| کد مطلب: ۱۰۶۴۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

لزوم حاکمیت نظام تدبیر امور

گرچه طی توافق اخیری که میان ایران و آمریکا صورت گرفته و بر پایه آن 6 میلیارد دلار از دارایی‎های بلوکه شده ایران آزاد شده است، اما به نظر نمی‌رسد که این میزان بتواند دردی از مشکلات کشور دوا کند. در دوران 8 ساله دولت احمدی‌نژاد طبق گزارش‌های بانک مرکزی چیزی حدود 600 میلیارد دلار نفت خام فروختیم اما وقتی که وی دوران ریاست جمهوری‌اش تمام شد و کشور را تحویل می‌داد نرخ رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد و نرخ تورم 40 درصد بود. لذا مشکل کشور امروز فراتر از آن است که بخواهیم به آزادسازی 6 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده بپردازیم.

لزوم حاکمیت نظام تدبیر امور

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی نوشت: خود دولت اعلام کرده که روزانه بالغ بر یک میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت صادر می‌کند. بنابر این 6 میلیارد دلار که هزینه صادرات یک ماه نفت است مهم این است که سیستم حکمرانی درست شود. مشکل در نظام حکمرانی است. یعنی اگر انضباط اقتصادی می‌خواهد حکمفرما شود خود به خود که نمی‌شود بلکه به افراد مدیر و مدبر و حاکمیت نظام تدبیر  نیاز دارد. همین مجلس را نگاه کنید آیا این مجلس معدل  خواست مردم ایران است؟ امروز مسئولانی بعضا بر روی کار هستند که بعضا آنطور که باید از شایستگی‌های لازم برخوردار نیستند.

اکنون کسی مسئول مناطق آزاد شده که اساسا مخالف سرمایه گذاری خارجی بوده است. این طرز تفکر که ایران را به سمت توسعه نمی‌برد. الان برنامه هفتم در مجلس در حال بحث است اما به وضوح می‌توان دید که بندی‌هایی  از آن با توسعه مخالف است.   برخی توسعه را یک مفهوم غربی می‌دانند در حالی که توسعه یک علم است. این طرز تفکر توسعه را برنمیَ‌تابد در حالی که اساس برنامه‌های اقتصادی باید رسیدن به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد. امروز در دانشگاه‌های دنیا دپارتمانی به نام اقتصاد توسعه وجود دارد و یک علم است. اما در کشورمان مفهوم توسعه را با پیشرفت مترادف کرده‌اند.

در حالی که پیشرفت در مقابل پسرفت به کار برده می‌شود و ربطی به توسعه و تحول اقتصادی کشور ندارد. بنابر این بینشی که توسعه را بر نمی‌تابند لذا در اقتصادی مثل ایران با ظرفیت‌های بالایی که وجود دارد 5، 6 میلیارد که چیزی نیست. مهم این است که باید نظام تدبیر حاکم شود. امروز باید از قطر یاد بگیریم که به واسطه عملکردهایش در حوزه‌های مختلف قدرت اقتصادی به مراتب بیشتر از ایران دارد. باید پرسید که چرا قطر این جایگاه را پیدا کرده و یک تورنمنت بین‌المللی مثل جام جهانی را برگزار می‌کند. ما حتی بازی‌های آسیایی را نمی‌توانیم در تهران برگزار کنیم و امکانات نداریم. بنابر این  طرز تفکر ایران را عقب می‌راند .اخیرا صندوق بین‌المللی پول گزازشی در رابطه با تولید ناخالص ملی کشورها منتشر کرده که طی آن در جهان امریکا به تنهایی 25 درصد تولید ناخالص ملی دنیا را دارد.

سپس چین با 19 درصد دوم و بعد از آن ژاپن سوم، آلمان چهارم ، هند پنجم و در منطقه خاورمیانه جالب است که عربستان با بالای هزار میلیارد  اول است، سپس ترکیه با بالای هزار میلیارد قرار دارد و ایران در مقام پنجم قرار دارد. در حالی که در سالیان گذشته شرایط به مراتب بهتری داشتیم و طبق سند چشم انداز قرار است در سال 1404 نیز بهترین کشور آسیای جنوب غربی باشیم. الان نه تنها به این جایگاه نزدیک هم نشدیم بلکه بسیاری از کشورها نیز از ایران پیشی گرفتند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار