| کد مطلب: ۱۰۶۴۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد

وضعیت بحرانی پله برقی‌های تهران | معضلی که انتقاد تند عضو شورای شهر را هم در پی داشت

شاید تعجب کنید اما بحث خرابی پله برقی‌ها در پایتخت در ماه‌های اخیر بدل به یکی از معضلات شهری شده. تعجب‌آور بودن مساله آنجایی‌ست که این شهر گرفتار مشکلات بسیاری است. همین دو روز پیش بود که چند ساختمان ناایمن و غیر مجاز در منطقه 19 هنگام تخریب بر سر پرسنل شهرداری و نیروهای پلیس آوار شد و متاسفانه فاجعه‌ای دیگر به بار آورد.

وضعیت بحرانی پله برقی‌های تهران | معضلی که انتقاد تند عضو شورای شهر را هم در پی داشت

به گزارش آرمان ملی آنلاین، بحث پله برقی‌ها و مساله تعمیرات و نگهداری آن‌ها هم به پیگیری و نظارت نیاز دارد تا خراب نشوند و این خرابی نه تنها مردم را برای بالا رفتن از پله در مترو و یا معابر و خیابان‌ها دچار مشکل نکند که به آن‌ها آسیب نزند. بیست و چهارم خرداد بود که یکی از پله برقی‌های ایستگاه شهید بهشتی خراب شد و به اصطلاح سقوط کرد و 18 نفر مصدوم شدند. چند روز بعد هم خبر رسید که پله برقی ایستگاه متروی امام خمینی(ره) تهران سقوط کرده و 4 نفر مصدوم شده‌اند. مسئولان در سقوط اول گفتند که روغن کاری انجام نشده و سقوط دوم بعد از روغن کاری اتفاق افتاد. 

اما آنچه مساله پله برقی‌های پایتخت را به یک مساله اساسی تبدیل کرد، قطع دست یک دختر 9 ساله در یکی از پله برقی‌های شهر تهران واقع در خیابان تختی، خیابان بیست‌ودوم بود. این اتفاق شب جمعه‌ای که گذشت رخ داد. آتش نشانی توضیح داد که «دختر بچه ۹ ساله در آغوش مادر بود و قسمت قطع شده در پله‌برقی گیر کرده بود که عوامل آتش‌نشانی در مدت کوتاهی با ایجاد یک فاصله قطعه جدا شده بدن را به مراکز درمانی اعزام کردند.» هرچند در گزارش‌های اولیه و اظهارات اعضای شورای شهر تهران، این حادثه به سهل‌انگاری کودک و مادرش نسبت داده شد اما بعدا اعلام شد که پرونده قضائی برای این موضوع تشکیل شده و دادستان تهران گفت: در رابطه با قطع عضو یک کودک ۹ساله در پله برقی خیابان تختی، پرونده قضائی در دادسرای تهران تشکیل شده است. علی صالحی با بیان اینکه تحقیقات مقدماتی قضائی درباره بررسی موضوع و علت وقوع حادثه انجام شده، گفت که اطلاعات تکمیلی در رابطه با این پرونده به سمع و نظر شهروندان خواهد رسید. 

اما روز گذشته، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم به تقصیر و کوتاهی مسئولان هم اشاره کرده و با بیان اینکه پله‌برقی نباید قتلگاه شهروندان باشد، گفته باید ایمنی پله‌برقی‌ها را بالا ببریم تا مردم با خیال آسوده از آن استفاده کنند. جعفر تشکری هاشمی همچنین گفته شهرداری حتما باید از خانواده کودک آسیب‌دیده دلجویی کند. تشکری هاشمی به ایلنا گفته: «این رویکرد نادرستی است که بعد از وقوع هر حادثه، مدیریت شهری خود مردم را مقصر جلوه بدهد. پله‌برقی برای راحتی مردم در خیابان نصب می‌شود و قرار نیست این پله‌ها (محل صدمه و قتلگاه) برای شهروندان باشد، بنابراین اگر یک پله نقص دارد یا آسیب‌پذیر است، باید مشکل آن را برطرف کنند تا مردم بتوانند با ایمنی و امنیت در پله‌برقی‌ها تردد کنند.»

اما نکته‌ای که نمی‌توان از آن گذشت پیشنهاد یکی دیگر از اعضا بعد از اتفاقی که برای دختر 9 ساله افتاد، برای جمع‌آوری پله برقی‌ها بود! محمد آقامیری گفت «بهتر است در قالب یک دو فوریت شهرداری را ملزم کنیم که در یک بازه شش ماه تا یکسال پله برقی‌های مکانیزه را جمع‌آوری و به جای آن رمپ یا انواع دیگر پله برقی‌هایی که معلولان هم بتوانند از آن استفاده کنند، بیاوریم.»

با مجید فراهانی، عضو پیشین شورای شهر تهران در خصوص وضعیت پله‌برقی‌ها، اینکه چرا به یک مسأله در شهر بدل شده و وظایف دستگاه‌ها در قبال این وسایل عمومی در سطح شهر تهران که به ضرورتی اجتناب ناپذیر برای استفاده شهروندان تبدیل شده‌اند، صحبت کردیم. 

پاسکاری سازمان کنترل ترافیک و سازمان زیباسازی

مجید فراهانی، عضو پیشین شورای شهر تهران می‌گوید «خرابی پله برقی‌های سطح شهر تهران که نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد، بارها گزارش شده. نرخ رفت و آمد در اماکنی مثل میدان هفت تیر، روبه‌روی مسجد الجواد(ع) یا روبه‌روی داروخانه سیزده آبان که خیلی‌ها تردد دارند و لاجرم باید از پله برقی‌ها استفاده کنند، بالاست و طبیعی است که پله برقی‌ها که مدام از آنها استفاده می‌شود خراب شوند و اگر نگهداری، تعمیرات نداشته باشد و به شکل دوره‌ای سرکشی نشود و به مشکلاتشان رسیدگی نشود کلا از کار می‌افتند.»

به گفته این استاد دانشگاه، «ما یک مشکل جدی در این بحث داشتیم و باید شهرداری این کار را جزو وظایفش قرار می‌داد منتها چون این کار هزینه‌زاست، سازمان کنترل ترافیک از یک طرف و سازمان زیباسازی از طرف دیگر، با هم پاسکاری می‌کردند؛ در یک مقطعی هم چون سازمان زیباسازی از بخش تبلیغات پل‌ها درآمد دارد و بنا بود که از محل درآمدهایی که دارد از همان محل پل‌ها برای تعمیرات و نگهداری اقدام کند.»

فراهانی ادامه می‌دهد که «سازمان زیباسازی درآمدها را داشته اما کار خود را به خوبی انجام نمی‌داده؛ از طرف دیگر رفع نقص این پله برقی‌ها را غالبا از سوی سازمان کنترل ترافیک انجام می‌داده و در این میان، تعدد وظایف به وجود می‌آمد.»

این عضو پیشین شورای شهر تهران اشاره می‌کند که «وقتی در حاشیه جلسه هیات وزیران از شهردار تهران در خصوص این مساله سوال شد، او  گفت چنین چیزی وجود ندارد و به خبرنگار گفت دستت را می‌گیرم برویم ببینیم کجا چنین مساله‌ای وجود دارد.»

ناهماهنگی در  شهرداری

به گفته فراهانی «ما در این زمینه هم ضعف مدیریت و هم ضعف اجرا داشته‌ایم یعنی هم بودجه اختصاص داده نمی‌شد و هم تعدد وظایف و تناقض در وظایف داشتیم و کار پیگیری نمی‌شد و عملا دود آن به چشم مردم می‌رفت؛ اتفاق ناگواری که اخیرا رخ داد و باعث آسیب جدی به یک کودک شد و قلب همه ما را آزرد ثمره این ناهماهنگی و بی‌مدیریتی بود و منتها از آن عجیب‌تر پیشنهاد جمع‌آوری پله‌های برقی از سطح شهر بود؛ پله‌هایی که استفاده آن نه تنها برای همه اقشار که برای افراد سالمند، زنان باردار، کودکان و افرادی که مشکل جسمی حرکتی دارند ضروری است.»

عضو پیشین شورای شهر تهران یادآوری می‌کند که «این عضو محترم شورای ششم به جای اینکه تذکر بدهند در خصوص تعمیر و نگهداری پل‌ها و پیگیری کنند، راه حل ساده‌تر را انتخاب کردند تا به روش دیگری صورت مساله را پاک کنند و آن جمع‌آوری کل پله برقی‌ها از سطح شهر بوده که مشکلات جدی را برای بسیاری از اقشار ایجاد خواهد کرد.»

فراهانی بار دیگر به مورد استفاده ضروری پله برقی‌ها برای مردم اشاره می‌کند و می‌گوید که این پله برقی‌ها نباید جمع‌آوری که باید گسترش بیشتری پیدا کنند و از طرف دیگر شهرداری موظف بشود که از محل درآمد تبلیغات برای تعمیرات مستمر آن استفاده کند. 

علم نگهداری و تعمیرات نداریم

این استاد دانشگاه و عضو پیشین شورای شهر تهران می‌گوید که «نگهداری و تعمیرات، دانش و علم است که به بررسی و سرکشی دوره‌ای و برنامه‌ریزی نیاز دارد وقتی این برنامه‌ریزی انجام نشود و پیگیری و مدیریت نشود ما شاهد وضعیتی خواهیم بود که بیش از دو سوم پله برقی‌های سطح شهر تهران کار نکنند!»

از آقای فراهانی می‌پرسیم که با این اوصاف توصیه شما چیست و آیا نباید تا اطلاع ثانوی از پله برقی استفاده کنیم؟ او می‌گوید که مردم مطالبه‌گری کنند و نماینده‌های شورای شهر  که  وکیل مردم هستند این مطالبه را پیگیری کرده و شهرداری را موظف کنند که برگردد به ریل نگهداری و تعمیرات منظم پله‌های برقی. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار