| کد مطلب: ۱۰۵۹۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد

کنگره و جلوگیری از بازگشت به برجام

زمانی که برجام اولیه به امضای وزرای امور خارجه 5 کشور رسید و وزیر امور خارجه آمریکا نیز آن را امضا کرد، آمریکایی‌ها اعلام کردند که برجام یک توافقنامه و قرارداد بین‌المللی نیست که دولت آمریکا آن را در کنگره به تصویب برساند. از این رو چندان هم تاکیدی نبود که برجام به تصویب کنگره برسد و تبدیل به قانون شود.

کنگره و جلوگیری از بازگشت به برجام

به گزارش آرمان ملی آنلاین علی‌اصغر زرگر، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: بعد از حدود دو سال ترامپ با یک حکم و دستور از برجام خارج شد و اعلام کرد آمریکا از برجام خارج شده و دیگر به برجام پایبند نیست. در حال حاضر نیز که برخی تصمیمات در ارتباط با ایران گرفته شده از جمله وضع تحریم‌های مختلف؛ این تصمیمات توسط وزارت دارایی آمریکا اعمال شده است. لذا اینگونه نبوده که تحریم‌های کنونی علیه ایران توسط کنگره اعمال شده باشد و به یک قانون تبدیل شود.

به استثنای موارد اولیه‌ای که روسای جمهور آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب کنگره رسانده‌اند، تحریم‌های دیگر جایگاه قانونی از منظر قوانین در آمریکا ندارد. در حال حاضر هم اگر رئیس‌جمهور آمریکا و دولت کنونی در واشنگتن به این تصمیم برسند که به یک توافق کلی در ارتباط با برجام دست یابند و مقامات ذی‌ربط آمریکا نیز آن را امضا کنند؛ اینگونه نخواهد بود که کنگره بتواند فشار آورد که آن توافق باید به تصویب کنگره برسد. چرا که بسیاری از تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسیده توسط رئیس‌جمهور آمریکا امضا شده و اکنون نیز با امضای رئیس‌جمهور آمریکا می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد.

از قبل هم برجام و لغو تحریم‌های ایران به کنگره نرفته بود که اکنون کنگره قصد داشته باشد که این تحریم‌ها را علیه ایران به قانون تبدیل کند و یا در ارتباط با لغو یا عدم لغو تحریم‌های ایران اقدام به قانونگذاری کند. در شرایط فعلی بازی احزاب در آمریکا آغاز شده چرا که به ایام انتخابات در آمریکا نزدیک می‌شویم. در چین شرایطی لابی‌های قدرتمند موافق یا مخالف برجام فعالیت خود را علیه توافق هسته‌ای تشدید می‌کنند و اعلام می‌کنند هر گونه توافق با ایران باید به نظر کنگره برسد در حالی که با توجه به سوابق قبلی و با در نظر گرفتن اینکه ترامپ در خروج از برجام با کنگره مشورت نکرده، اکنون نیز لغو تحریم‌ها تنها در قدرت رئیس‌جمهور است و با یک امضا می‌تواند تحریم‌هایی که قانون نبوده را لغو کند و یا به یک توافق ضمنی و کتبی با ایران دست یابد.

در آمریکا نهاد کنگره و سنا و مجلس نمایندگان از قدرت برخوردار هستند اما در برابر ایران و لغو تحریم‌های ایران در اختیار نهاد قدرتمند ریاست جمهوری است که نقش اصلی را در این زمینه دارد. همن نهاد قدرتمند نیز می‌تواند هر مقدار از تحریم‌ها را که در اختیارش است بردارد امتیازاتی از ایران بگیرد و امتیازاتی به ایران بدهد و در مجموع یا به برجام بازگردد و یا به یک توافق ضمنی برای کاهش تنش‌ها با ایران برسد. همان طور که اکنون در ارتباط با فروش نفت در حال چشم پوشی هستند این درحالی است که در دوران ترامپ تلاش‌های زیادی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران صورت گرفت اما اکنون اینگونه نیست و ایران ساده‌تر می‌تواند نفت بفروشد. البته این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها دیگر در توانشان نباشد که جلوی فروش نفت ایران را بگیرند و یا اینکه نشانه‌هایی را بفرستند که قصد دارند با ایران توافق کنند. در نتیجه لابی‌های قدرتمند در آمریکا تنها می‌توانند کارشکنی کنند و در نهایت نخواهند توانست جلوی باز گشت به برجام را بگیرند. 

نویسنده : علی‌اصغر زرگر

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار