| کد مطلب: ۱۰۶۵۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

بررسی آراء، نظرات و سیاست‌ورزی پیشکسوت انقلاب در سال‌های اخیر

بهزاد نبوی؛ چریکی که مخالف تفکر انقلابی است | تلاش پیر اصلاحات برای باقی ماندن اصلاح‌طلبان در صحنه

نام بهزاد نبوی چریک پیر که به‌گوش می‌رسد همه تلاش دارند با احترام از او یاد کنند. با این وجود گه‌گاه چریک پیر مصاحبه می‌کند و یا به مراسمی برای سخنرانی دعوت می‌شود، مورد پرسش‌هایی قرار می‌گیرد که پاسخ به آن سوالات دستمایه رسانه‌های ضداصلاحات می‌شود.

بهزاد نبوی؛ چریکی که مخالف تفکر انقلابی است | تلاش پیر اصلاحات برای باقی ماندن اصلاح‌طلبان در صحنه

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در میان بچه‌های تشکیلاتی آقا بهزاد  به چریک پیر مشهور است. کم پیش آمده است که حزبی بخواهد کلاس‌های تشکیلاتی را برای تازه واردها برگزار کند و از نبوی درخواست نکند که به آن‌ها آموزش دهدکه اساس تشکیلات چیست؟ و کار تشکیلاتی کدام است؟ بهزاد نبوی البته در انتخابات گذشته که ریاست جبهه اصلاحات را عهده داشت با وجود اینکه می‌دانست مشارکت در انتخابات کم خواهد بود اهل خالی کردن صحنه به نفع رقیب نبود و تلاش‌های زیادی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات انجام داد.

نبوی معتقد است یا باید انقلاب کنیم که من انقلابی؛ دیگر اصلاح‌طلب شدم و ضد هرگونه فعالیت انقلابی هستم و یا اینکه باید تحریم کنیم که این مورد در سیاست هم در معنای حذف اصلاح‌طلبان به دست خود از ساختار قدرت است و یا اینکه در انتخابات شرکت کرده و حداقل فضای کنش سیاسی را برای خود حفظ کنیم. در 1400 هرکس جز نبوی در جمع اصلاح‌طلبان چنین حرف‌هایی می‌زد چون نگاه غالب در فضای سیاسی به علت نبود کاندیدای تایید شده نگاهی نه تحریم بلکه عدم شرکت بود، به طور یقین جریان اصلاحات یک تنه در برابرش می‌ایستاد به گونه‌ای که آن فرد نمی‌توانست دیگر در عرصه سیاست کمر راست کند، اما نبوی واقعیت‌ها را گفت و کسی هم زورش به کمر خمیده نبوی نرسید. اخیرا البته بهزاد نبوی در گفت‌وگو با نشریه «نگاه نو» مطالبی را عنوان کرده که شاید جنبه گلایه داشته باشد اما برخی تلاش کردند این سخنان نبوی را به نوعی حمله او به هیات رئیسه جبهه اصلاحات و نوع نگاه آنها به مساله انتخابات خلاصه کنند.

آنچه نبوی اخیرا گفت 

 بهزاد نبوی گفته است:«من تفکر چپ روانه را قبول ندارم. خیلی از کارهایی که انجام می‌شود چپ روی است؛ چون وقتی کاری بکنیم که عاقبت آن را ندانیم چه می‌شود، همین‌طور دیمی حرکت کنیم، اسمش می‌شود چپ‌روی... این‌ها چپ نیستند، لوچ‌اند یعنی چشم‌هایشان تابه‌تا می‌بیند و نمی‌شود اسم این‌ها را چپ گذاشت.» نبوی در بخش دیگر در گفت‌وگوی خود اعلام کرد: «تصور می‌کنم برخی افراد در بدنه اصلاح‌طلبان طی یکسال گذشته، به این نتیجه رسیده‌اند که کار دارد تمام می‌شود پس بگذارید ما برای حرکت‌های بعدی خودمان را آماده کنیم و جا بازکنیم در حرکت بعدی استنباط من این بود که حالا نمی‌دانم چقدر درست است و چقدر غلط. ولی احساس می‌کنم که نگران بودند که سرشان بی‌کلاه بماند!»

بعد از این سخنان نبوی برخی رسانه‌های ضد اصلاحات کوشیدند از عبور جریان اصلاحات از بهزاد نبوی سخن گفته و از اختلافات در جبهه اصلاحات بر سر نوع حضور در عرصه انتخابات سخن بنویسند. حال اینکه سخنان بهزاد نبوی برداشت یک چریک پیر از تفکربخشی از احزاب پیشرو اصلاحات است که باور به جامعه قدرتمند دارند تا از طریق رفتارهای مدنی و چانه‌زنی به پلی برای ایجاد فهم درحاکمیت از خواسته مردم تبدیل شوند احزابی که البته هر چند ماهیت‌شان در قدرت جلوه بیشتری می‌گیرد اما نشستن بر کرسی حکمرانی را تنها راه ایجاد ثبات در سیاست و اقتصاد و روابط بین‌الملل نمی‌دانند. 

پاسخ چریک پیر به ضد اصلاحاتی‌ها

چریک پیر و عضو جبهه اصلاحات‌؛ به‌‌سادگی حاضر به عدول از نوع نگاه خود در عرصه سیاسی نیست و در هر بخش از تاریخ ایران هزینه دیدگاه‌ها خود را هم پرداخت کرده بلافاصله بعد از اینکه برخی نشریات تلاش کردند نقدهای دلسوزانه او را به مثابه اختلاف درجبهه اصلاحات بدانند طی بیانیه‌ اعلام کرده. اخیرا مصاحبه اینجانب با مجله آگاهی ‌نو با تیتر «مخالف تفکر انقلابی هستم» در کنار مباحثی در مورد جبهه اصلاحات و تحولات درون اصلاح‌طلبان موجب شبهات و سوءبرداشت‌ها و حتی سوءاستفاده‌‌هایی شده است که لازم می‌دانم چند نکته کوتاه برای رفع شبهات و سوءبرداشت‌های احتمالی بیان کنم.

1- اینجانب به تفصیل در نقد «انقلابی دیگر و ترویج خشونت و در دفاع از اعتدال و روش‌های اصلاحی» سخن گفته‌ام و نهایتا نیز بیانیه‌ ۱۵ ماده‌ای آقای خاتمی را مانیفست اصلاحات دانسته‌ام که امیدوارم این دیدگاه در فضای سیاسی کشور به‌ویژه در میان اصلاح‌طلبان مورد نقد و بررسی قرار گیرد و دیدگاه‌های مکمل و اصلاحی صاحبنظران باعث تداوم وظیفه ضروری و با ارزش گفت‌وگو و تبادل نظر میان همه دلسوزان کشور به ویژه اصلاح‌طلبان شود.

2- آنچه من بیان کرده‌ام ارتباطی با تحولات در مدیریت جبهه اصلاحات نداشته و ندارد. اینجانب به‌خاطر سن و سال و شرایط جسمانی خودم که انجام مسئولیت‌های سنگین را برایم دشوار کرده است، از چند ماه پیش از تغییرات هیأت رئیسه‌ جبهه اصلاحات، متقاضی کناره‌گیری از ریاست جبهه‌ بودم. تغییرات انجام شده در هیأت رئیسه جبهه اصلاحات نیز بر اساس مقررات و ضوابط جبهه و به‌صورت دموکراتیک صورت گرفته است و اینجانب نیز از هیچ تلاشی برای تقویت آن فروگذار نخواهم کرد.

3- به‌عنوان کسی‌که هزینه زیادی برای تاسیس نظام شایسته‌تر در کشور داده است، نقد تمایل به راه انداختن انقلابی دیگر و ترویج خشونت در میان بخشی از فعالان سیاسی و به‌ویژه جوان‌ترها در جامعه مطرح است و تبیین آن را، وظیفه‌ خود می‌دانم و این تحلیل حاصل تجربیات بیش از ۶۰ سال فعالیت‌ام در صحنه‌ سیاست کشور است و لازم می‌دانم تاکید کنم که دیدگاه مورد نقد من مصداقی در میان چهره‌های اصلی و سرشناس اصلاح‌طلب که من می‌شناسم، ندارد.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار