| کد مطلب: ۱۰۷۴۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

سیدرضا اکرمی در گفت وگو با«آرمان ملی»:

برخی حاضر نیستند واقعیت‌های جامعه را درک کنند

در حالی که دغدغه‌های مردم بیشتر اقتصادی بود اما در اولویت بندی مجلس یازدهم دغدغه‌های سیاسی نقش پررنگ تری داشت.

 برخی حاضر نیستند واقعیت‌های جامعه را درک کنند

 اقداماتی که با حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌هایی همراه شده است. از سوی دیگر به نظر می رسد مجلس و دولت هر کدام از نگاه خود روش های پیشنهادی خود را موثر تر می دانند و به همین دلیل تلاش می کنند با رویکرد اهداف خود را دنبال کنند.این در حالی است که تنها چند ماه بیشتر به  پایان کار مجلس یازدهم باقی نمانده و کشور در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم است. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع«آرمان ملی» با حجت الاسلام سید رضا اکرمی، نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه روحانیت مبارز گفت وگو کرده است. حجت الاسلام اکرمی معتقد است:«از نطق‌ها و تذکراتی که  برخی نمایندگان می‌دادند مشخص بود که واقعیت‌های جامعه را به درستی درک نکرده‌اند. مشکلات ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تا حدود زیادی با کشورهای دیگر متفاوت بوده است.در چنین شرایطی مسئولان کشور و به خصوص مجلس و دولت می‌بایست رودررو با هم گفت وگو کنند و به نتیجه منطقی دست پیدا کنند» در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

 

 

*آیا اولویت های مجلس یازدهم براساس چالش ها و واقعیت های جامعه بوده است؟

مشکلات کنونی جامعه تنها مختص به مجلس نیست و بلکه به همه قوا و نهادهای تصمیم گیر باز می‌گردد. در شرایط کنونی مردم با شرایط سختی زندگی خود را می گذرانند. باید مشخص شود چرا برخی کالاها به یکباره قیمت نجومی پیدا می کند و چه دست هایی در پشت پرده وجود دارد. به عنوان مثال چرا به یک باره قیمت خودرو یا مسکن در کشور به شدت افزایش پیدا می کند و مناسبات اقتصادی جامعه را به هم می ریزد. باید دلیل این مسائل مشخص شود و نتایج آن به مردم ارائه شود.بدون شک یکی از دلیل اصلی این اتفاقات انحصار گرایی است. بنده معتقدم مجلس در مرحله نخست باید با خود تقابل کند و علاوه براینکه مشکلات مردم را حل کند جایگاه مجلس که به فرموده حضرت امام(ره) در رأس امور است را ارتقا بدهد. اگر این اتفاق رخ بدهد می توان با نگاهی مثبت به مجلس نگاه کرد و عملکرد آنها را تحلیل کرد. در غیر این صورت اگر مجلس گرفتار بازی های سیاسی و جناحی شود و به جای اینکه به حل مشکلات مردم بپردازد وقت و انرژی خود را صرف دولت کند نه تنها مشکلی از کشور حل نکرده و بلکه ممکن است مشکلات جدیدی نیز برای کشور به وجود بیاورد.بنده امیدوارم چنین اتفاقی در آینده رخ ندهد و انرژی و وقت مجلس کنونی و آینده بیشتر صرف حل کردن مشکلات مردم به خصوص در زمینه اقتصادی شود.در این زمینه همه موظف هستند به مجلس کمک کنند. همه باید به مجلس کمک کنند و در عین حال بر عملکرد نمایندگان مجلس نظارت داشته باشند.باید مردم حوزه های مختلف از نمایندگان مطالبه گری کنند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که مردمی مطالبه گر و دغدغه مند به وجود بیاوریم. در چنین شرایطی نماینده هر کدام از حوزه های انتخابیه خود را موظف می داند پس از مدت کوتاهی درباره عملکرد خود به مردم گزارش ارائه کند.

باید مردم حوزه های مختلف از نمایندگان مطالبه گری کنند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که مردمی مطالبه گر و دغدغه مند به وجود بیاوریم. در چنین شرایطی نماینده هر کدام از حوزه های انتخابیه خود را موظف می داند پس از مدت کوتاهی درباره عملکرد خود به مردم گزارش ارائه کند

*مجلس یازدهم به چه میزان تحت تأثیر دولت  قرار داشت؟اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود دارد ریشه در چه مسائلی دارد؟

