| کد مطلب: ۱۰۷۸۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد

یکی از اعضای شورای شهر گفته برای تغییر کاربری باغات تحت فشار بوده؛

فشار برای قطع درختان

آرمان ملی: آیا می‌دانستید برخی دستگاه‌ها برای فروش باغات به شهرداری فشار می‌آوردند و از طرفی برخی نهادها برای رعایت نشدن مقررات صحیح شهری اعمال نفوذ می‌کنند! ممکن است از شنیدن این جملات تعجب کنید و تعجب‌تان بیشتر هم شود وقتی اینها از زبان یک عضو شورای شهر تهران ایراد شده باشند.

 فشار برای قطع درختان

ششمین دوره شورای شهر تهران در یک لیست یکپارچه اصولگرا در حالی روی کار آمد که اقبال شهروندان و رای‌دهندگان به آن‌ها در نسبت پایین‌تری در مقایسه با پنجمین دوره شورای شهر که یک لیست سراسر اصلاح طلب بودند، قرار داشت. از طرفی یکی از انتقادات اعضای قبلی شورای شهر در برخی موارد عدم همکاری بعضی سازمان‌ها و نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی با آن‌ها بود. به این ترتیب همه فکر می‌کردند با آمدن این طیف و یکدست شدن جریان‌های مدیریتی همه چیز رو به راه خواهد شد و دیگر مشکلی نخواهد بود. اما صحبت‌هایی که از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران ایراد شده و اظهارنظرهای آن‌ها در برخی موارد خلاف این را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که گویا این یکدستی هم در بهبود اوضاع چاره ساز نبوده. مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی‌ شهر تهران روز گذشته با «خبرگزاری کار ایران» مصاحبه‌ای داشته و در آن مصاحبه نفوذ برخی دستگاه‌ها و اعمال نفوذ برخی مجموعه‌های حاکمیتی را زیر سوال برده که آن‌ها را برای تعییر کاربری باغات تحت فشار قرار می‌دهند یا از آن‌ها می‌خواهند که مقررات شهری را رعایت نکنند. در هیچ کجای گفت‌وگویی که به آن خواهیم پرداخت اشاره نشده که منظور از برخی نهادها،‌ برخی دستگاه‌ها و برخی مقامات بالادستی چیست؟ گفته نشده که مراد از اعمال نفوذ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

برخی نهادها بارها درختان را قطع کرده‌اند!

اخیرا گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال اعمال فشار به مدیریت شهری پایتخت برای تغییر کاربری باغات تهران و صدور مجوز ساخت‌وساز مطرح شده که می‌تواند قطع درختان را به همراه داشته باشد. مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی‌شهر تهران در این خصوص ضمن تائید موضوع گفت: یکی از واقعیت‌های موجود در شرایط امروز کشور، این است که بعضی مجموعه‌های حاکمیتی از قدرت خاصی برخوردار هستند که می‌توانند روی نهادهای دیگر اعمال نفوذ کنند. او افزود: «در سال‌های اخیر بارها مشاهده کرده‌ایم که برخی نهادها بدون اینکه مورد بازخواست یا پیگیری قرار گیرند، به‌صورت غیرمجاز اقدام به قطع درختان موجود در سطح شهر کرده‌اند، این در حالی است که هر درختی که در پایتخت قطع می‌شود، باید از کمیسیون ماده ۷ شهر تهران مجوز داشته باشد، اما اخیرا مجموعه سعدآباد بدون مجوز این کمیسیون، تعدادی درخت را قطع کرده است و پیش از این نیز دانشگاه تهران بدون مجوز اقدام به قطع درختان کرده بود و این رویه توسط برخی دانشگاه‌ها و سایر نهادهای دیگر نیز انجام شده، اما در اغلب پرونده‌ها، برخوردی با مجموعه‌های متخلف صورت نگرفته است.»

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران به برخی موارد قطع درختان اشاره کرده. درختان سعدآباد که تائید و تکذیب‌هایی از سوی اعضای شورا و رئیس آن به‌همراه داشت حالا توسط اقراریان قطعی شده. او اظهارکرد: «وقتی دانشگاه‌های واقع‌شده در شهر تهران یا نهادهایی مثل مجموعه سعدآباد می‌توانند بدون مجوز اقدام به قطع درختان کنند، طبیعی است که برخی دستگاه‌ها که جایگاه بالاتری دارند نیز می‌توانند برای اعمال نشدن صحیح قوانین و مقررات حوزه شهری بر شهرداری اعمال نفوذ کنند؛ این اتفاقی است که حتی در دوره کنونی مدیریت شهری نیز در برخی موارد از جمله بعضی پرونده‌های مربوط به باغات یا برخی پرونده‌های موجود در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران رخ داده است. » اما باعث تاسف است دستگاه‌هایی که برای رعایت نشدن مقررات شهری به شورا یا شهرداری تهران فشار وارد می‌کنند، به این نکته توجه ندارند که قطع درختان، تخریب یک باغ، بلندمرتبه‌سازی در یک محله پرترافیک، احداث بیمارستان بدون در نظر گرفتن پارکینگ یا دیگر موارد مشابه، می‌تواند در بلندمدت موجب نارضایتی شهروندان شود و کاهش سرمایه‌های اجتماعی کشور را به‌همراه داشته باشد؛ اقراریان با بیان این جملات نتیجه گرفته که «بنابراین اگر نقدی به رویه موجود در خصوص اعمال فشار بعضی دستگاه‌ها بر مدیریت شهری وارد می‌کنیم، با هدف حفظ انسجام ملی است.»

 شهرداری نمره قبولی نگرفت

این عضو شورای شهر در قامت منتقد سیاست‌های همکاران خود، از برخی نهادهایی که با اعمال نفوذ به مدیریت شهری تهران به‌دنبال تغییر کاربری باغات یا دیگر پلاک‌های ثبتی هستند، انتقاد کرد و بیان داشت: چنین اقداماتی در نهایت هم به ضرر تحقق عدالت در پایتخت است که از جمله شعارهای اصلی دوره کنونی مدیریت شهری محسوب می‌شود و هم به اصل لزوم رعایت سرانه‌های شهری در محلات پایتخت آسیب می‌زند. به گفته رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران برخی دستگاه‌ها از گذشته به‌دنبال تغییر کاربری اراضی یا پلاک‌های تحت مالکیت خود بوده‌اند و بارها برای این مساله به شهرداری فشار وارد کرده‌اند و متاسفانه مدیریت شهری پایتخت نه فقط در این دوره، بلکه در اغلب دوره‌های خود، در زمینه مقابله با اعمال نفوذ نهادها در خصوص تغییر کاربری‌ها نمره قابل قبولی کسب نکرده است.

قابل تقدیر است اما...

اما مساله اعمال فشار برخی دستگاه‌ها به شهرداری تهران برای تغییر کاربری بعضی باغات قابل پیگیری است؛ این را اقراریان گفته و دلیل ان را این آورده که «شاهد آن هستیم که برخی نهادها برای اعمال تصمیمات خاصی به مدیریت شهری پایتخت فشار وارد می‌کنند که در این میان، بعضا اصل لزوم پرهیز از تعارض منافع نیز رعایت نمی‌شود.» اخیرا از سوی برخی اعضای شورای مطرح شده بود نمونه‌هایی از پرونده‌های کمیسیون ماده ۵ شهر تهران به دست اعضای شورا رسیده است که درباره آرای صادره در آنها، شاهد رعایت نشدن مقررات بالادستی وضع‌شده در حوزه شهری هستیم . اعضا می‌گویند که قرار است در زمان مناسب خود به این پرونده‌ها رسیدگی کنند. ضمن اینکه بیان چنین بی‌قانونی‌هایی قابل تقدیر و ستایش است باید به این نکته هم توجه کرد که چرا تا به حال به این نکات اشاره‌ای نشده بود؟

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار