| کد مطلب: ۱۰۵۶۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد

شوک برکناری دریابان

دریابان علی شمخانی یکی از پرافتخارترین نظامیان کشور است که تجربه حضور در سپاه و سایر سطوح نظامی و امنیتی کشور را در کارنامه خود دارد. او از معدود نظامیانی بود که در دولت محمد خاتمی حضور داشت و به نیکی توانست در دورانی که وزیر دفاع بود تحولاتی را در امور تدافعی کشور ایجاد کند.

شوک برکناری دریابان

علی صوفی/ دبیر حزب پیشرو اصلاحات

 آرمان ملی آنلاین: برکسی پوشیده نیست که علی شمخانی از امنیتی‌های معروفی است که با سیاستمداران رابطه حسنه داشت و هر دو جناح سیاسی کشور همواره در مورد وی با احترام صحبت می‌کردند. شمخانی ده سال دبیری شورای عالی امنیت ملی را عهده داشت و با توجه به اینکه از فرماندهان سپاه بود، اشراف خوبی به معادلات امنیت، نظامی و ژئوپلیتیکی منطقه داشت.

اگر در دولت آقای ابراهیم رئیسی یک فرد از تجربه مناسبی برخوردار بود او علی شمخانی بود. وی عرب زبان است و روابطه خوبی با کشورهای عربی و برخی حاکمان عرب منطقه دارد. از این رو نقش مهمی در برقراری رابطه با عربستان داشت. نقش امنیتی آقای شمخانی در طول ده‌ سال گذشته خصوصا در بهبود رابط با عربستان قطعا در هماهنگی با مسئولان ایفا شده است.

نقش امنیتی و دقت بالای وی در معادلات خاورمیانه موجب شده بود اعراب نیز به راحتی از مذاکره با وی و امضای توافق با او در چین حمایت کنند. شمخانی در طول20 ماه گذشته که دولت ابراهیم رئیسی در قدرت قرار گرفته بود، توانست به خوبی فعالیت وزارت امور خارجه را کامل کند. او به خوبی توانست در گفت و گو با اعراب امتیازاتی در جهت منافع ملی ایران به دست آورد اما با تمام این دستاوردهایی که در کارنامه خود داشت یکباره کنار گذاشته شد.

از این منظر بسیاری در شوک هستند که چرا در این شرایط وی از دبیری شورای عالی امنیت ملی کنار گذاشته شده است. در سال گذشته و در ارتباط با اعتراضات خیابانی، جناح مقابل تفکر شمخانی بسیار به وی تاخت که چرا دبیر شورای عالی امنیت ملی بیکار نشسته؟ و چه اقدامی را انجام داده و چه نقشی را توانسته برای ایجاد ثبات در کشور ایجاد کند.

در همان زمان زمزمه‌هایی در ارتباط با تغییر آقای شمخانی به وجود آمد اما بعدها فرصتی به وجود آمد که وی به یگانه ستاره  دولت رئیسی تبدیل شود. او توانست  در سیاست خارجه که کمتر دبیر شورای عالی امنیت ملی در آن نقش مستقیم ایفا می‌کند؛  نقش مثبت ایفا کند و توانست  برگی بر کارنامه مثبت خود  در خدمت به منافع ملی بیفزاید.  هرچند علی شمخانی امروز دیگر دبیر شورای عالی امنیت ملی نیست اما یادگارهای او در تاریخ ثبت خواهد شد. از این منظر خبر کنار گذاشتن او با اینکه از قبل پیش‌بینی می‌شد اما  غافلگیرکننده بود.

نویسنده : علی صوفی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار