رمز توسعه صادرات اطلاعات بازار است

آرمان‌ملی: با پیشرفت مثبت مذاکرات وین و قوت‌گرفتن رفع تحریم‌ها افزایش صادرات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه محصولات غیرنفتی مورد توجه اکثر تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرارگرفته است موضوعی که به اعتقاد کارشناسان این حوزه محدودیت‌های صادراتی در چند سال اخیر باعث شده تا عملا سهم تولیدات این بازار جهانی به‌شدت کاهش یابد و برای افزایش این سهم نیازمند تحقیقات و کسب اطلاعات از بازارهای مختلف است. در این رابطه محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به نقش مهم تامین مواداولیه در جهت تقویت تولید، کاهش واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا می‌گوید: اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم می‌بایست مشکل تامین مواد اولیه به‌طور مستمر و بی‌ثباتی نرخ‌ها رفع شود تا بتوانیم قیمت‌ها را مدیریت کنیم. وی افزود: با توجه به بررسی‌های مشترک سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون که براساس قانون بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته و به‌طور فصلی محیط کسب‌وکار را مورد پایش قرار می‌دهد، بر مبنای نظرسنجی‌های به‌دست آمده یکی از پنج عامل اصلی مخل محیط کسب‌وکار، مشکل تامین و بی‌ثباتی نرخ مواداولیه اعلام شده است. بنابراین رمز ماندگاری و ثبات در بازارهای صادراتی استمرار تولید، تحویل به‌موقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست. دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ۹۸ درصد بنگاه‌های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تاکید کرد که بزرگترین مشکل این بنگاه‌ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع‌آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است. مجتبایی با اشاره به هزینه‌های بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینه‌ها اظهارکرد: این مساله باعث شده که بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینه‌های سنگین برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و تحقیق در بازارهای بین‌المللی را نداشته باشند و لازم است دولت در این زمینه از طریق پشتیبانی و حمایت‌های سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزن‌های بازرگانی و نیز کارشناسان اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها، از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به‌روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین‌المللی صورت پذیرد. دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر برخی از سبک‌های فعالیت بازرگانی بین‌المللی اظهارکرد: یکی از روش‌های موفق در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقه‌ای است. به‌عنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همچنین چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیار مناسب و تاثیرگذار است. وی افزود: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعال‌تر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات است تا بتوانند به‌ویژه درخصوص اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همچنین اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگزار باشند. مجتبایی گفت: با توجه به نوع فعالیت تخصصی در بازارهای بین‌المللی و همچنین نیازهای صادراتی کشور، شرکت‌های مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و اخذ سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاه‌های تولیدی داخلی به‌ویژه ینگاه‌های کوچک و متوسط از جمله صنوف تولیدی جهت تولید برای صادرات انتقال دهند. وی با اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف به‌خصوص در حوزه‌های کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک، طلا و جواهر و…افزود: اتاق اصناف ایران برنامه‌هایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعال‌تر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینا یکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش بازرگانی و بین‌المللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بین‌المللی شود و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد. 

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه