| کد مطلب: ۱۰۶۵۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد

خواسته‌ها برای احیای توافق

تفاهمات ایران و آمریکا به نظر وارد دوران تازه‌ای شده است، به نظر می‌رسد تهران و واشنگتن بر اساس همان تفاهم نانوشته در حال کاهش تنش هستند. البته همین که شاهد افزایش تنش‌ها نباشیم، خود نشان دهنده آن است که طرفین تمایل دارند در آینده شرایط بهتری برای مذاکرات در ارتباط با مسائل هسته‌ای را فراهم کنند از این رو باید در انتظار بود شرایط بین دو طرف بیش از گذشته آرام شود به طوری که زمینه‌های بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای ایجاد گردد.

خواسته‌ها برای احیای توافق

به گزارش آرمان ملی آنلاین، سید جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در لندن نوشت: در هر صورت ایران از مذاکره به منظور رفع تحریم‌ها استقبال کرده است و وزیر امور خارجه هر بار این مورد را در رسانه‌ها عنوان کرده و از سوی دیگر آمریکایی‌ها و بایدن تمایل دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای خود در سیاست خارجی در مصاف با جمهوری‌خواهان دستاوردی ارائه دهند.  از این جهت آینده برای رسیدن به تفاهم روشن‌تر از گذشته است و می‌توان به احیای برجام و یا هر توافق دیگر  در زمینه هسته‌ای امیدوار بود. در هر صورت به نظر می‌رسد تفاهماتی بین طرفین اتفاق افتاده که اجرای این تفاهمات در روزهای اخیر با خروج زندانیان آمریکایی از زندان قوت گرفته.

به نظر می‌آید بنا بر این بوده که تفاهمات بین طرفین در امور محدودی باشد. در این معنا که  ایران به ارزهایش در سایر کشورها دسترسی پیدا کند و در برابر  زندانیان آمریکایی در ایران  نیز به کشور خود باز گردند. این مورد از سوی وزیر خارجه ایران نیز مورد تایید قرار گرفته و ظاهرا تا زمانی که پول‌های ایران از کره جنوبی به  قطر منتقل نشود و این مورد برای ایران به اثبات نرسد، نمی‌توان توقع داشت که ایران اجازه خروج زندانیان آمریکایی را بدهد. هر چند این زندانیان در روزهای گذشته از زندان خارج شده و درمحیطی دیگر در حبس خانگی  نگهداری می‌شوند. از سوی دیگر مبالغ ایران در کره از واحد پول این کشور یعنی وون به یورو تبدیل خواهد شد. این تبدیل باعث شده مقداری از پول ایران هزینه تبادل ارز شود که در خبرها هم آمده بود حدود یک میلیارد دلار از طلب ایران  از کره کاسته شده.

از سوی دیگر باید دید انتقال این پول‌ها به قطر هزینه‌ای دارد یا خیر و آیا برای این انتقال مبلغی که ایران باید دریافت کند، از اصل پول ایران آب می‌رود یا نه. چرا که اصل تحریم برای ایران و استفاده از سیستم بانکی بین‌المللی برای تهران حذف نشده است و اگر هر پولی خارج از این سیستم جابه‌جا شود هزینه جابه‌جایی آن افزایش می‌یابد. از سوی دیگر اخیرا اعلام شده که  آمریکایی‌ها در راستای کاهش تنش بنا بر نقل از رسانه‌های غربی از ایران خواسته‌اند اقدام  به کاهش صادرات پهپاد کند؛ خواسته‌ای که به نظر فراتر از اخبار گذشته است و باید بررسی  شود که چه  امتیازی به ایران تعلق گرفته که آمریکایی‌ها خواسته بیشتری از ایران دارند؟  پاسخ به این سوال می‌تواند روند آینده توافق برای احیای برجام را شکل دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار