| کد مطلب: ۱۰۷۴۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

راهبرد و تاکتیک جدید سید حسن نصرالله

«افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن فقط یک برنده دارد و آن هم اسرائیل است.

راهبرد و تاکتیک جدید سید حسن نصرالله

 اسرائیل مدت‌هاست که در تلاش است تا جنگی میان ایران و آمریکا در بگیرد چرا که منافع اسرائیل با آتش این جنگ بهتر تأمین خواهد شد. این جنگ نه به نفع آمریکاست و نه به نفع ایران. عده‌ای متأسفانه معتقد به جنگ آخرالزمانی هستند و بر این باورند که ما مسئول درگیری با آمریکا و اسرائیل هستیم با هر بهای سنگینی؛ شکست و پیروزی ایران هم مساوی شکست و پیروزی اسلام است.هر نوع درگیری میان ایران و آمریکا می‌تواند منطقه را نیز به آتش بکشد. مشکل پیچیده‌تر از این حرف‌هاست». جملات ذکر شده اظهارات حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفت وگو با«آرمان ملی» است. بهشتی‌پور در این گفت وگو به تحلیل و بررسی مهم‌ترین اتفاقات پیرامون جنگ غزه در روزهای اخیر پرداخته که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

*تحلیل و ارزیابی شما از سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله درباره جنگ حماس و اسرائیل چیست؟

محور اصلی صحبت‌های حسن نصرا... بحث بازدارندگی در برابر جنگ‌طلبی اسرائیل بود. چون فضاسازی بیشتر به این سمت رفته بود که حسن نصرا... در سخنرانی خود احتمالا یک دور جدیدی از جهاد علیه صهیونیست‌ها را با توجه به عملیات زمینی که صهیونیست‌ها شروع کرده‌اند، اعلام خواهد کرد ولی دیدیم که در این سخنرانی از موضع قدرت، بحث بازدارندگی بیشتر مطرح شد هرچند کلمه بازدارندگی در این سخنرانی بیان نشد ولی برداشتم از کلیات سخنرانی، اعلام سیاست بازدارندگی در برابر جنگ طلبی صهیونیست‌ها بود. در واقع به خاطر این اندیشه بود که حسن نصرا... می‌خواهد ضمن امیدافزایی به کسانی که در مقابل رژیم صهیونیستی دارند مبارزه می‌کنند و تاکید بر اینکه اقدامات حزب‌ا... از خیلی قبل آغاز شده و عملا توان یک‌سوم ارتش رژیم صهیونیستی را مشغول شمال فلسطین اشغالی کرده، کمکی برای غزه است تا ارتش اسرائیل نتواند با تمام قوا در غزه عملیات انجام دهد. بحث ناوهای آمریکا مطرح شد که برای ترساندن حزب‌ا... یا ایران یا انصارا... یا حوثی‌ها در یمن و جبهه مقاومت وارد شدند درحالی که با روحیه شهادت طلبی عملا بحث تهدید ناوها از نگاه سیدحسن بی‌اثر است. از این رو به نظر می‌رسد کار را بالاتر برد و خاطرنشان کرد که اگر جنگ فراگیر شود و بخواهد ادامه پیدا کند، ممکن است ناوهای آمریکایی بیشتر هدف قرار بگیرند. البته دو حالت نیز در نظر گرفت شد که یکی بحث ورود اسرائیل به جنگ در لبنان بود که عنوان شد اگر این کار انجام شود، مستقیما حزب‌ا... وارد جنگ می‌شود و دوم اینکه ابعاد جنگ در غزه گسترده‌تر شود که منظور از گسترده‌تر شدن نامعلوم است.

*تهدیدات سید حسن نصرا... به چه میزان قابلیت تحقق دارد؟

به نظر می‌رسد سیدحسن نصرا... سعی کرد از موضع قدرت تهدیدهایی که لازم بود را بکند. واژه مهمی هم به‌کار برد که در خبرگزاری‌ها به آن توجه شد که بحث غیرنظامی درقبال غیرنظامی است که یک راهبرد جدید یا تاکتیک جدید است که سیدحسن نصرا... مطرح کرد اگر قرار است غیرنظامیان کشته شوند، فقط این غیرنظامیان غزه نیستند که باید کشته شوند که یک حرف خیلی مهم است. واقعیت این است که از نگاه ایشان ما همچنان این جنگ را در سطح منطقه خواهیم داشت و نه فقط محدود به غزه، هرچند رویکرد و سخنان ایشان اینطور به نظر می‌رسد که بازدارندگی و اقداماتی است که اجازه ندهند جنگ گسترش پیدا کند و طرف مقابل را به تجدیدنظر وادار کنند. سعی کرد که آنها را به تجدیدنظر وادار و مطالبی را بیان کند که در نهایت از این سیاست دست بردارند. چون عملا این سیاست که رژیم صهیونیستی درغزه پیش گرفته روز به روز افکارعمومی دنیا را از دست می‌دهد. تظاهرات گسترده‌ای که در کشورهای مختلف انجام شده حتی کشورهای عربی که عادی سازی مناسبات کرده بودند را به این موضع کشانده که مخالفت کنند. در مجموع به نظر می‌رسد که در بحث دیپلماسی عمومی اسرائیلی‌ها یک شکست بزرگ خورده‌اند و عملا افکار عمومی دنیا را از دست داده‌اند. از یکطرف هم ضربه مهمی خوردند و هم طبق معمول می‌خواستند از این ضربه وارده بهره‌برداری و مظلوم نمایی کنند ولی با کارهایی که در غزه انجام می‌دهند افکار عمومی دنیا را با فلسطینی‌ها همراه کرده‌اند که نمی‌پذیرند برای جنگ با حماس، مردم عادی غزه قربانی شوند. بالاخره وجدان دنیا این را نمی‌پذیرد که یک ملت عادی مجازات شوند برای اینکه یک گروهی اقداماتی انجام داده است. آن هم به قول دبیرکل سازمان ملل این اقدامات در خلا اتفاق نیفتاده بلکه ناشی از عملکردهایی بوده که در گذشته اسرائیل انجام داده است. در مجموع آن طور که برداشت می‌شد ممکن است سیدحسن نصرا... در این سخنرانی اعلام جنگ کند، نبود برعکس با یک موضع منطقی و مسئولانه، هشدارهای لازم را به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بدهد تا آنها را به تجدیدنظر در ادامه جنایات وادار کند. سخنانی که کاملا از موضع قدرت بود و با روحیه شهادت طلبی نشان داد که اصلا مسئله تهدید ناوها یا گسترش جنگ به سایر مناطق مهم نیست.

افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن فقط یک برنده دارد و آن هم اسرائیل است. اسرائیل مدت‌هاست که در تلاش است تا جنگی میان ایران و آمریکا در بگیرد چرا که منافع اسرائیل با آتش این جنگ بهتر تأمین خواهد شد. این جنگ نه به نفع آمریکاست و نه به نفع ایران

*با توجه به شرایط موجود چه سناریوهایی پیش‌روی جنگ حماس و اسرائیل است؟

غزه یک هویت فلسطینی است و تنها یک منطقه جغرافیایی در فلسطین نیست که در این هفته هابه یک نماد و پرچم برای مقابله با زیاده‌طلبی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی شده و به وضوح چهره حقیقی اسرائیل را آشکار کرده است. صهیونیست‌ها تا قبل از این همواره تلاش می‌کردند سیاست ابهام را در کشتار مردم فلسطین در پیش بگیرند اما در این جنگ به طور علنی مردم عادی را به جرم همکاری با حماس می‌کشند در حالی که بسیاری از شهدا، کودکان، نوجوانان، زنان و پیران هستند و خسارات زیادی به بیمارستان‌ها، مدارس و مراکز عمومی وارد کرده‌اند. لذا در عمل نمی‌توان حماس را از مردم غزه جدا کرد و از طرف دیگر نیز نمی‌توان حماس را از بین برد زیرا حماس تنها یک نام و عنوان نیست بلکه یک فکر و ایده بر محور مقابله با زورگویی صهیونیست‌هاست. صهیونیست‌ها تا به امروز نشان داده‌اند به هیچ‌وجه مذاکره را نمی‌پذیرند و قائل به پذیرش هویت فلسطینی نیستند و در سرزمین‌های کرانه باختری بیش از ۷۰۰ هزار نفر شهرک‌نشینن را اسکان داده و این شهرک‌ها را به نحوی ایجاد کرده‌اند که در عمل ارتباطات داخلی کرانه باختری را از بین برده‌اند تا هیچ‌گاه ایده تشکیل دو دولت مدنظر آمریکایی‌ها عملی نشود. براین مبنا حماس یک فکر و اندیشه برای مبارزه با توسعه‌طلبی رژیمی است که اصلاً حاضر نیست ماهیت فلسطینی و زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان، مسیحیان و یهودیان را در کنار هم بپذیرد. حال ولو اینکه اسرائیل موفق شود حماس را سرکوب کند اما باز هم این فکر و ایده در بین جوانان حامی حماس رشد کرده و در زمان دیگری سر باز می‌کند، لذا سناریوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که یا اسرائیل می‌ماند یا حماس، یک گزاره تخیلی است و واقعیت‌های روی زمین بیانگر آن است که حماس ادامه پیدا می‌کند و باید در جست‌وجوی راه حلی بود که حق و حقوق فلسطینی‌ها تأمین شده و آنها به منزله یک ملت، دولت و کشور به رسمیت شناخته شوند.