 در شرایط کنونی  فضا  به گونه‌ای است که گویی همه با هم دعوا دارند.به عنوان مثال رسانه های کشور با هم دعوا دارند. برخی رسانه ها مطالبی را منتشر می کنند که سبب تحریک رسانه های دیگر می شود و پس از مدتی فضای رسانه ای کشور به سمت دعواها کشیده می شود. این در حالی است که مدیران رسانه ها می توانند اختلافات خود را در یک فضای غیررسمی حل کنند تا کار به رسانه ها و افکار عمومی کشیده نشود. این وضعیت در سایر نهادها از جمله مجلس نیز وجود دارد.در شرایط کنونی چندین ماه از عمر مجلس یازدهم باقی مانده است.به همین دلیل می توان قضاوت بهتری نسبت به رویکردها و عملکرد مجلس داشت. بنده عملکرد مجلس یازدهم را متوسط ارزیابی می کنم. از نطق‌ها و تذکراتی که  برخی نمایندگان می‌دادند مشخص بود که واقعیت‌های جامعه را به‌درستی درک نکرده‌اند.در شرایط کنونی کشور با  مشکلات متعددی مواجه شده که هزینه‌های زیادی به دولت تحمیل کرده است.مشکلات ایران به دلیل تحریم های بین المللی تا حدود زیادی با کشورهای دیگر متفاوت بوده است.در چنین شرایطی مسئولان کشور و به خصوص مجلس و دولت باید رودررو با هم گفت وگو کنند و به نتیجه منطقی دست پیدا کنند. چشم‌انداز و مسئولیت‌هایی که امروز در مقابل نمایندگان مجلس وجود دارد با زمانی که ما در مجلس حضور داشتیم از بسیاری جهات متفاوت است.در شرایط کنونی مهم ترین مشکلات کشور تحریم های بین المللی و مشکلات اقتصادی مردم است. به صورت طبیعی نمایندگانی که وارد مجلس دوازدهم می شوند در سال ابتدایی مجلس نسبت به وضعیت مجلس و کشور آگاهی عملی،علمی و سیاسی پیدا می کنند. نمایندگان مجلس یازدهم با یک پشتوانه اجتماعی متوسط وارد مجلس شدند.در هیچ دوره از مجلس شورای اسلامی وضعیت به این شکل نبود که نمایندگان با مشارکت چهل و دو درصدی وارد مجلس شوند و معمولأ میزان مشارکت در انتخابات بالای پنجاه درصد بوده است.وضعیت به شکلی بوده که میزان مشارکت در برخی انتخابات حتی تا هشتاد درصد نیز رسیده است. به همین دلیل پشتوانه اجتماعی متوسط مجلس یازدهم باعث  شد نمایندگان دست به عصا راه بروند.

 

مجلس از چه راه هایی می توانست مشکلات و چالش ها به خصوص مشکلات اقتصادی را کاهش بدهد؟

بنده زمانی که دوران جنگ تحمیلی در مجلس حضور داشتم شاهد بودم که پنجاه درصد بودجه کشور با استقراض بسته می شد.در آن شرایط به دلیل اینکه کشور در وضعیت جنگ قرار داشت ما ناچار به تنظیم چنین بودجه ای بودیم. امروز نیز در وضعیت جنگ اقتصادی قرار داریم وباید همه جوانب را در نظر گرفت.ما باید در مرحله نخست به ظرفیت ها و توانایی های داخلی خودمان تکیه کنیم و در مرحله بعد به تغییر سیاست ها توجه کنیم.هنگامی که ما در سال در حدود هجده میلیون تن مواد دورریز داشته ایم چگونه می توانیم به بیرون از کشور نگاه داشته باشیم.در زمینه مصرف نیز ما در وضعیت مناسبی قرار نداریم و نسبت به کشورهای دیگر جهان مصرف زیادتری داریم.ما نمی توانیم شعار  مرگ برآمریکا بدهیم اما میزان وارداتمان روز به روز افزایش پیدا کند.ما باید رفتار و سیاست های خود را تغییر بدهیم.اگر توانایی های داخلی خود را افزایش بدهیم و به آنها تکیه کنیم هیچ کشوری در جهان نمی تواند ما را تحت فشار قرار دهد.اگر ما زیر پای خود را محکم کنیم می‌توانیم در مقابل کشورهای متخاصم از منافع خود دفاع کنیم در غیر این صورت با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. نکته دیگر اینکه در کشور ما با چالش بزرگ فرافکنی مواجه هستیم که تاکنون نیز مرتفع نشده است.به عنوان مثال هنگامی که قمیت یک کالا افزایش پیدا می کند کسی به دنبال دلیل آن نیست که آیا عرضه آن کالا کاهش پیدا کرده و یا اینکه برخی افراد سودجویی می کنند.از سوی دیگر با بالای مصرف در کشور مواجه هستیم. برخی از افراد و خانواده ها در مصرف کالاها اسراف می کنند. این اسراف در زمینه های مختلف نیز وجود دارد.در چنین شرایطی  برخی مسئولان نیز فرافکنی می کنند و به جای اینکه به دنبال راه حل باشند یکدیگر را مقصر معرفی می کنند.قانون باید در این زمینه فصل الخطاب باشد. همه مسئولان باید براساس قانون عمل کنند.در چنین شرایطی است که می توان به حل مشکلات کشور امیدوار بود. امروز کشور با مشکلات مختلف داخلی و خارجی مواجه است. به همین دلیل مسئولان باید بیش از آنکه به دنبال فرافکنی و متهم کردن یکدیگر باشند با وحدت رویه عمل کنند تا این مشکلات کاهش پیدا کند. با گفتار درمانی و شعاردرمانی که مشکلات کشور حل نمی شود. مشکلات کشور نیاز به عمل درمانی دارد.امروز مهم ترین مشکلات مردم کشور مسائل اقتصادی است. در مرحله نخست باید مشکلات معیشتی مردم را به دو قسمت تقسیم کرد. بخش نخست مربوط به مشکلات خارجی است که عمدتأ نیز به واردات و صادرات باز می گردد و بخش دوم نیز به سوء مدیریت های داخل کشور ارتباط پیدا می کند.نباید همه مشکلات معیشتی را به رویکرد سیاست خارجی کشور گره زد و بلکه باید واقع بینانه به قضیه نگاه کرد. ما باید این نکته را بپذیریم که در درون کشور استعدادها و ظرفیت های زیادی وجود دارد که هنوز نتوانسته ایم به خوبی از آنها استفاده کنیم.

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار