| کد مطلب: ۱۰۶۱۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد

ساترا درگیر ورود روسیه از شمال

چه کسی مصاحبه زنده ظریف را لغو کرد؟

ظاهرا چالش پخش فیلم به دانشگاه‌ها هم رسیده است و تنها ساترا و صداوسیما نیستند که در این ایام دچار چالش هستند. روز پنجشنبه گفت‌وگوی زنده محمدجواد ظریف با تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران لغو شد. وزیر خارجه سابق ایران در این خصوص به «جهان دیپلماسی» گفت: دوستان با اصرار زیاد و به‌رغم اینکه من از مصاحبه امتناع می‌کنم، از من قول مصاحبه زنده گرفتند که فقط به احترام دانشگاه تهران که خانه جدیدم است، با آن موافقت کرده بودم. او افزود: از یک منبع مطلع، شنیدم که با پخش زنده مخالفت شده و لذا به شبکه دانشگاه تهران اعلام کردم که در گذشته نیز در مصاحبه غیرزنده شرکت نمی‌کردم و اکنون نیز از شرکت در مصاحبه معذورم.

چه کسی مصاحبه زنده ظریف را لغو کرد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین مدیر شبکه اینترنتی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش دانشگاه این شبکه گفت: فضای باز رسانه‌ای موجود در شبکه دانشگاه زمینه حضور همه اندیشه‌ها را فراهم کرده است. شریفی خاطرنشان کرد: دکتر ظریف همانند سایر اعضای محترم هیات علمی دانشگاه تهران که آزادانه از زمان راه‌اندازی شبکه دانشگاه تهران به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند اگر در شبکه دانشگاه حضور یابند باعث بهره‌مندی جامعه دانشگاهی خواهند شد. وی افزود: پخش زنده گفت‌وگوهای شبکه نیازمند مجوز مراجعی است که در فضای مجازی مدیریت این بخش را در سایت رسمی عهده دارند که عدم هماهنگی برای صدور مجوز پخش زنده شبکه دانشگاه، سبب شد دکتر ظریف گفت‌وگوی غیرزنده را نپذیرند اما همچنان امیدواریم ایشان فرصت گفت‌وگو با جامعه دانشگاهی را از دست ندهند. 

فشار به شبکه‌های اجتماعی

واگذاری نظارت بر حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی به صداوسیما خبری بود که دو هفته پیش منتشر شد و به‌دنبال آن جمعی از بازیگران در یک استوری مشترک ضمن تاکید بر پیامدهای  چنین تصمیمی، اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کردند و عده‌ای هم این کار را بی‌توجهی به حقوق مخاطب به‌عنوان مصرف کننده آثار شبکه نمایش خانگی عنوان کردند. به‌عنوان نمونه برخی سایت‌ها روز گذشته نوشتند: بیانیه مشترک لاوروف، وزیر خارجه روسیه و وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره ادعاهای امارات بر جزایر ایرانی انتقادات فراوانی را از روسیه در فضای سیاسی و افکارعمومی ایران درپی داشت. بیانیه مداخله‌جویانه روسیه، لزوم تجدیدنظر در سیاست‌ها و رویکرد‌های صداوسیما را بیش‌از گذشته آشکار کرده است.

شانه‌ساز، مدیرعامل نماوا در گفت‌وگو با خبرآنلاین بخشی از نظارت و اعمال سلیقه ساترا را چنین بیان کرد: «تنها در صنعت نمایش خانگی است که رگولاتور، خودش رقیب ماست. عملکرد ساترا شبیه به بازی فوتبالی شده که از مجموعه نود دقیقه بازی، ٨٠ دقیقه بازی در میانه زمین برگزار می‎شود و ده دقیقه پایانی بازی به این نقطه می‌رسد که حذفش کنید. ساترا هیچ خطوط قرمزی را شفاف اعلام نمی‌کند. مثلا در سریال «خاتون» به ما گفتند چرا گفتید روس‌ها از شمال وارد ایران شدند؟ باید می‌گفتید متفق‌ها. ما که نمی‌توانیم تاریخ را عوض کنیم. اگر قرار است شرکت‌های خصوصی را تعطیل کنید، بگویید. اینکه ما را ذره‌ذره آب می‌کنید درست نیست. الان فقط فیلیمو و نماوا در این زمین بازی باقی مانده‌اند. اگر می‌خواهید دو دستی بازار را تقدیم ماهواره کنیم و برویم. اگر به ما می‌گویید محتوایی شبیه صداوسیما بساز در پاسخ باید بگوییم که خب صداوسیما دارد خودش می‌سازد؛ مردم چرا باید پول اینترنت بدهند. اگر آنها موفق بودند که الان باید صداوسیما کلی کاربر داشت.» البته پس از مدتی که از انتشار مصاحبه شانه‌ساز مشخص شد، این گفت‌وگو در سال گذشته منتشر شده و در آن مقطع روابط عمومی نماوا توضیح داده بود که: «این گفت‌وگو یکسال پیش انجام شده و در توضیح چالش‌های آن دوران با مدیریت وقت سازمان ساترا بوده است. لازم به ذکر است این سریال بدون حذف نام روسیه پخش شد و هم‌اکنون هم در پلتفرم نماوا در دسترس عموم است.»

اسماعیل قدیمی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مترجم کتاب «نظریه‌های جامعه‌ اطلاعاتی» در همین راستا توضیح می‌دهد: «استقلال حرفه‌ای وسایل ارتباط جمعی اگر نقض شود زیان‌های غیرقابل جبرانی متوجه جامعه می‌شود. در این میان رعایت حقوق مخاطبان، کاربران و ارتباط گران در دانش ارتباطات اجتماعی به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. در حقیقت وسایل ارتباط جمعی اختراع شده‌اند تا نیازهای ارتباطی مخاطبانی را تأمین کنند که میان آن‌ها فاصله جغرافیایی زیادی به وجود آمده و این وسایل فاصله آن‌ها را پر می‌کنند. در عین حال، این ابزارها چون می‌توانند نفوذ، قدرت و ثروت ایجاد کنند، توجه به حقوق مخاطبان، شنودگان و ارتباط گران مساله‌ای بسیارمهم است تا گردانندگان این وسایل از انجام کارکردهای حرفه‌ای خود اطمینان یابند.» 

پایان یک ممنوع‌التصویری

اما گاهی اخبار متفاوت هم به گوش می‌رسد مانند آنچه خبرآنلاین نوشت: «انتشار شایعاتی درباره ممنوع‌التصویری حجت‌الاسلام نقویان در سال‌های اخیر به خاطر انتشار یک فایل صوتی، با غیبت طولانی مدت نقویان در تلویزیون همراه شد. با اینکه مدت غیبت او در قاب تلویزیون بیشتر از یک ممنوع‌التصویری موقت بود، اما خود نقویان ممنوع‌التصویری‌اش را تکذیب کرد، اما سرانجام پنجشنبه تصاویری از ناصر نقویان روی آنتن سیما رفت. او در این ویدئو در سخنان کوتاهی گفت: زبان نسل جدید را یاد بگیرید، انبیا به لسان قوم صحبت می‌کردند. در مقابل اشتباهات، روحانیت برای جلوگیری از انحرافات پیشقدم باشد.»

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار