| کد مطلب: ۱۰۶۴۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تلاش‌ برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا را بررسی می‌کند

احتمال افزایش تنش در عراق و خلیج فارس؟! | رقیق کردن ذخایر اورانیوم 60 درصد چقدر صحت دارد؟

نخستین پلن از پلن‌هایی که به صورت غیررسمی به منظور کاهش تنش بین ایران و آمریکا طراحی شده بود، با خروج زندانیان آمریکایی از اوین به مرحله اجرا درآمد. پیش از این البته مذاکرات غیر رسمی بین ایران و آمریکا به منظور نزدیک کردن ابعاد خواسته‌های یکدیگر در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار شد. آمریکا پیغام داده بود که غنی‌سازی با خلوص بالا از سوی ایران می‌تواند مسیر مکانیزم ماشه را هموار کند.

 احتمال افزایش تنش در عراق و خلیج فارس؟! | رقیق کردن ذخایر اورانیوم 60 درصد چقدر صحت دارد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حال اینکه تهران با توافق با آژانس و توضیح در مورد پیدا شدن ذرات اورانیوم با خلوص بالا بدون در نظر گرفتن خواست آمریکایی‌ها به آژانس قبولاند که هیچگاه به دنبال غنی‌سازی در سطح بالا نبوده است. به نظر می‌رسد بعد از یک تفاهم اولیه بین ایران و آمریکا با پادرمیانی اعراب خلیج فارس و آمادگی طرفین برای تبادل زندانیان در آینده نزدیک باید شاهد اجرای پلن‌های دیگری باشیم با این وجود به نظر می‌رسد موانعی جدی بر سر راه کاهش تنش بین دو طرف وجود دارد. 

احتمال درگیری و افزایش تنش 

یکی از عواملی که می‌تواند از میزان کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بکاهد، احتمال درگیر شدن نیروهای  طرفدار ایران با نیروهای آمریکایی است. آمریکا در عراق و سوریه نیرو و پایگاه نظامی دارد که زیر چتر امنیتی نیروهای  مقاومت در منطقه قرار دارند. این احتمال وجود دارد که در راستای اجرای برخی سیاست‌ها در بین دوطرف تضادهایی به وجودآید که موجب درگیری بین طرفین شود. این درگیری‌ها می‌تواند سایه خود را بر کاهش تنش بین ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای انداخته و به نوعی زمینه‌های افزایش تنش را ایجاد نماید. تحرکات امنیتی طرفین به نظر پاشنه آشیل مهمی در افزایش تنش خواهد بود.

البته سطح احتمالی دیگری افزایش تنش بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس وجود دارد که این مورد می‌تواند همانند درگیری‌های احتمالی بین نیروهای طرفدار ایران و آمریکا باشد. آمریکا در بوق دمیده تا اعلام کند که به خیلج فارسی که از آن خارج نشده بود، بازگشته است و از سوی دیگر قصد دارد تفنگداران خود را  روی برخی کشتی‌های تجاری مستقر کند و ایران نیز بعضا به دلایل امنیتی و راهبردهای تلافی‌جویانه در برابر توقیف نفتکش‌هایش، سیاست‌هایی را برای بازرسی از کشتی‌های در حال عبور از خلیج فارس در نظر دارد این مورد هم می‌تواند بر کاهش تنش‌ها اثر بگذارد. 

یک خبر خوب

به نظر البته همان‌طور که دیپلمات‌های ایران اعلام کرده‌اند تهران به دنبال کاهش تنش‌است. روز گذشته خبری در ارتباط با کاهش سطح غنی سازی در ایران منتشر شد. وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشته است که ایران در هفته‌های اخیر مقدار کمی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد خود را رقیق کرده و میزان آن را هم کاهش داده است. خبری که اگر در کنارآزادی زندانیان آمریکایی از اوین و انتقال آنها به حبس خانگی و آزاد شدن منابع ایران درکره و عراق قرار گیرد، می‌تواند سویه امیدوار کننده‌ای را بر تحلیل‌های مثبت هسته‌ای بیفزاید.

گویا مسیری برای کاهش تنش و حتی بازگشت به مذاکرات طراحی شده که به هیچ وجه قرار نیست تحت برخی تحولات امنیتی در منطقه از جمله تحرکات آمریکا در خلیج فارس قرار گیرد. از این رو باید احتمال داد که در روزهای آینده اخبار دیگری در مورد پرونده هسته‌ای منتشر خواهد شد که امیدها به احیای برجام را زنده‌تر می‌کند. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت سازمان ملل در واشنگتن گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر کاهش انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده از سوی ایران را تایید نکرد اما گفت آمریکا از چنین اقداماتی برای کاهش تنش استقبال می‌کند.

این مقام ارشد کاخ سفید همچنین از پاسخ دادن به اینکه آیا تبادل زندانیان بخشی از تفاهم گسترده‌تر میان آمریکا و ایران برای کاهش تنش است، خودداری کرد اما گفت: من در این خصوص اظهار نظر نمی‌کنم زیرا ما هنوز در حال مذاکره فعال هستیم و این توافق تکمیل نشده است. آنها فقط از زندان خارج شده‌اند. این افراد هنوز از ایران خارج نشده‌اند. کربی تصریح کرد: بنابراین فکر می‌کنم هر چه جزئیات کمتری منتشر کنیم، بهتر است. مذاکرات با ایرانی‌ها در مورد اینکه چگونه می‌توانیم این آمریکایی‌ها را به خانه برگردانیم همچنان در جریان است و من فقط نمی‌خواهم در خصوص این روند اظهار نظر قطعی کنم. بنابراین ما در ارائه جزئیات محدود هستیم. 

کاهش تنش تا کی؟

به نظر می‌رسد فارغ از اینکه ممکن است تنش‌هایی در آینده بین ایران و آمریکا به وجود‌ آید که مجددا زمینه‌های بازگشت به میز مذاکرات را از بین برده و یا اینکه این زمینه‌های تنش کنترل گردد اما ظاهرا تمایلات جو بایدن برای توافق با ایران افزایش پیدا کرده است به طوری که در این راستا حتی برخی اتهامات هم گریبان او را گرفته و به نزدیک شدن به تهران محکوم شده است. از سوی دیگر البته تهران هر چند مانند آمریکا تمایلاتی به کاهش تحریم‌ها دارد اما با توجه به اینکه ممکن است در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر ترامپ در قدرت قرار گیرد، تمایل ندارد که این پرونده در طول یک سال و نیم آینده بسته شود.

چرا که ایران تضمین‌های واقعی از آمریکا می‌خواهد آن هم تضمین‌هایی که با آمدن یک رئیس‌جمهور دیگر در ایالات متحده شاهد خروج آمریکا از برجام نباشد. از این رو به نظر نباید چندان هم به احیای برجام و یا احیای توافقی جدید تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امیدوار بود مگر اینکه بایدن بخواهد از آنچه آمریکایی‌ها کنترل ایران هسته‌ای می‌دانند به عنوان یک دستاورد در برابر رقیب جمهوری‌خواه خود استفاده کند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار