| کد مطلب: ۱۰۶۰۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» سیاست نگاه به شرق را در پرتوی اقدامات دولت بررسی می‌کند:

ذوق‌زدگی چین و روسیه از عضویت ایران در شانگهای | عضویت ایران چه پیامدهای اقتصادی دارد؟

روزگذشته ایران رسما به عضویت سازمان همکاری‌های منطقه‌ای شانگهای درآمد. دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن در نقطه مقابل دولت قبل بر تئوری نگاه به شرق و همچنین افزایش سطح تعامل و حل مشکلات با کشورهای همسایه دمید. سیاستی که البته موجب شد برخی دولت رئیسی را به خیمه زدن در اردوگاه شرق محکوم کنند و در برابر حامیان دولت این دسته از منتقدان را غربگرا دانسته و آنها را منسوب به دولت روحانی و حتی جریان اصلاحات بدانند.

ذوق‌زدگی چین و روسیه از عضویت ایران در شانگهای | عضویت ایران چه پیامدهای اقتصادی دارد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین  با این وجود به نظر می‌رسد باید با نگاه نو به تحولات دیپلماتیک کشورمان خصوصا در دو سال گذشته نگریست. واقعیت این است که دولت ابراهیم رئیسی به توسعه رابطه با غرب علاقه ندارد و شرق را به لحاظ نزدیکی ساختار سیاسی و حتی فکری به منظور توسعه ارتباطات سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی مناسب‌تر از غرب می‌داند. از سوی دیگر البته غربگرا دانستن دولت روحانی نیز در کل بیراه است چرا که حسن روحانی بعد از اینکه ریاست جمهوری را در دست گرفت در یکی از اولین تحرکات دیپلماتیک خود تلاش  کرد که ایران به عضویت دائم شانگهای درآید. نکته‌ای که محمدجواد ظریف نیز به آن اشاره کرده است. از این منظور این نگاه که فلان دولت نگاه به شرق دارد و فلان دولت نگاه به غرب؛ اساسا مبتنی بر منافع ملی نیست. چرا که دولت‌ها به‌زعم برخی غربگرا توسعه روابط با غرب را به منظور رشد و توسعه اقتصادی مورد پیگرد قرار می‌دهند و دولت‌های شرق‌گرا نیز تلاش دارند با توسعه رابطه با شرق به‌دنبال افزایش سطح تعاملات اقتصادی و بازرگانی خود باشند. 

حمایت روسیه، چین و هند از عضویت دائم ایران در شانگهای 

بر اساس آنچه در رسانه‌ها آمده در اجلاس روزگذشته سازمان همکاری‌های شانگهای دو کشور چین و روسیه به‌صورت رسمی در بالاترین سطح از عضویت رسمی تهران در این سازمان حمایت کردند. رئیس‌جمهور روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای گفت: به جمهوری اسلامی ایران و آقای رئیسی برای عضویت کامل ایران در شانگهای تبریک می‌گویم؛ روسیه همواره از الحاق رسمی ایران و همچنین بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرده است. الحاق رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی را به این سازمان اضافه کند. «شی جین پینگ» نیز در نشست سران سازمان شانگهای که به‌صورت ویدوئو کنفرانسی با میزبانی دهلی نو آغاز شد، اظهارکرد: از ایران به‌عنوان عضو رسمی استقبال خواهیم کرد، به این کشور تبریک می‌گوییم. نخست‌وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه در این نشست از ایران به‌عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و به ایران تبریک گفت. 

عضویت ایران در شانگهای به سازمان کمک می‌کند

ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با تقدیر از تلاش‌های تهران در راه پیوستن به این نهاد اظهار داشت: الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) به‌عنوان یک عضو کامل، محتوای عملی جدیدی را به‌همراه خواهد داشت و چشم‌اندازهای وسیعی را باز می‌کند. وی ادامه داد: من اطمینان دارم که عضویت کامل ایران با ارائه محتوای عملی جدید و گشودن چشم‌اندازهای وسیع به همکاری سازمان شانگهای در زمینه‌های مختلف کمک خواهد کرد. ژانگ مینگ همچنین از مشارکت سازنده و موثر تهران در دستور کار همکاری این سازمان حمایت و تاکید کرد که توسعه سازمان همکاری شانگهای یک فرآیند طبیعی است. 

ایران و تجارت بین‌الملل

هرچند برخی معتقدند این سازمان می‌تواند در آینده نزدیک به یک سازمان امنیتی و با حضور چین، روسیه، هند و ایران تبدل شود و تنه به تنه ناتو بزند اما وجه اقتصادی سازمان برجسته‌تر از سایر وجوه آن است. به اعتقاد کارشناسان ایران با پیوستن رسمی به این سازمان به نقطه کلیدی در تقاطع طرح‌های کمربند و جاده و شمال- جنوب تبدیل می‌شود. به عبارت بهتر ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به توسعه تجارت بین اعضای سازمان انگیزه می‌دهد. به گفته کارشناسان و رسانه‌ها ایران از لحاظ استراتژیک متحد مهمی است که به اعضای سازمان همکاری شانگهای کمک می‌کند تا در خاورمیانه جای پای خود را پیدا کنند و امنیت قفقاز و آسیای مرکزی را تقویت کنند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار