| کد مطلب: ۱۱۱۳۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اهداف سفر رئیس‌جمهور به پاکستان را بررسی می‌کند

اتوبان ایران در اسلام‌آباد

آرمان ملی- سهیل ثابت: دولت سیزدهم سیاست همسایگی به عنوان یکی از راهبردهای اصلی حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده است. ارتقای روابط اقتصادی با 15 کشور همسایه و استفاده از ظرفیت‌های مشترک طرفین برای توسعه متوازن منطقه‌ای در یکی دو سال اخیر مورد توجه مسئولان دولت بوده و بر این اساس اقدامات زیرساختی مهمی نیز در حوزه‌هایی از جمله حمل و نقل و تجارت شکل گرفته است.

اتوبان ایران در اسلام‌آباد

رئیسی و دولتمردانش نشان داده‌اند که به این سیاست پایبند هستند و نگاه ویژه‌ای به کشورهای همسایه مخصوصا کشورهایی که ایران مرز مشترک و طولانی با آنها دارند دوخته‌اند.در همین راستا پاکستان یکی از همسایگانی است که ایران همواره نگاه حسن همجواری و همکاری به این کشور داشته است. ایران و پاکستان از زمان استقلال پاکستان تاکنون که بیش از 75 سال از آن می‌گذرد و به رغم وجود  هزار کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور، هیچگاه مشکل مرزی و ارضی با یکدیگر نداشته‌اند، این در حالی است که بین پاکستان و افغانستان و همچنین بین پاکستان و هند اختلافات مرزی و ارضی وجود دارد. اقتصاد ایران و پاکستان در حوزه تجارت خارجی مکمل یکدیگرند بنابراین پاکستان می‌تواند نقش مهم و اساسی در پیاده‌سازی نقشه ارزی و تجاری کشور داشته باشد. در واقع توسعه تجارت خارجی با پاکستان می‌تواند به ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک شایانی کند. این موضوع در ارتباط با پاکستان نیز از طریق کمک ایران به تأمین امنیت انرژی این کشور برای پیگیری برنامه‌های توسعه اقتصادی مطرح است. از طرفی یکی از اقدامات سازنده دولت در حوزه سیاست خارجی، تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه و منطقه ازجمله پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق و... بوده است. در همین راستا در دو سال اول دولت تحرکات مثبتی برای ارتقای سطح روابط تجاری با تعدادی از کشور همسایه در دستور کار قرار گرفت و حالا نوبت به استفاده از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی مغفول در کشور پاکستان رسیده است. آنچه مسلم است ایران و پاکستان با همگرایی می‌تواند همکاری‌های مشترک بیشتری با یکدیگر در حوزه‌های مختلف داشته باشند و افق‌های روشنی را پیش روی خود بگشایند.

*سفر به پاکستان؛ توسعه روابط اقتصادی

صبح روز گذشته بود که رئیس‌جمهور کشورمان در رأس هیأتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی با استقبال ریاض حسین پیرزاده وزیر کار و مسکن پاکستان و جمعی از مقامات این کشور وارد اسلام‌آباد -پایتخت پاکستان- شد. در همین راستا سید ابراهیم رئیسی که برای سفر ۲ روزه به پاکستان سفر کرده مورد استقبال رسمی نخست وزیر این کشور قرار گرفت و در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و پاکستان، سران دو کشور از گارد تشریفات حاضر سان دیده و رئیسی به رسم دوستی و یادبود نهالی در محوطه دفتر نخست‌وزیری پاکستان غرس کرد. پیش از این مراسم و در بدو ورود رئیس‌جمهور نیز وزیر امور خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیسی، ورود وی به این کشور را خیرمقدم گفت. در ادامه رئیس‌جمهور در صبح و بعد ار ظهر نشست‌هایی را با مقامات پاکستان از جمله اسحاق دار وزیر امور خارجه، شهبار شریف نخست وزیر و سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان این کشور داشت و در این دیدارها بر همکاری مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه تجاری و اقتصادی تاکید کرد. چنانکه در نشست خبری با نخست وزیر پاکستان از افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور و در گام اول هدف‌گذاری 10 میلیارد دلاری خبر داد. شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ایران و پاکستان، اظهار کرد: امروز در موارد مختلف دوجانبه با ایران تبادل نظر داشتیم و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم صحبت کردیم. با ایران در حوزه‌های انرژی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک همکاری خواهیم داشت. وی با یادآوری اینکه ایران اولین کشوری بود که پاکستان را به رسمیت شناخت، گفت: توافق کردیم که در تجارت دوجانبه، سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری در حوزه انرژی همکاری داشته باشیم.

* امضای ۸ سند همکاری مشترک

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به پاکستان مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه در حضور دکتر دکتر رئیسی و شهباز شریف ۸ سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضائی به امضاء رساندند. «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضائی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

*خیابان ایران

رئیس‌جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان در پایان برنامه‌های دیدار و رایزنی‌های خود، از یادمان نامگذاری یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران»رونمایی کردند. سید ابراهیم رئیسی و آقای شهباز شریف بعد از ظهر دیروز دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان، پس از دیدار دوجانبه، برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه، حضور در مراسم امضای اسناد و تشریح دستاوردها و نتایج رایزنی‌های سران و مقامات دو کشور در نشست مطبوعاتی، از لوح یادبود نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر اسلام‌آباد که از مقابل پارلمان پاکستان آغاز می‌شود، رونمایی کردند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار