| کد مطلب: ۱۰۶۲۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد

دلواپسان نگران از بازگشت لاریجانی به بهارستان | این بار پای آذری جهرمی را وسط کشیدند

علی لاریجانی مهره مهمی در معادلات سیاسی کشور است؛ مرد اهل قم که در خانواده سیاسی رشد کرد و به جایگاه‌هایی مانند مشاور رهبری، ریاست مجلس، دبیری شورای عالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و... رسید. زندگی علی لاریجانی را باید به دو برهه تقسیم کرد: قبل و بعد انتخابات ریاست جمهوری 1400. او سا‌ل‌ها در کسوت یک اصولگرا ظاهرا می‌شد و گرایشی به سمت رقیب سیاسی نداشت اما شرایط به نحوی پیش رفت که برخی در اردوگاه اصولگرایی بیش از رقیب سیاسی سنتی یعنی اصلاح‌طلبان در مقابل لاریجانی ایستادند و علیه او موضع گرفتند حتی در سال 91 که برای سخنرانی به قم رفت به سمت او مهر پرتاب کردند.

دلواپسان نگران از بازگشت لاریجانی به بهارستان | این بار پای آذری جهرمی را وسط کشیدند

به گزارش آرمان ملی آنلاین این جریان که بعدها تحت عنوان جبهه پایداری فعالیت کرد، از تلاشی برای تخریب لاریجانی فروگذار نبود. در این مقطع بود که لاریجانی در مسیری جدا از دلواپسان اصولگرا حرکت کرد و رویکرد و مواضعش سبب توجه میانه‌رو‌ها و برخی اصلاح‌طلبان به او شد به نحوی که برخی طیف‌های جریان اصلاحات در نظر داشتند در انتخابات ریاست جمهوری 1400 در صورت ردصلاحیت کاندیداهای این جریان به حمایت از لاریجانی بپردازند اما اعلام ردصلاحیت او شرایط جدیدی را پدید آورد که می‌توان از آن به‌عنوان فصل جدید فعالیت سیاسی او یاد کرد.

لاریجانی دیگر آن فعال سیاسی اصولگرا نبود که در لیست‌های انتخاباتی قرار گیرد بلکه در جایگاه فراتر قرار داشت البته هیچگاه به صراحت اعلام نکرد از کاندیداتوری در انتخابات‌ مختلف خودداری خواهد کرد.  علی لاریجانی در قامت یکی از بزرگان تصمیم‌ساز حضور یافت  و زمانی‌که برخی بر لزوم تشکیل شورای میانه‌روها تاکید کردند، علی لاریجانی را در کنار سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی، سیدحسن خمینی، علی‌اکبر ناط‌ق‌نوری قرار دادند.  آنطور که تحلیل می‌شود، هدف اصلی این شورا ایجاد فضای اعتدالی درانتخابات و نتایج آن است. برخی از این جایگاه ناراضی هستند و با انتشار شایعاتی سعی در تخریب چهره لاریجانی دارند. مانند «تسنیم» که نوشته بود: «بنا بر اخبار رسیده، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ازجمله افرادی است که خود را برای رقابت‌های انتخاباتی آماده کرده و قرار است با ارائه لیستی در این انتخابات شرکت کند. چند تن از نزدیکان علی لاریجانی در گفت‌وگوهایی که با خبرنگار این خبرگزاری داشتند این موضوع را تایید کرده‌اند. علی لاریجانی از جمله سیاسیونی است که پیش از این با 12 سال ریاست برمجلس شورای اسلامی (از سال 1387 تا 1399) در این خصوص رکورددار است.»

آنها توانستند با این خبر مدتی فضای سیاسی را تحت‌تاثیر قرار دهند. از سوی دیگر برخی جملات لاریجانی مانند «نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است و نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته. لذا بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است». شائبه حضور او در انتخابات را تشدید کرد که با توضیح دفتر شخصیت قم‌نشین پایان یافت. در نهایت مخالفان لاریجانی شایعه پناهندگی او به اسکاتلند را مطرح کردند که این شایعه دوام زیادی نداشت و مشخص شد او در تهران است. منصور حقیقت‌پور نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و مشاور علی لاریجانی در رابطه با ورود علی لاریجانی به انتخابات سالجاری گفت: در حال حاضر نمی‌شود که به‌طور دقیق درباره ورود به انتخابات و فضای انتخابات کشور نظر داد، اما درباره ورود آقای لاریجانی به انتخابات و فعالیت انتخاباتی ایشان تا الان چیزی ندیده‌ایم که آقای لاریجانی در تلاش باشند که لیستی را درست کنند و یا قصد ورود داشته باشند.

تحرکات انتخاباتی لاریجانی؟

برخی سایت‌های خبری در روز گذشته نوشتند: رصد تحرکات اخیر علی لاریجانی و نزدیکانش نشان می‌دهد احتمال ارائه لیست انتخاباتی ازسوی او جدی‌تر شده است. خبرهای رسیده حاکی از آن است که او به آذری‌جهرمی پیشنهاد حضور در انتخابات مجلس را داده است. در همین حال بسیاری بیانیه اخیر علی لاریجانی را در محکومیت قرآن‌سوزی و حمایت از پیشنهاد سیدحسن نصرا... در اخراج سفرای سوئد از کشورهای اسلامی را دلیلی بر فعال شدن مجدد او در فضای سیاسی کشور قلمداد می‌کنند. همزمان با این اخبار، گزارش‌های رسیده دیگر از فعال شدن حسن روحانی و نزدیکانش برای رسیدن به یک لیست انتخاباتی حکایت می‌کند. از سوی دیگر فعالیت محمدباقر قالیباف و نزدیکانش برای انتخابات مجلس نیز قوت گرفته است.

واکنش آذری جهرمی چه بود؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم در واکنش به خبر درخواست علی لاریجانی از او برای کاندیداتوری در انتخابات اعلام کرد: «تکلیفی بر خودم برای شرکت در انتخابات مجلس حس نکرده‌ام.» اشاره آذری جهرمی به مطلبی است که روز دوشنبه در کانال تلگرامی دنیای اقتصاد منتشرشده است. آذری جهرمی در واکنش به این مطلب گفته است: «در مورد این خبر در فقره‌ بنده صحت ندارد و آقای دکتر لاریجانی چنین پیشنهادی به بنده نداده‌اند.»

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار