| کد مطلب: ۱۰۶۸۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد

راهکاری برای افزایش انگیزه انتخاباتی

انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه برگزار خواهد شد و آنچه پیداست از شور و اشتیاقی انتخاباتی از سوی مردم فعلا خبری نیست و احزاب و گروه‌های سیاسی باید در این زمینه به فعالیت بپردازند تا مجلس آینده حداقل متمایز تر از مجلس کنونی باشد.

تعداد چهره‌های شاخص که مردم آنها را می‌شناسند و در حوزه‌های انتخابیه از شهرت برخوردارند کم است و افرادی هم که بخواهند به همین تعداد کم رای دهند نیز چندان زیاد نیستند. چرا که اصولا بدنه جریان اصلاحات زمانی پای صندوق‌ها حاضر می‌شوند که رای خود را منشا اثر در تصمیمات کشور بدانند. نگارنده با عنوان حزبی به 20 استان در مدت اخیر سفر کرده و با سیاسیون مختلف از جمله سیاسیون فعال در حزب کارگزاران سازندگی گفت‌و‌گو کرده است و به این نتیجه رسیدم که انگیزه آنها برای شرکت در انتخابات پایین است. البته در حوزه‌های انتخاباتی شهرهاکوچک رقابت‌ها بیشتر است چرا که انگیزه‌‌ شرکت در انتخابات در این حوزه‌ها قبیله‌ای است.

اگر فرض را بر این بگذاریم تعدادی از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شوند و در ادامه چهره‌های شاخص سیاسی کشور آماده شوند و از این افراد حمایت کنند و رای دهندگان را دعوت به رای به این ائتلاف کنند ممکن است که در حوزه‌های نه‌چندان بزرگ این تصمیم منشأ اثر شود و اصلاح‌طلبان در این حوزه‌ها پیروز شده و به مجلس راه یابند اما اگر قرار باشد همین تعداد اندک چهره‌های اصلاح‌طلب که اعلام حضور کرده‌اند نیز رد صلاحیت شوند آن‌گاه بخشی از جامعه به این نتیجه خواهند رسید که کسی به رای آنها نیاز ندارد چرا که اگر نیاز داشت حداقل افراد علاقه‌مند آنها را تایید صلاحیت می‌کرد.

حمایت چهره‌های شاخص از کاندیداها به آن شرط است که کاندیداهایی که تایید شده‌اند مورد استقبال مردم قرار داشته باشند. در نتیجه هیات‌های اجرایی و نظارت باید با تاکیداتی مواجه شوند تا در تایید صلاحیت‌ها سخت‌گیری‌ها کمتر شود. نکته‌ای که آقای روحانی نیز در دیدار با اعضای حزب کارگزاران سازندگی بر آن تاکید داشتند. از این رو امیدوارم که سختگیری صورت نگیرد تا اگر کسی تمایل دارد در انتخابات شرکت کند کاندیدای مد نظرش هم در انتخابات وجود داشته باشد که انگیزه آنها افزایش یابد.

* عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار