| کد مطلب: ۱۰۶۴۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

در این شهر جایی برای پارک خودرو نیست | ساخت پارکینگ برای شهرداری سودآور نیست!

تهران یک و نیم میلیون جای پارک کم دارد؛ این را یکی از اعضای فعلی شورای شهر تهران گفته با این ضمیمه که هر تهرانی اتومبیل سوار تقریبا 20 دقیقه را برای پیدا کردن جای پارک دور می زند و البته این در شرایط عادی رفت و آمدی و ترافیک است و حتما در اوقاتی مثل شب عید و مناسبات و مراسم و غیره این 20 دقیقه بیشتر هم خواهد شد.

در این شهر جایی برای پارک خودرو نیست | ساخت پارکینگ برای شهرداری سودآور نیست!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، محمد آقامیری از کمبود مجتمع های پارکینگی هم یاد کرده و گفته پایتخت نشین ها در هر یک کیلومتر مربع نیاز به ۱۰ مجتمع پارکینگی با ظرفیت ۳۰۰ واحد پارکینگ دارند؛ اما در حال حاضر، در هر یک کیلومترمربع تنها سه مجتمع پارکینگی وجود دارد، یعنی در هر کیلومترمربع در تهران هفت مجتمع پارکینگی کم داریم. آقامیری همچنینی به این نکته اشاره کرده که این کمبودهای جای پارک منجر به افزایش ترافیک و متعاقب آن آلودگی هوا خواهد شد.

سیاست تجمیع امکانات و ارتباطات در شهر تهران و محروم ماندن سایر شهر ها و استان ها، خواسته یا ناخواسته پای شهروندان بسیاری را به ویژه برای پیدا کردن کار، به پایتخت باز کرد. از سوی دیگر افزایش بی رویه ساخت و ساز، بدون در نظر گرفتن ظرفیت این شهر (شهری که گویا دور تا دورش را حصار کشی کرده اند و دیگر از کوچه باغ های خوش آب و هواش خبری نیست)، نفس پایتخت را برید تا تصویر همه روزه ی آن، ترافیک باشد و آلودگی هوا و دستان رانندگانی که از روی بوق برداشته نمی شود؛‌برای پیدا کردن جای پارک.

اگر شما هم یکی از آن میلیون ها پایتخت نشینی باشید که ساعت ها در خیابان ها برای پیدا کردن جای پارک دور می زنید، ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که چرا در کنار این ساخت و سازها بی رویه که حتما سود آن در جیب سازندگین فرود خواهد آمد، پارکینک هم ساخته نمی شود؟ هزینه ساخت پارکینگ را چه کسی باید پرداخت کند و آیا از عواید ساخت و سازها و شهرفروشی هایی که صورت می گیرد، چیزی برای ساختن پارکینگ باقی نمی ماند؟

اگر به محلات مختلف شهر تهران سری زده باشید حتما با این معضل ترافیک شدید و کمبود و اصلا نبود جای پارک در برخی مناطق مواجه شده اید؛ مناطقی که اتفاقا نامشان با برخی چهره ها و اشخاص به واسطه محل کارشان، گره خورده؛‌ترافیک شدیدی دارند اما فکری به حال جاب پارکشان نشده و نمی شود؛ فقط زندگی شهروندانی که در ان مناطق گرفتار شده اند روز به روز برای پیدا کردن جای پارک، بیشتر هدر می رود.

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در پنجمین دوره آن یعنی دوره گذشته است. این سوال ها را از او می پرسیم که چرا این قدر جای پارک در تهران کم و به یک معضل شهری بدل شده؟ اینکه نبود جای پارک به گفته آقامیری،  تا چه حد بر ترافیک و آلودگی هوا و محیط زیست شهر تاثیر دارد و الوین اقدام برای رفع این مشکلات چیست؟

به زیرساخت ها توجه نکردید

توسعه شهر تهران، موزون و متعادل نبوده به این معنا که توسعه یک شهر باید در ابعاد مختلف رخ دهد و متناسب با ظرفیت هایی که شهردارد این توسعه انجام بگیرد؛ ‌این گفته زهرا صدراعظم نوری است؛ او نخستین شهردار زن در کشور و در  منطقه ۷ تهران بوده، معتقد است که «هر شهر ظرفیت هایی از لحاظ نیروی انسانی، فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و سایر فعالیت ها وجود دارد؛ از آنجایی که توسعه شهر تهران بیشتر جنبه فیزیکی داشته و ساخت و ساز بوده و به زیرساخت ها توجه نشده امروز با این معضل مواجه هستیم که در مناطقی که اصلا شرایط لازم را ندارد، ساخت برج های بلند و مرتفع انجام می شود و زیرساخت های لازم برای آن برج ها تدارک داده نشده یا به عبارتی مجتمع های بزرگ تجاری، مال هایی که در سطح شهر هستند، و مجتمع های بزرگ اداری و مسکونی به صورت بیش از اندازه و خارج از رویه و استاندارد در حال توسعه هستند به این دلیل که منابع اداره شهر از این طریق تامین می شود.»

این عضو پیشین شورای شهر تهران ادامه می دهد: «مادامی که منابع وابسته به این ساخت و ساز بی رویه و غیر استاندارد باشد بدون اینکه توجهی شود که بعدها چه مشکلاتی برای شهر و شهروندان ایجاد می شود، بارگذاری ادامه خواهد داشت و  خرده مشکلات و ابرمشکلات شهر هم ادامه دار خواهند بود و به گره بازنکردنی محکم تری بدل خواهند شد؛ حالا در برخی مناطق که با ساخت و ساز درآمد بیشتری به دست می آید، بارگذاری و ساخت و ساز بیشتر انجام می شود و در برخی مناطق کمتر.»

ساخت و سازهای بی رویه در مناطق شمالی و مرکزی تهران 

به گفته صدراعظم نوری: «ما شاهد این هستیم که در مناطق شمالی و مناطق مرکزی، این ساخت و سازها به خصوص ساخت و سازهای تجاری و اداری صورت گرفته و طبیعی است با هر متر بنای تجاری، متقاضیان خرید آن محصول و کالا و فعالیت هم به سمت آن حرکت خواهند کرد و آمدن یک شهروند برای گرفتن خدمات یعنی استفاده از خودرو یا نوعی وسیله نقلیه برای رسیدن به مقصد و همان طور که گفتم اگر زیرساخت های لازم انجام نشود یعنی وسایل حمل و نقل عمومی به میزان لازم و کافی برای دسترسی شهروندان وجود نداشته باشد و اگر پارکینگ های کافی هم وجود نداشته باشد، معضلی بزرگ به وجود می آید که شهر را بند خواهد آورد.»

بلندمدت نگاه کنید؛ به آینده تهران فکر کنید

به گفته این کارشناس مسائل شهری «باید بلند مدت تر نگاه کرد. باید به آینده تهران فکر کرد. باید از مسئولین پرسید که مگر این شهر چقدر ظرفیت دارد و مگر می شود در این شهر بدون برنامه ریزی بارگذاری کرد و ظرفیت شهر چه قدر می تواند این حجم زیاد ساخت و ساز را تحمل کند؛ ساخت و سازی که به هر حال تاثیرات محیط زیستی خود را بر شهر خواهد داشت هم از بعد آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی صوتی و هم از لحاظ تامین منابعی مثل منابع آب.» او بر این نکته تاکید می کند که «این نوع ساخت و سازهای گسترده حتما مشکلات تامین منابع آبی را هم به همراه خواهد داشت.»

اما همانطور که در این گفتگو ذکر شد، ‌پارکینک برای شهر تهران، به اندازه نیازش تامین نیست؛ صدراعظم نوری دلیلش را این می داند که «اگر یک واحد مسکونی بود یا اگر یک واحد تجاری یا اداری بود به نسبت آن یک واحد، نیاز به پارکینگ داشت و امروز آن یک واحد تبدیل شده به بیست واحد؛ به 50 واحد و متناسب با آن افزایش واحد، یا پارکینگ هایش تامین نشده و یا اینکه چون نوع فعالیت، مخاطب بیشتری را به همراه دارد، بر اساس نیاز مخاطبین و مشتری ها، پارکینگ های لازم تامین نشده؛‌ طبیعی است که مشکلاتی هم به دنبال خواهد داشت.»

کمبود بودجه دارند که پارکینگ نمی سازند؟

از این عضو پیشین شورای شهر تهران، می پرسیم که چرا ساختن پارکینگ با این کندی و به تعداد کم صورت می گیرد و آیا مشکل خاصی در ساخت پارکینگ وجود دراد؟ او می گوید: «هرچقدر که فعالیت ها شکل جدیدی پیدا می کند و تغییراتی ایجاد می شود، نیازها هم بیشتر می شود؛ ساخت یک مجتمع تجاری یا اداری یا حتی فرض کنید یک بیمارستان اگر در یک جای مناسبی ساخته نشود نیازها را تامین نمی کند»

او ادامه می دهد که «اگر زیرساخت ها فراهم نشود، اگر به اندازه خود ساخت و سازی که انجام گرفته پارکینگ تامین نشود، دسترسی های مناسب نباشد و امکان پارک عمومی وجود نداشته باشد، هر مراجعه کننده خود معضلی برای سایر شهروندان، سکنه و کارکنان منطقه ایجاد می کند. حال در برخی از نقاط به دلیل نبود زمین یا مسائلی که وجود دارد امکان اینکه بتوانند پارکینگ بسازند یا در سطح، پارکینگ بسازند وجود ندارد یا حتی ساخت پارکینگ طبقاتی هم به دلیل کمبود جا شاید امکان ساخت نداشته باشد و در اینجا باید پارکینگ های مکانیزه ساخته شود و از انواع روش ها استفاده کرد تا نیاز مخاطب را تامین کند.»

پارکینگ سودآور نیست

صدراعظم نوری در نهایت اظهار تاسف می کند که کمتر از ساخت پارکینگ استقبال می شود و شاید به آن اندازه که یک مجموعه اداری تجاری یا مسکونی می تواند درآمد ایجاد کند و سود کافی داشته باشد، یک مجموعه پارکینگ شاید نتواند آن درآمد را برای فرد سرمایه گذار ایجاد کند؛ طبیعی است که از این کار استقبال نشود اما زمانی که شهرداری و شهرداری ها مجوز ساخت و ساز می دهند باید تمام پارکینگ های لازم تامین شود و اگر آن شرایط را ندارند، میزان بارگذاری کاهش پیدا کند.»

این عضو پیشین شورای شهر تهران معتقد است که «خود مدیران شهری باید در نقاط مختلف شهر فضای لازم و کافی را شناسایی کرده و سرمایه گذار را تشویق کنند یا خودشان سرمایه گذاری کرده یا با بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ مشارکت کنند که بتوانند نیاز شهر را تامین کنند.»

به خبر اول برمی گردیم و شما که شاید همین الان که در حال شنیدن یا مطالعه این مطلب هستید،‌ در حال پیدا کردن جای پارک هم باشید؛ به نظر باید یا بیشتر و کمی طولانی تر از بیست دقیقه دور بزنید یا همین جا پارک کنید و عطای اتومبیل شخصی سوار شدن را به لقایش ببخشید...

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار