| کد مطلب: ۱۰۵۸۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد

مثلث تهران – ریاض - قاهره

شرایط اقتصادی کشور شکننده است به طوری که تورم موجود به اندازه تورم بعد از جنگ جهانی دوم برآورد می‌شود. البته این افزایش قیمت‌ها و در نهایت تورم، دلایل خاص خودش را دارد. اصلا تورم به معنی کاهش ارزش پول ملی است و این خود دولت‌ها هستند که با تمایل و علاقه به استقبال تورم می‌روند.

مثلث تهران – ریاض - قاهره

به گزارش آرمان ملی آنلاین محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس نوشت: یکی از مهم‌ترین عوامل چاپ اسکناس یا پول بدون پشتوانه است که متاسفانه از ابتدای دولت اول پهلوی تا آخر و قبل از آن مجموعا 420 میلیارد تومان نقدینگی در دست بخش خصوصی و الان روزانه بیش از 200 میلیارد تومان چاپ اسکناس داریم که از جمله عوامل اصلی تورم قلمداد می‌شود. تورم با گرانی متفاوت است ولی در عین حال مردم خواهان کاهش قیمت‌ها و گسترده شدن سفره‌شان هستند. حال هر اسمی اعم از تورم یا گرانفروشی بر آن بگذارید، وظیفه حاکمیت این است که شرایط زندگی کردن را برای مردم آسان‌تر کند.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس طی نطقی در تهران اعلام کرد که خط فقر به 30 میلیون تومان رسیده. سوال این است که چند نفر از کارگران و کارمندان و حقوق بگیران بیشتر از 10 میلیون تومان درآمد دارند؟ بنابراین همان‌طور که از گذشته می‌گفتند تورم یعنی اخذ مالیات دولتمردان از ضعفا به نفع ثروتمندان. یعنی از تورم ثروتمند، ثروتمندتر و فقیر، فقیرتر می‌شود و به تعبیری تورم به منزله موریانه است. همان‌طور که موریانه سبب می‌شود چوب از درون بپوسد و از بین ببرد، جامعه را از درون از نظر فرهنگی، اجتماعی می‌پوکاند.

بیشتر بخوانید: اقتصاد ایران به سمت دلارزدایی می‌رود | بریکس دروازه طلایی ورود ایران به تجارت بین‌الملل

کاهش فعلی قیمت‌ها نیز جنبه سیاسی دارد. امیدواریم ارتباط با کشور عربستان و در آینده با مصر و سایر کشورها باعث شود قیمت دلار و در نهایت ارز و طلا کاهش یابد. امری که به انجام یک حرکت درست تنش زدایی برمی‌گردد. در اینجا سوال از کسانی که هفت سال پیش  از دیوار سفارت عربستان  بالا رفتند و  برخی از آنها در مصادر مختلف مشغول کار هستند، این است که چرا این بلایا را به سر اقتصاد آوردید؟ هرچند الان از کاهش قیمت ارز و طلا و خودرو خرسندیم ولی هنوز ورود اتومبیل به کشور به‌وجود آمده یا نیامده، می‌بینیم که دست‌هایی در کار است تا تعرفه گمرکی را از 35 درصد تا حداکثر 171 درصد افزایش دهند. البته در مورد اتومبیل‌هایی که مصرف کمتری دارند، کمتر و بالاتر از موتور سه هزار تا 171 درصد تعرفه گمرکی تعلق می‌گیرد تا واردات به صرفه نباشد و همچنان مردم مجبور شوند تولیدات بدون کیفیت گرانقیمت و ناامن داخلی را خریداری کنند.

خلاصه کلام اینکه آرزو داریم کاهش قیمت‌ها دائمی باشد ولی بر مبنای آرزو و میل ما نیست بلکه باید بینیم چه اتفاقی باید بیفتد تا ارز کاهش پیدا کند؟ باید تولید بالا برود و سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند. این درحالی است که ظرف سال گذشته و امسال تعداد فراوانی از سرمایه‌گذاران با سرمایه خود کشور را ترک و آمار آن در اتاق بازرگانی موجود است. چون اتفاق مدیریتی و علمی رخ نداده نمی‌توان گفت کاهش قیمت‌ها ادامه دارد. تنها حرکت خوبی در رابطه با تنش زدایی بعد از هفت سال انجام گرفته و بعد از  خصومت بی‌دلیل  و تندروهای داخلی  کار را به اینجا کشاندند، به واسطه چین این ارتباط در حال برقراری است.

بیشتر بخوانید: در سفر سلطان هیثم چه گشایش‌های اقتصادی برای ایران به‌وجود آمد؟ | عمان شاه‌کلید توسعه تجارت بین‌الملل ایران

چین که برای منافع ملی خودش قصد دارد بیش از دوهزار میلیارد دلار در منطقه سرمایه‌گذاری کند و به منظور حفظ منافع ملی خود با وساطت ایران و عربستان را کنار هم قرار داده که از این جهت هم خوشحالیم. روزی که مثلث تهران، قاهره، ریاض شکل بگیرد و وحدت بین این سه پایتخت به‌وجود بیاید، رونق خاورمیانه و درنهایت کشورهای اسلامی در خاورمیانه و سایر نقاط را به همراه خواهد شد و وحدت و ایجاد مهربانی در داخل موفقیت و توسعه در پی دارد. لذا با اینکه کاهش قیمت‌ها مطلوب همگان است و امیدواریم دائمی باشد ولی چون نه کار تولیدی انجام گرفته و نه بازار کسب و کار رونق یافته و نه موانع تولید برداشته شده و نه رتبه کسب و کار در کشور بالا آمده  است، کاهش قیمت‌ها به دلیل همین تنش‌زدایی است.

در همین زمینه بخوانید:

 

 

 

نویسنده : محمدرضا خباز

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار