| کد مطلب: ۱۰۵۸۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

نقد و بررسی گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی «آرمان ملی» با کارشناسان:

آقای رئیسی! تورم 35 درصدی آفرین ندارد | با چه مدرکی می‌گویید تورم را کاهش دادید؟

قریب به دو سال از روی کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و طی این مدت دولت عملکردهای مشخصی را در حوزه‌های مختلف از خود برجای گذاشته به‌خوبی می‌توان این عملکردها را به بررسی و قضاوت نشست. اما از آنجا که نه این دولت بلکه در همه دولت‌ها بیش از هر حوزه‌ای عملکرد اقتصادی دولت مورد توجه قرار می‌گیرد در این دولت نیز عملکرد اقتصادی پیشانی قضاوت مردم در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت دولت قرار گرفته است.

آقای رئیسی! تورم 35 درصدی آفرین ندارد | با چه مدرکی می‌گویید تورم را کاهش دادید؟

​به گزارش آرمان ملی آنلاین، این مساله را نیز چه از منظر کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران مورد بررسی قرار دهیم و چه از نگاه توده مردم به یک نتیجه مشترک می‌رسیم که بر خلاف وعده‌های بسیار شیرین و چشمگیری که دولت رئیسی در حوزه حل مشکلات معیشتی و اقتصادی، مبارزه با گرانی‌ها و تورم و مقابله با افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها داده در عرصه اجرا و عمل شاهد رخداد‌های دیگری در جامعه بودیم. هر چند که اگر جانب انصاف را در نظر بگیریم طی چند وقت گذشته شاهد کاهش محدود قیمت‌ها بوده‌ایم که البته آنچنان بارز نبوده است.

این در حالی است که به قرائت بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم شاخص‌های عملکرد موفق اقتصادی را نداشته است. چرا که اگر آمارهای ارائه شده از سوی دولت درست است پس چرا نمود آن در جامعه و وضع معیشتی و سفره مردم مشخص نیست. همین  مسائل است که برخی این دولت را دولت وعده‌ها می‌خوانند. چه اینکه جریانات حامی دولت طی سال‌های گذشته حسن روحانی و دولتش را به گفتار درمانی متهم می‌کردند اما روند عملکردی این دولت و رئیس‌جمهور مستقر نشان می‌دهد که گرچه رئیسی گفتار درمانی نمی‌کند اما به جای آن به وعده درمانی می‌پردازد. به قرائت عده‌ای صحبت‌‌های سه‌شنبه شب رئیس‌جمهور پیش از آنکه گزارش عملکرد به ملت و تلاش برای حل مسائل، مشکلات و مطالبات مردم باشد بیشتر نوعی تبلیغ برای دولت بود.

بیشتر بخوانید: رئیسی: هیچگونه رابطه ناسالمی را در هیچ سازمانی تحمل نخواهیم کرد

نقدی بر یک گفت‌وگوی تلویزیونی

شامگاه سه‌شنبه 30 خرداد بود که رئیس‌جمهور در دومین سالگرد پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در گفت‌وگویی تلویزیونی به طرح برخی مسائل در خصوص عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف پرداخت که برخی نکات مطرح شده محل تامل و تعجب بود. جایی که وی در خصوص علت حضور خود در انتخابات گفت: «برای ایجاد امید و مشارکت مردم به صحنه آمدم تا با فراهم کردن و تغییر شرایط به نفع زندگی مردم شاهد نشاط باشیم. هر چند با سختی‌های فراوانی مواجه هستیم اما آمدیم تا گره‌گشایی کنیم.»

جالب اینکه در خصوص نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات 1400 حرف رو حدیث‌های بسیاری بود و هنوز هم برخی به آن موضوعات اشاره می‌کنند و پیروزی رئیسی را ناشی از برخی روندهای نظارتی می‌دانند؛ اما سید ابراهیم رئیسی به این مساله نیز اشاره کرد و با با بیان اینکه در آن مقطع برای بررسی مجدد صلاحیت رد صلاحیت‌شدگان با شورای نگهبان صحبت کرده، اظهارکرد: البته خود آنها نیز می‌گفتند ما هم بیاییم، نتیجه انتخابات عوض نخواهد شد چون سنجش‌ها نشان می‌داد برنده انتخابات کیست و اگر کاندیداهای ردصلاحیت شده هم تأیید می‌شدند، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کرد.». البته یکی دیگر از نکات تامل برانگیز رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید وی بر گره‌گشایی و حل مشکلات بود. جایی که در مقابل مجریان حاضر گفت: «من مشکل را می‌فهمم و به دنبال حل آن هستم و مردم بدانند که دولت مصمم به حل مسائل و مشکلات است زیرا من نه برای ناامید کردن مردم، بلکه برای امیدوار کردن آنها آمده بودم.»

رئیسی تلویزیون 3

نکته جالب توجه آمارهایی بود که رئیس‌جمهور در خصوص رشد اقتصادی و تورم ارائه کرد و گفت: طی ۶ ماه تورم را ۲۰ درصد کاهش داد و توانستیم رشد اقتصادی صفر درصد را به 4.5 درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ برسانیم و با متفاوت شدن تمام شاخص‌ها، مردم امیدوار شدند. نکته‌ای که با واکنش‌هایی نیز روبه‌رو شد و عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در واکنش به صحبت‌های رئیسی در توئیتی نوشت: «‌انتظار بود آقای ‎رئیسی سه‌شنبه شب بعد از ۲ سال به‌طور شفاف‌تر راجع به سرانجام وعده‌های مشخص خود در انتخابات به مردم توضیح دهند. از کاهش ‎تورم در آخر سال ۱۴۰۰ به 40 درصد گفتند، ولی از تورم۶۰ درصدی اردیبهشت امسال چیزی نگفتند.»

بیشتر بخوانید: دولت رئیسی در اقتصاد همان راه دولت احمدی‌نژاد را می‌رود | در کوتاه مدت و میان مدت چشم‌انداز روشنی در اقتصاد ایران نمی‌بینم

دولت محصول دولت قبل را می‌چیند

یک نماینده ادوار مجلس در خصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: اگر بخواهیم تحلیل منصفانه‌ای در خصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور داشته باشیم باید بگویم که یا ایشان تمایل ندارد که با واقعیات روبه‌رو شود و یا متاسفانه واقعیات را به ایشان انتقال نمی‌دهند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به «آرمان ملی» گفت: زمانی مردم می‌توانند همراهی کنند که بگویند مقام بالادستی ما را درک می‌کند و از مشکلات ما خبر دارد. رئیس‌جمهور به نحوی صحبت می‌کند که گویی شرایط گل و بلبل است. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم بیان کرد: این دولت محصول دولت قبل را می‌چیند چرا که همه آنچه دولت تحت عنوان دستاورد مطرح می‌کند طی یکی دو سال به‌دست نیامده است. وی افزود: معلوم نیست با چه  مدرکی می‌گویند تورم را کاهش دادیم نگاهی به قیمت گوشت و مرغ و برنج نشان می‌دهد که شرایط چگونه است.‌ ای‌کاش مقداری با مردم همدلی صورت می‌گرفت. 

آمارهای دولت چه نتیجه‌ای برای مردم داشته است؟

یک اقتصاددان در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور و آمارهای اقتصادی ارائه شده بیان کرد: آمار درست است و نمی‌توان گفت عدد بیکاری که اعلام کردند غلط است چرا که محاسبه شده است. ولی نکته این است که این آمار نتیجه‌ای برای مردم داشته یا نه. مثلا گفته می‌شود که رشد اقتصادی 4 درصد در حالی که اقتصاد کشور را هر طور پیش ببرید رشد اقتصادی 4 درصد خواهید داشت. مهم این است که این 4 درصد به چه کسی رسیده و توزیع درآمد به کدام قشر یا چه بخشی از اقتصاد رسیده است. آلبرت بغازیان به «آرمان ملی» گفت: نکته دوم بحث تورم است. آیا ما ارزانی داشتیم؟ من ارزانی را به عنوان عملکرد می‌شناسم نه تورمی کمتر از سال گذشته که امسال هم به مردم اصابت کرده است. مگر از سال گذشته تاکنون چه وضعیت اقتصادی از بیرون تشدید شده که باید مثلا تورم 35 درصدی داشته باشیم؟ درست است که رئیس‌جمهور می‌گوید تورم 45 درصدی شده 35 درصد؛ یعنی 35 درصد به 45 درصد قبلی اضافه شد و یعنی بازهم افزایش بوده است. تورم منفی می‌تواند من را قانع کند. تورم کمتر امسال از پارسال آفرین ندارد.

در همین زمینه بخوانید:

 

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار