| کد مطلب: ۱۰۷۰۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی»تازه‌ترین تحولات جنگ حماس و رژیم اسراییل را بررسی می‌کند؛

حضور زمینی تل‌آویو در غزه؛ بلوف یا ریسک؟

تحولات میدانی نوار غزه نشان می‌دهد که اسرائیل در دو جبهه در حال برنامه‌ریزی است تا بتواند شکستی که از حماس خورده را جبران کند.

حضور زمینی تل‌آویو در غزه؛ بلوف یا ریسک؟

آرمان ملی- بعد از اینکه موشک‌های حماس خواب صهیونیست‌ها را آشفته کرد و نیرو‌های نظامی حماس توانستند در زمان کوتاهی، چندین شهرک اسرائیلی نشین را پس بگیرند، تل آویو حملات هوایی خود به غزه را آغاز کرد. حملاتی که بسیار ویرانگر بود و بر اساس تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده بسیاری از خانه‌ها و محلات غزه با خاک یکسان شده و هزاران نفر از مردم فلسطین مجروح و زخمی و صد‌ها نفر نیز کشته شده‌اند. بر‌اساس آخرین آمار وزارت بهداشت فلسطین جمعه اعلام کرد که تعداد قربانیان تجاوزات همه جانبه رژیم صهیونیستی به مردم در نوار غزه و کرانه باختری به ۱۵۷۲ شهید و ۷۲۶۲ مجروح رسیده است در حالی که تعداد کشته‌شدگان اسرائیلی به بیش از ۱۳۰۰ نفر رسیده است همچنین اسرائیل اخیراً جبهه درگیری دیگری را برای خود در مبارزه با حماس ایجاد کرده و به نظر میرسد قصد دارد به صورت زمینی وارد مرز‌های غزه شود.

*تمایل به حضور زمینی در غزه با پخش تراکت!

از سوی دیگر البته صحنه‌ جدیدی در غرب آسیا در حال شکل‌گیری است. برخی از بازوان محور مقاومت اعلام کرده‌اند در صورت لزوم، حاضر به پیوستن به حماس هستند. حوثی‌ها این مورد را به صورت رسمی اعلام کرده‌اند. نیروهای مقاومت در عراق نیز صراحتاً در این ارتباط هشدار داده اند اما نکته مهم، تحرکات نیرو‌های مردمی علیه اسرائیل در اردن است. از ابتدای آغاز حملات اسرائیل به غزه برخی از شهروندان اردن به حملات هوایی اسرائیل اعتراض کردند و اکنون نیز بر اساس برخی شنیده‌ها تعدادی از آنها به سمت مرز‌های اردن و اسرائیل در حال حرکت هستند که موجب شده نیر‌وهای امنیتی و نظامی اردن به نوعی در مرز‌های خود در حالت تدافعی قرارگیرند. با این وجود اسرائیل گویا درنظر دارد یک استراتژی رسانه‌ای را برای خالی کردن غزه از فلسطینیان بعد از حملات کم نظیر هوایی به این باریکه در دستور کار قرار دهد. آنها اعلام کرده‌اند که ساکنان شمال غزه باید ظرف چند ساعت محل زندگی خود را ترک کنند و به ارسال پیام رسمی در این ارتباط هم بسنده نکردند و بنا برآنچه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند تراکت‌هایی با همین محتوا را بر سر فلسطینی‌ها می‌ریزند تا محل زندگی خود را ترک کنند. در برابر سخنگوی دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه خروج فلسطینی‌ها از این منطقه را رد و تأکید کرد: «ایستاده می‌میریم» این مقام فلسطینی افزود: با وجود تمام جنایت‌های رژیم صهیونیستی، سرزمین خود را ترک نخواهیم کرد.  برخی تحلیلگران در این ارتباط معتقدند اسرائیل طی حملات ویرانگری که به نوار غزه داشته است عملاً بخش‌هایی از غزه را خالی و غیر قابل سکونت کرده اما با پروپاگاندای رسانه‌ای که در این زمینه آغاز کرده عملاً میخواهد فلسطینیان به صورت رسمی غزه را خالی کنند تا بتواند با کمترین هزینه به این باریکه نفوذ کرده و حتی بخش‌هایی از آن را به فلسطین اشغالی الحاق نماید.

*صدای زنجیر تانک‌های اسرائیل

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که تانک‌های اسرائیل آماده‌اند تا از طریق زمینی به غزه ورود کنند و بنابر گزارش آنها، تحرکاتی نیز در این جهت از سوی صهیونیست‌ها دیده شده است. اگر استراتژی صهیونیست‌ها حضور زمینی در غزه باشد باید دید آیا آن‌ها صرفاً با تانک در غزه حاضر خواهند شد یا اینکه قرار است تعداد قابل توجهی نیروی زمینی نیز با پشتوانی هواپیما‌ها و تانک‌ها و توپخانه‌های اسرائیل به غزه ورود کنند؟ واقعیت آن است که مشخص نیست چه در انتظار ساکنان غزه و حتی اسرائیلی‌های متجاوزی است که قصد دارند به غزه ورود کنند. اسرائیل تا همین روزهای قبل از جنگ فکر می‌کرد که حماس در جنگ‌های مختلف عملاً توان موشکی و نظامی خود را از دست داده است با این وجود برق موشک‌های حماس، چشم آن‌ها را شبانه زد؛ به طوری که برای چندین ساعت گیج بودند. برخی تحلیلگران معتقدند اسرائیل در شناخت قدرت زمینی حماس ، تحلیل و شناخت دقیقی ندارد و تنها با تکیه به عملیات مخربی که ظرف چند روز گذشته از طریق هواپیما‌های خود در غزه انجام داده به این احتمال رسیده که حماس عملاً تجهیزاتی برای مقابله با ورود نظامی اسرائیل به خاک غزه از طریق زمینی ندارد. از دیدگاه این ناظران سیاسی ممکن است تلفات تانک‌ها، نفربر‌ها و پیاده نظام‌ رژیم صهیونیستی بعد از ورود به غزه چنان افزایش یابد که آنان از حضور خود در غزه پشیمان شوند. برخی نیز البته اطمینان دارند که اسرائیل اگر هم به این اقدام دست بزند اقدامات او نمایشی است و تنها می‌کوشد چند شهرکی را که توسط نیروهای حماس از صهیونیست‌ها خالی شده، پس بگیرد.

اخیراً نیرو‌های مقاومت اعلام کرده‌اند که اسرائیل از توان نظامی آن‌ها با خبر نیست و نمی‌داند در صورت ادامه جنگ چه بلایی بر سرآن‌ها خواهد آمد. حماس یک نیروی نظامی رسمی کلاسیک نیست که بتوان رفتار‌هایش را پیش‌بینی کرد اعضای حماس چریک‌هایی هستند که ممکن است دست به هر اقدامی در برابر تجاوز به باریکه غزه بزنند. این موضع زمانی مهم می‌شود که سخنان پوتین را در مورد اقدام اسرائیل در ورود زمینی به غزه مورد بررسی قرار دهیم. پوتین در این ارتباط گفته است: هدف مذاکرات (برای پایان دادن به جنگ غزه) باید اجرای فرمول سازمان ملل درباره تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی باشد. وی با بیان اینکه حمله زمینی اسرائیل به غزه به تلفات انسانی غیرقابل قبول منجر می‌شود، گفت: « اکنون، مهم‌ترین چیز توقف خونریزی است. »

با احتمالاتی که در ارتباط با حضور زمینی اسرائیل در غزه داده شد خبری منتشر شد که نشان داد که دست حماس پرتر از این حرف‌هاست. گردان‌های عزالدین‌قسام برای اولین بار از موشک «عیاش ۲۵۰» در نبرد «طوفان الاقصی» استفاده و آن را به سوی مقر فرماندهی منطقه شمال رژیم صهیونیستی پرتاب کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، موشک «عیاش ۲۵۰» برای اولین بار در نبرد «طوفان الاقصی» دیروز، جمعه ۱۳ اکتبر و پس از اعلام گردان‌های عزالدین‌قسام مبنی بر بمباران مقر فرماندهی منطقه شمال رژیم صهیونیستی در «صفد» اشغالی استفاده و پرتاب شد. طبق گزارش رسانه‌های فلسطینی با پرتاب این موشک، آژیر‌های خطر در شهرک‌های مجاور نوار غزه، منطقه صفد، الجلیل، الاعلی و حیفا در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمدند. رسانه‌های صهیونیستی از جمله «یدیعوت آحارانوت» درباره این موشک اعلام کردند: عیاش ۲۵۰، بی‌شک دوربردترین موشکی است که تاکنون از غزه به سوی ما پرتاب شده و چنین امری بی‌سابقه است.

 

*حزب‌ا... وارد می‌شود؟!

از سوی دیگر برخی مقامات آمریکایی طی ساعات و روز‌های گذشته اقدام به حضور در تل‌آویو کرده‌اند تا از نزدیک ضمن رایزنی با مقامات صهیونیستی به بررسی شرایط جنگ غزه بپردازند. وزیر دفاع آمریکا در تل‌آویو حضور دارد اما این حضور در معنای مداخله آن‌ها در جنگ نیست و برخی مقامات آمریکا نیز صراحتاً در این ارتباط اعلام کرده‌اند که در جنگ غزه ورود نظامی نخواهند کرد هر چند آن‌ها اعلام کرده‌اند به هر میزآنکه اسرائیل سلاح و مهمات بخواهد آمریکا می‌تواند اقدام به تأمین آن کند و کوتاهی در این زمینه از سوی آمریکایی‌ها وجود ندارد. وزیر دفاع آمریکا در تل‌آویو گفته: ایالات متحده قادر به کمک به اسرائیل و اوکراین به صورت هم زمان است. از سوی دیگر البته ورود زمینی گسترده رژیم صهیونیستی به غزه این احتمال را تقویت می‌کند که رکن اصلی مقاومت در منطقه چه موضعی در این ارتباط خواهد گرفت؟ آیا حزب‌ا... در این صورت مستقیماً وارد درگیری با نیرو‌های اسرائیل در غزه خواهد شد؟ آیا این گروه نظامی از طرق مختلف از جمله انتقال داده‌های اطلاعاتی و یا تجهیزات نظامی به حماس از آن‌ها حمایت خواهد کرد؟ واقعیت آن است که تمام این احتمالات وجود دارد و تا زمانی که حزب‌ا... حضور گسترده اسرائیل در غزه را مشاهده نکند نمی‌توان در مورد واکنش این گروه تحلیلی ارائه داد.

 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار