| کد مطلب: ۱۰۶۵۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

عزای دریاها

بسیاری از علمای محیط‌شناس اعتقاد دارند که فرآیند‌های طبیعی و محیطی نیز مثل انسان‌ها دچار مرگ شده و آدمیان و محیط را عزادار می‌کنند.

عزای دریاها

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی نوشت: بروز برخی از این رخدادها ناشی از شرایط اقلیمی و رخدادهای طبیعی مثل گرمای بیش از حد محیط؛ باران‌های سیل‌آسا؛ آب شدن یخ‌های قطبی؛ خشکسالی شدید و آتش‌سوزی جنگل‌هاو... می‌باشند که علاوه بر انسان‌ها جانوران سرزمین‌های مختلف را نیز دستخوش بلایای متعدد مثل آتش‌سوزی‌ها و نزول بلاهای متعدد و مختلف می‌نمایند. 

روزی نیست که خبری در مورد بروز بلاهای مختلف در اقصی نقاط کره زمین شنیده نشود که ریشه بسیاری از این بلایا زیاده‌روی و اسراف افراد بشر نباشد. 

دست درازی به حریم طبیعت و سایر جانداران مثل آلوده سازی منابع طبیعی همچون رودخانه‌ها و دریاها و انباشتن زباله‌های انسانی در حاشیه دریاها و رودها؛ آلوده سازی منابع دریاها و اقیانوس‌ها از مواد صنعتی و زباله‌های کارخانجات از آثار شوم و نابود کننده رفتارهای ناسالم‌ انسانی می‌باشند. 

مرگ دسته‌جمعی ماهیان و پرندگان براثر تغذیه از زباله‌های مسموم کننده انسانی در محیط می‌باشند. 

تغییرات چشمگیر چرخه حیاتی که در سلول‌های بنیادی بسیاری از جانوران گردیده و می‌گردد از عوارض زیانبخش و انکارناپذیر محیط توسط ما انسان‌هاست. 

خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و رودها و کم آب شدن دریاچه‌ها و عقب رفتن آب‌های آنها تهدید جدی برای انسان‌ها در تهیه غذا و نیازهای خود موجب حسرت آدمیان گشته بیشتر و بیشتر خواهد گردید. 

عوارض و آسیب‌های زیست محیطی خشک شدن آب‌های دریاچه‌ها علاوه بر به چالش کشیدن حیات انسانی و جانوری آسیب‌های غیرقابل تصور و مرگ‌زا برای انسان و حیوان گردیده که تبعات آنها خارج از تصور و شمارش می‌باشند. 

خشک شدن دریاچه ارومیه که علاوه بر زیان‌های انسانی و محیطی برای همه ما فراهم می‌کند آثار شوم زیادی در مناطق مختلف ایجاد می‌نماید. 

غبار نمک در هوای تنفسی ارومیه و به‌طور کلی آذربایجان ایران و همسایه علاوه بر آثار شوم تنفسی بر گیاهان و درختان حتی حیات حیوانات خواهند گذاشت. 

مکران و اطراف هامون و بختگان و به‌طورکلی سیستان و بلوچستان مردم و محیط زیست آن دیارها را به جهنمی غبار آلود تبدیل می‌نماید که فقر افسارگسیخته و غبارهای محیطی که روز را بر‌شب تاریک تبدیل می‌نمایند. 

به‌رغم وعده‌های دولتمردان و مدیران ارشد کشورهای حاشیه خزر؛ که اکثریت آنها جنبه و مصرف داخلی دارند کاهش آب خزر بر اثر انسداد ورودی‌ها وکاهش آب‌های رودخانه ورودی مثل ولگا و اولگا و بهره‌برداری‌های خارج از برنامه و تبخیر بیش از استاندارد امروز با کاهش وحشتناک آب‌های خزری روبه‌رو شدیم. خزر که امروز رزق پنج کشور و ملت حاشیه را تامین می‌نماید. 

آب‌های هامون و جازموریان که بعد از خشک شدن منطقه را تبدیل به بیابان‌های خشک و نمکزار نموده و می‌نماید حالا به تابلوی غم افزا در مقابل چشمان حیرت زده ساکنان تبدیل شده‌اند. 

روسیه که مشغول جنگ با اوکراین است کاری با بقیه مردم ندارد. دولت باکو مشغول چاق سلامتی با دولت صهیونیزم شده و مخارجش را به‌ صورت باج از کشور‌های عرب می‌گیرد. می‌ماند ایران که تنها و بی‌حمایت سینه در مقابل اوباش صهیونیزم سپرکرده وقهرمانانه ایستاده است. وکسی نیست به مردم بلاتکلیف منطقه راه سلامت را نشان داده و مردم را به حرکت دربیاورد...

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار