| کد مطلب: ۱۰۶۴۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

تبادل زندانیان ایران و آمریکا و چند نکته

اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با توافق ایران و آمریکا در خصوص مبادله زندانیان شنیده می‌شود. ولو اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه گفته زندانی‌ها هنوز آزاد نشده‌اند. البته آنها را از زندان اوین به جای دیگری مثل یک هتل منتقل کرده‌اند که حسب اخباری که ایران منتشر می‌کند بگویند ما آماده تبادل هستیم و اینکه ایران معتقد است که این پول‌ها در اختیار خودمان است و ما آن را کنترل می‌کنیم و هر طور بخواهیم هزینه می‌کنیم.

تبادل زندانیان ایران و آمریکا و چند نکته

به گزارش آرمان ملی آنلاین، سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلیس نوشت: در حالی که طبق اخباری که آمریکایی‌ها داده‌اند هنوز توافق شکل نهایی خود را نگرفته و این پول‌ها به قطر انتقال پیدا کرده تا تحت کنترل آمریکایی‌ها صرف دارو، غذا و و اقدامات بشر دوستانه شود. راجع به تعداد هم که گفته شده 5 نفر آزاد خواهند شد ظاهرا ایران پنجمین نفر را به شکلی رها کرده که او از کشور خارج شود و صحبت 4 زندانی مطرح می‌شود.

چون ایران ابتدا معتقد به آزاد کردن 2 زندانی بود که برای اینکه گره کار بیشتر نشود رفته رفته 5زندانی افزایش یافت. همه اینها بر اساس مطالب پراکنده‌ای است که در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود، اما از سوی ایران به طور شفاف و روشن کسی نیامده این موضوع را تبیین کند یا کنفرانس خبری بگذارند و همه خبرنگاران را دعوت کنند و توضیح دهند. در نتیجه در مورد تبادل هنوز ابهاماتی وجود دارد. در حالی که حدود 2 هفته قبل خبری منتشر که ایران گفته به دادگاه بین‌المللی علیه کره جنوبی شکایت می‌کند. چرا که کره جنوبی پول‌های ایران را آزاد نکرده بود.

حال صحبت از انتقال پول‌های بلوکه شده ایران به میزان 6 میلیارد دلار از مبدأ کره جنوبی به قطر است. ضمن اینکه این رقم از ابتدا 7 میلیارد بود و معلوم نیست چه شده که صحبت 6 میلیارد هم مطرح می‌شود. لذا این مساله نیز قابل پیگیری و حل و فصبل سیاسی و حقوقی بود. لذا آنطور که گفته شده هنوز ابهاماتی خواهیم داشت. متاسفانه زمان زیادی از دست رفت در حالی که اگر واقعا اجازه داده بودند که در زمان آقای دکتر ظریف و آقای دکتر عراقچی توافق عملیاتی می‌شد همان موقع نیز این 7 میلیارد بدون هیچ قید و شرطی به دست ایران می‌رسید و آن زندانی‌ها نیز آزاد شده بودند و منافع این 7 میلیارد نیز در این 2 سال و اندی نصیب ایران می‌شد.

از سوی دیگر اینکه گفته شده این توافق میان ایران و آمریکا هیچ ارتباطی به برجام و احیای آن توافق ندارد کاملا درست است. برای اینکه توافقات برجامی همان بود که در زمان آقای روحانی ادامه توافق 2015 را اجرایی می‌کرد و بعد از خروج ترامپ و در اوایل دولت بایدن در حال رسیدن به توافقاتی بودند که برخی نگذاشتند این داستان شکل بگیرد و حالا پس از گذشت مدت زمان زیاد قصه و شرایط تغییر کرده و اروپایی‌ها در این مدت به شکلی با ایران دچار تعرض شدند و خود آمریکایی‌ها نیز به زمان انتخاباتشان نزدیک شده‌اند و نمی‌خواهند که تحت فشار لابی اسرائیل(آیپک) قرار بگیرند و انتخابات را از دست بدهند.

لذا وضعیت و شرایط عوض شده و موقعیت  اقتصادی ایران هم در این 2 سال  سحت‌تر شده و  نارضایت مردم به خاطر وضعیت نابسامان  اقتصادی افزایش پیدا کرده است. گرانی افسار گسیخته همه چیز بر نارضایتی مردم افزوده و مجموعه شرایط بیرونی و داخلی باعث شده تا همسایگان ایران از افغانستان تا آذربایجان، ترکیه، عراق و اعراب حوزه خلیج فارس هرکدام به شکلی بازی را علیه ایران شروع کنند. مثلا کویت و عربستان مدعی میدان گازی آرش شدند، افغانستان سر آب هیرمند بازی در می‌آورد، آذربایجان و ترکیه نیز به شکل‌های دیگر علیه ایران بازی می‌کنند.

این وضعیت‌ها شرایط ایران را برای برجام سخت‌تر کرده و آمریکا هم از آن طرف اعلام می‌کند که آمادگی بازگشت به برجام ندارد و مساله مذاکره با آمریکا نیز نشان داده تاکنون عملا پیشرفتی حاصل نکرده و بی‌نتیجه بوده است. حال طرفین به یک توافق موقتی رسیده‌اند که ایران اجازه پیدا کند نفت بیشتری بفروشد برخی تحریم‌ها برداشته شود، اما آنطور که اشاره شد که هنوز داستان در حد یک انتقال 6 میلیار دلاری است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار