| کد مطلب: ۱۰۶۳۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

سیاست منطقه‌ای واشنگتن

چند ناو هواپیمابر و چندین هواپیمای پیشرفته آمریکایی از چندی پیش به سمت خلیج‌فارس در حال حرکت هستند و تلویحا علت اعزام این ناوها مقابله با برخی رفتارهای ایران اعلام شده است. نگاهی به عمق اختلافات ایران و آمریکا و برخی چالش‌هایی که اخیرا در توقیف کشتی‌های نفتی به وجود آمده نشان می‌دهد سطحی از تنش در بین تهران و واشنگتن در حال افزایش است.

سیاست منطقه‌ای واشنگتن

به گزارش آرمان ملی آنلاین، سیدجلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن، نوشت: هرچند هر دو کشور در توافق نانوشته در تلاش هستند در عرصه هسته‌ای  اختلافات را کاهش داده و زمینه را برای احیای برجام فراهم کنند. از سوی دیگر به نظر باید نگاهی به خروج نظامی آمریکایی‌ها از کشورهای اطراف ایران انداخت. آمریکایی‌ها در طول‌سال‌های اخیر از افغانستان خارج شدند، از میزان نیروهای خود در عراق کاسته‌اند.

البته به بهانه مبارزه با داعش البته تحت یک ائتلاف مقداری حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دادند. کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه با توجه به حضور سرزده و اقتصادی چین در خاورمیانه و عقد قرارداد با عربستان و کشورهای عربی و تلاش چین برای بهبود رابطه  ایران و عربستان باعث شده که آمریکایی‌ها مجددا به فکر حضور در منطقه البته به صورت محدود بیفتند. چرا که از قرار معلوم واشنگتن قصد داشت به منظور تمرکز بر روی چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور و عدم حمله چین به تایوان از خاورمیانه خارج شده و  سیاست‌های خود را معطوف به کنترل چین کند اما چینی‌ها سناریوی بهتری را در نظر داشتند و در برابر این سیاست آمریکا تلاش کردند در حیاط خلوت آمریکایی‌ها حضور به عمل رسانند و اهرم آنها نه سلاح و جنگ بلکه قراردادهای اقتصادی است که می‌تواند هم برای حضور نظامی و هم برای حضور اقتصادی آمریکا در منطقه خصوصا در کشورهای عربی مزاحمت ایجاد کند.

حال به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در ظاهر به علت مقابله با رفتار تهران قصد دارند در منطقه حضور نظامی خود را تقویت کنند اما به نظر می‌رسد با توجه به حضور یکباره و افزایش قدرت اقتصادی چین در منطقه، آمریکایی‌ها در این سناریو خود تغییراتی ایجاد کرده و مجددا به منطقه بازگشته‌اند و به نظر می‌رسد هدف از بازگشت نظامی آنها به منطقه  کنترل و زیر نظر قرار دادن چین است چرا که نفوذ بیش از گذشته چین در منطقه را عملا در برابر خود ارزیابی می‌کنند.

البته باید حضور نظامی آمریکا را از منظر واشنگتن بازدارنده دانست. در آن معنا که با حضور خود در منطقه اعلام می‌کنند اولا منطقه را ترک نکرده‌اند و در ثانی برای حفظ امنیت اسرائیل هم در تلاشند اما اینکه تحلیل شود که آمریکایی‌ها به دنبال حرکت نظامی جدی در منطقه هستند، بیراه است. از سوی دیگر حضور منطقه‌ای آمریکا را می‌توان به مساله اوکراین و روسیه هم تعمیم داد در این معنا  که اگر روسیه به دنبال آن است که تحرکات جدی‌تری  علیه اوکراین ایجاد کند، به محل مناقشه نزدیک باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار