 20هزارنفر را در جادهها از دست دادیم
از این میان حدود 3هزارنفرشان کودک بودند. در هفتههای گذشته، چند اتوبوس نیز در جادههای ایران دچار سانحه شدند، که منجر به مرگ چند دانشجو در جاده سمنان و دراثر سقوط یک اتوبوس مسافربری در جاده فیروزکوه نیز 4مسافر جانشان را از دست دادند. این درحالی است که در هفته گذشته نیز 7 تصادف در شهر تهران، منجر به فوت هفت نفر شد. این آمار نگران کننده هرچند که سالهاست دلایلش بررسی میشود، اما همچنان شاهد کاهش قابل ملاحظهای در تصادفات منجر به مرگ نیستیم.
آمار تصادفات در ایران، تنها به جادهها منتهی نمیشود. در داخل شهرهای بزرگی چون تهران نیز هر هفته شاهد تصادفات مرگبار بسیاری هستیم. در هفتهای که گذشت، تنها در تهران، هفت تصادف مرگبار رخ داده است. طبق گفته رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وقوع چند فقره سانحه رانندگی مرگبار در هفته سوم مهر ماه خبر داد و گفت: عمده دلایل این حوادث سرعت غیرمجاز، بیتوجهی به جلو، عبور غیرمجاز از عرض بزرگراه و رعایت نکردن نکات ایمنی در حین انجام عملیات عمرانی بوده است.
تنها در هفت حادثهای که در هفته گذشته در تهران رخ داد، دو موتورسوار فوت کردند، یک راننده خودرو به شدت مجروح شد، یک عابر پیاده فوت کرد، در حادثهای دیگر یک پراید به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به دلیل سرعت زیاد، با گروهی از کارگران عملیات عمرانی تراش و روکش آسفالت که در ناحیه ایمنی محیط کارگاهی مستقر بودند برخورد میکند که متأسفانه این برخورد نیز منجر به فوت ۲ نفر از کارگران در محل حادثه شده است. همچنین ۶ نفر دیگر از کارگران مجروح شده و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. در تصادفی دیگر، یک عابر پیاده دیگر نیز فوت کرده است. یک حادثه دیگر منجر به فوت سرنشین صندلی جلو میشود و در آخرین حادثه هفته گذشته، یک راننده دیگر نیز فوت میکند.
نکته مشترک در این هفت حادثهای که در یک هفته تنها در تهران رخ داده است، این است که اغلب این تصادفات یا در ابتدای صبح و یا در انتهای شب رخ داده است، یعنی در تاریکی هوا، که این مساله میتواند مدنظر قرارگیرد که با تجه به اینکه برخی معابر و یا نقطههایی در اتوبانها به شدت تاریک است، که خود این مساله میتواند به افزایش احتمال تصادفات کمک کند.
نکته دیگر این است که بیشتر خودروهایی که در این تصادفات عامل تصادف بودند، پراید یا خودرویی از خانواده پراید بوده است، که در این هفت مورد، ساینا بوده است. مسأله دیگر نیز عدم رعایت ایمنی توسط موتورسواران است، که اغلب نیز کلاه ایمنی ندارند و همین مساله سبب مرگ آنها میشود.
سه هزارکودک قربانی تصادفات جادهای
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور ناجا، اخیرا گفته بود که: سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، که حدود ۳ هزار نفر از آنان کودکان بودند.
برخی از خانوادههایی که یک یا چندنفر از اعضایشان در تصادفات جادهای جانشان را از دست داده، یا مصدوم میشوند، هرگز به زندگی سابق خود بازنمیگردند و آرامش گذشته خود را به دست نمیآورند. در مواردی که یکی از والدین همراه فرزند از دنیا میرود، والد دیگر با غم از دست دادن و متلاشی شدن خانوادهای روبهرو میشود. حوادث اغلب در سفرهای به شهرستان و یا از شهرهای دیگر به تهران رخ میدهد. اغلب آنها هم به دلیل عدم توجه یکی از رانندههاست. مهمترین مساله این است که در خودروهایی که کودک وجود دارد، احتمال پرت شدن توجه راننده بیشتر از دیگر خودروهاست. این میان اگر راننده کمی خسته و خواب آلوده هم باشد و برای رسیدن به مقصد عجله هم داشته باشد، خودرویش نیز از آن کیفیت لازم برخوردار نباشد، دیگر همه چیز برای احتمال تصادف مهیاست.
یک خانواده که نیمی از آنها جانشان را براثر تصادف از دست دادند و حالا فقط مادر و یک کودک باقی مانده است، هنوز بعد از چند سال از حادثه، به قول مادر این کودک که یکی از فرزندانش را از دست داده است، هنوز بعد از یک سال نتوانستند یک شب خواب راحت کنند. مرد به همراه پسرکوچکش و برادر و پسر برادرش به سفری به شهرستان میروند و براثر بیاحتیاطی و خستگی راننده، همه آنها در تصادفی سخت در جاده اصفهان، جانشان را از دست میدهند. این مساله به دلیل وجود دو خانواده در خودرو، سبب اختلاف و دعوای خانوادگی بین آنها هم شد، اما هیچ اتفاقی نتوانست جان این چهارنفر را بازگرداند و از غم خانوادههای بازماندگان بکاهد.
جادههای پرچاله و خطرناک
اگر در جادههای ایران تردد کرده باشید، حتما این مساله توجه شما را هم جلب کرده است، که اغلب بین یک تابلو و تا کیلومترها بعد و قبل از تابلوی اعلام مقصد و میزان مسافتی که باید طی شود، بسیار فاصله است. این حتی در جادههای پرتردد نیز بسیار دیده میشود. همین مساله سبب اشتباه و گم کردن مسیر برای مسافرانی که بار اولی است که از این جادهها تردد میکنند خواهد شد و این انتخاب جاده اشتباه، گاهی میتواند منجر به از دست رفتن ساعتها وقت شود. مثلا اگر راننده خروجی اشتباه را انتخاب کند، ممکن است خروجی بعدی او را کیلومترها از مسیر دور کند و هیچ دوربرگردانی هم نباشد. در برخی جادهها حتی یک فروشگاه کوچک را هم در بین راه مشاهده نخواهید کرد.
مشکلات اقتصادی مردم در دهههای اخیر، سبب شده است که قدرت خرید آنها کاهش چشمگیری داشته باشد. این مساله بهخصوص در زمینه خودرو قابل ملاحظه بوده است. با افزایش قیمت خودروهای با کیفیت خارجی تا چندمیلیارد تومان، دیگر هر خانوادهای از پس تهیه آنها برنمیآید. پس خانوادههایی که تعطیلات را بهترین زمان برای سفر میدانند، به اجبار با همان خودروهای ایرانی معمولی و ارزان که پرطرفدارترین آن، به لحاظ قیمت پایین آن، همچان پراید است. خودرویی که طبق گفته پزشکی قانونی، پراید و خانوادههای آن، رکورددار بیشترین آمار تلفات رانندگی در ایران هستند. اما برای خانوادهای با درآمدی که کفاف هزینههای زندگی روزمرهاش را هم نمیدهد، درآمدی که مرتب از تورم جامانده است، چگونه امکان تهیه یک خودروی باکیفیت چندمیلیاردی وجود دارد؟ خانوادهای که پساندازش حتی به یک مسافرت چندروزه هم نمیرسد. حالا در نهایت ممکن است بتواند خانواده را به دوروز اقامت در منزل یک فامیل یا آشنای دور، راضی کند، آن هم با خودرویی که نه کیفیت دارد و نه بعد از چند سال استفاده، دیگر چیزی از آن باقی مانده است. در نهایت پابه جادهای میگذارد، که در بهترین حالت، چند دست انداز و چاله و پیچهای طولانی دارد، حالا اگر حواسش سرجا باشد و سرحال رانندگی کند و هرجا خوابش گرفت، بزند بغل، و با این قطعیت که رانندگان دیگر نیز حالشان روبه راه باشد و قوانین را رعایت کنند، در نهایت با ترس و لرز قدم به جادهای میگذارد که بازگشت به سلامت از آن، با این خودرو و وضعیت جادهها و وضعیت دیگر رانندگان، خیلی کم است.
ارسال نظر