*ایده تشکیل دو دولت به چه میزان به واقعیت نزدیک است؟

ایده تشکیل دو دولت شاید در ظاهر از نظر انسانی ایده خوبی به نظر برسد اما در واقعیت شرایط به گونه‌ای است که در وضعیت فعلی ابتدا باید یک آتش‌بس برقرار و کمیته‌ای برای رسیدگی به جنایات جنگی تشکیل شود، دوم نتانیاهو و دار و دسته جنایتکارش کنار بروند، سوم اینکه یک دولت بی‌طرف برای برگزاری همه‌پرسی زیر نظر مجامع بین‌المللی تشکیل شود تا در مرحله چهارم مردم فلسطین اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در این همه‌پرسی شرکت کرده و نظام سیاسی آینده و نحوه اداره این سرزمین را معین کنند؛ براین مبنا تشکیل دو دولت فعلاً امکان‌پذیر نیست.نکته دیگر اینکه آمریکا در این تحولات با یک تناقض در سیاست خارجی روبرو شد یک طرف این ماجرا مربوط به اسرائیل به منزله متحد استراتژیک آمریکا در منطقه است که دو طرف از نظر نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی وابستگی زیادی به هم دارند و لذا باید حامی این متحد خود باشد. از طرف دیگر نیز آمریکا شاهد جنایت و نسل‌کشی آشکار این متحد خود است که به واسطه تعدد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند آن را انکار کند، به نوعی که حتی در داخل آمریکا هزاران نفر در مرکز نیویورک به منزله یک منطقه یهودی‌نشین علیه اسرائیل تظاهرات برگزار می‌کنند و اینجاست که دم خروس شعارهای حقوق بشری آمریکا بیرون می‌زند. لذا دولت بایدن برای حفظ وجهه حقوق بشری خود خطاب به طرف اسرائیلی اعلام می‌کند که جنگ هم قواعد و مقررات خودش را دارد.

*تحلیل شما از مواضع اخیر مقامات ایران در این زمینه چیست؟

واقعیت این است که افزایش تنش ها میان تهران و واشنگتن فقط یک برنده دارد و آن هم اسرائیل است. اسرائیل مدت هاست که در تلاش است تا جنگی میان ایران و آمریکا در بگیرد چرا که منافع اسرائیل با آتش این جنگ بهتر تأمین خواهد شد. این جنگ نه به نفع آمریکاست و نه به نفع ایران. عده ای متأسفانه معتقد به جنگ آخرالزمانی هستند و بر این باورند که ما مسئول درگیری با آمریکا و اسرائیل هستیم با هر بهای سنگینی؛ شکست و پیروزی ایران هم مساوی شکست و پیروزی اسلام است.هر نوع درگیری میان ایران و آمریکا می‌تواند منطقه را نیز به آتش بکشد. مشکل پیچیده تر از این حرف‌هاست. ما باید به سمت اصلاح نگرش‌مان در عرصه روابط خارجی حرکت کنیم. راه‌حل نهایی به نظر من، اتخاذ سیاستی منطقی بر اساس واقعیت‌های موجود روی زمین است. به نظرم، یک تحلیل درست مبتنی بر واقعیت های موجود بر روی زمین می تواند در نهایت منجر به یک تصمیم درست در این مسأله شود.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار