| کد مطلب: ۱۰۶۳۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

علت حضور نظامی واشنگتن در خلیج فارس

ایالات متحده آمریکا به رغم اینکه در سال‌های اخیر کوشیده است نشان دهد که برای خاورمیانه عملا اولویتی قائل نیست و چین را به منظور کنترل رشد اقتصادی‌‌اش در نظر دارد و از حضور نظامی خود در منطقه تا حدودی هم کوتاه آمده اما اخیرا در تلاش است که به بهانه‌های مختلف از جمله در نظر گرفتن تحرکات ایران به منطقه و خصوصا آبراه بین‌المللی خلیج فارس بازگردد.

علت حضور نظامی واشنگتن در خلیج فارس

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب نوشت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها  ایران را بهانه قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند به این بهانه به اهداف دیگر خود دست یابند. اعزام ناوهای جنگی  آمریکایی به خلیج ‌فارس سابقه طولانی دارد. هرگاه آمریکا احساس کرد قدرت ایران در خلیج‌فارس افزایش پیدا کرده تلاش نمود که بر حضور خود در منطقه و خصوصا خلیج فارس بیفزاید. آمریکایی‌ها همواره تلاش کردند  نوعی حضور نظامی دراین آبراه مهم و استراتژیک داشته باشند.

اخیرا با توجه به اینکه از سوی پادشاهی عمان، عربستان و امارات پیام‌هایی به ایران ارسال شده است تا  هر چهار کشور اقدام به راه‌اندازی یک نیروی مشترک دریایی برای حفظ امنیت خلیج فارس کنند، لذا آمریکایی‌ها  با این تصمیم  احساس نگرانی کردند چرا که احتمال می‌دهند که ممکن است امنیت خلیج فارس با محوریت ایران و کشورهای این حوزه برقرار شود و در این صورت آنها نمی‌توانند در این آبراه حضور  تصمیم‌ساز داشته باشند. از این رو تصمیم گرفته‌اند به حضور مجدد خود به گونه‌ای عمل کنند که به کشورهای منطقه بقبولانند که آنها قصد دارند در این آبراه حضور داشته باشند. بومی سازی امنیت خلیج فارس باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده چرا که آنها حضور نظامی اندکی در حال حاضر در غرب آسیا دارند.

از این رو در تلاشند آخرین حضور خود در منطقه و خصوصا خلیج فارس را حفظ کنند این در حالی است که حضور ناوهای آنها در منطقه عملا تهدیدی برای  کشورهای منطقه تلقی می‌شود . اخیرا ایران کشتی‌های مشکوک  را در آبراه خلیج‌فارس مورد بازرسی قرار داده و به این بهانه آمریکایی‌ها در حال ورود به خلیج فارس هستند. در حال حاضر آمریکایی‌ها  در پروژه دیگری کویت و عربستان را در حوزه منابع زیر بستر دریا و در ارتباط با میدان گازی آرش تحت فشار قرار دادند تا به این بهانه بتوانند برای حضور منطقه‌ای خود دلایلی داشته باشند.

این موارد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند در جنوب و شمال خلیج فارس همگرایی ایجاد شود و تلاش می‌کنند همگرایی که بین ایران و کشورهای عرب منطقه به وجود آمده را بر هم بزنند. آمریکایی‌ها در پروژه دیگر تلاش دارند که طالبان را تحریک کنند تا حقابه ایران از هیرمند را کاهش دهند. تمام این اقدامات سلسله عملیات‌های تحریک آمیزی است که آمریکا علیه ایران مانند یک پازل در نظر دارد به همین علت اعزام ناوهای جنگی آمریکا به خلیج فارس نوعی نقض قوانین بین‌المللی  و دریانوردی است و آمریکا هیچ دلیلی برای حضور در منطقه خلیج فارس ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار