| کد مطلب: ۱۰۵۶۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

چند نکته از سفر پادشاه عمان به تهران

سفر قریب الوقوع هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران از اهمیت بالایی به ویژه در این شرایط کنونی برخوردار است. عمان همواره نقش تاثیر گذاری در مناسبات ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی و حتی آمریکا داشته است.

چند نکته از سفر پادشاه عمان به تهران

آرمان ملی آنلاین: پادشاهی عمان همواره در شکستن قفل بن بست مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 و پیش از آن 1+5 در وین ایفای نقش کرده و اهمیت بالایی دارد. لذا به اعتبار اینکه پادشاهی عمان یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است مناسبات متعادل و پایداری با ایران داشته و دارد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین بیش از هشت ماه است که متوقف شده پادشاه عمان حامل پیامی از سوی کشورهای اروپایی و احتمالا آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات و شکستن  قفل بن‌بست این مذاکرات متوقف شده است. پادشاهی عمان همچنان که معروف است طی 4 دهه گذشته مناسبات کاملا تعریف شده و پایداری با ایران داشته و به عنوان حلقه اتصال کشورهای عرب و ایران کشورهای مختلف غربی ایفا کرده است.

لذا به نظر می‌رسد این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشت به مذاکرات وین و همچنین ادامه مذاکرات و حل مسائل بین ایران و آمریکا باشد. پیش درآمد سفر پادشاه عمان به تهران آزادی آقای اسد‌الله اسدی دیپلمات ایرانی که در بلژیک زندانی بوده و همچنین آزادی زندانیان بلژیکی در ایران است. این در حقیقت نشان می‌دهد که پادشاه عمان درصدد است که شرایط را در جهت میانجی‌گری میان ایران و سایر کشورها بهبود ببخشد و یک ماسبات متعادلی را ایفا کند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که این سفر که در آن یک هیات سیاسی و اقتصادی بزرگی پادشاه عمان را همراهی می‌کنند یک سفر راهبردی و پر اهمیت باشد که می‌تواند چندین توافقنامه امنیت دریانوردی، حفظ امنیت خلیج فارس و مناسبات تجاری و اقتصادی را به همراه داشته باشد. لذا به نظر می‌رسد در دیدار بین مقامات عمان و ایران چندین توافقنامه امضا شود. ضمن اینکه پادشاهی عمان بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی تلقی می‌شود و امضای چندین توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی تاثیر مثبتی بر اقصاد ایران خواهد داشت و پادشاهی عمان این آمادگی را دارد که سقف و حجم مبادلات تجاری خود را تا سالانه 20 میلیارد دلار افزایش دهد.

از طرف دیگر توافقنامه پکن میان ایران و عربستان زمینه ایجاد همکاری میان ایران و سایر کشورهای عربی به ویژه مصر و اردن را فراهم خواهد کرد. در واقع مصری‌ها از مدت‌ها پیش  و پس از برقراری مناسبات بین ایران و عربستان آمادگی خود را برای ارتقاء سطح مناسبات تهران و قاهره اعلام  کردند. پادشاه عمان نیز طبیعتا از احترام بالایی نزد مقامات بلند پایه مصری برخوردار است و می‌تواند زمینه برقراری و افزایش سطح مناسبات ایران و مصر را فراهم کند. 

نویسنده : حسن هانی زاده / کارشناس مسائل خاورمیانه

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار